Autismul – este afecțiunea considerată drept una dintre cele mai frecvente tulburări ale copilăriei, mai frecventă decât cancerul infantil, diabetul infantil și sindromul Down.
Potrivit OMS la nivel mondial, 1 din 100 de persoane este diagnosticată cu autism, iar în România autismul este tulburarea care afectează peste 30.000 de copii, afecțiunea fiind de trei sau patru ori mai frecventă la băieți decât la fete.
Autismul face parte din cadrul unui întreg spectru de tulburări de dezvoltare cunoscut sub numele de tulburare de spectru autist sau tulburare pervazivă de dezvoltare, ceea ce face ca diagnosticul să fie diferit, în sensul că, gradul de afectare a diverselor persoane este diferit. Unii copii au forme mai ușoare, alții au forme mai grave. Așadar, există nevoi diferite pentru fiecare copil în parte.
Aceste tulburări prezintă o largă varietate de manifestări, presupuse a fi rezultatul unor disfuncționalități de dezvoltare ale sistemului nervos central sau genetice.
Cauzele specifice sunt încă necunoscute. Autismul este prezent încă de la naștere și se păstrează pe durata întregii vieți.
Printre factorii de risc din timpul sarcinii sunt anumite infecții, precum rubeola, toxine precum acidul valproic, alcoolul, cocaina, pesticidele și poluarea aerului, restricționarea creșterii intrauterine și bolile autoimune.
Autismul afectează procesarea informației din creier prin alterarea conexiunilor și organizării neuronilor și ale sinapselor acestora.
Intervențiile comportamentale timpurii sau terapia prin vorbire îi pot ajuta pe copiii cu autism să obțină abilități de grijă față de sine, sociale și de comunicare. Deși nu există un leac cunoscut, au fost cazuri în care copiii s-au recuperat. Nu mulți copii cu autism trăiesc independent după ce ajung la maturitate. S-a dezvoltat o cultură a autismului, unii indivizi condiderând că autismul trebuie acceptat ca o diferență și nu trebuie tratat ca o tulburare.
Autismul presupune o paletă de numeroase simptome, care variază ca intensitate și apariție (unele persoane pot prezenta anumite simptome, iar altele nu). Indiferent de gradul de afectare, un copil cu autism prezintă anomalii în 3 arii esențiale ale dezvoltării: socio-emoțională, comunicare, sferă de interese și activități.
Autismul este o tulburare de neurodezvoltare foarte variabilă a cărei simptome apar pentru prima dată în timpul copilăriei, și în general urmează un curs constant, fără remisiune.
Copiii cu autism suferă frecvent de singurătate mai intensă decât cei non-autiști de aceeași vârstă, în ciuda credinței comune că, copiii cu autism preferă să fie singuri. A-și face și a menține prietenii adesea se dovedește a fi dificil pentru cei cu autism.
Abilitățile și nevoile persoanelor cu autism variază și pot evolua în timp. Chiar dacă unele persoane cu autism pot trăi independent, altele au dizabilități severe și necesită îngrijire și sprijin pe tot parcursul vieții.
De aceea, Ziua Mondială de Conștientizare a Autismului își propune să reliefeze obstacolele cu care se confruntă zilnic persoanele cu autism precum și cei care trăiesc împreună cu aceste persoane. Fiind o problemă de sănătate globală în creștere, prin celebrarea acestei zile mondiale se urmărește creșterea nivelului de cunoștințe despre copiii și adulții care se confruntă și trăiesc cu o tulburare de spectru autist.
Totodată, Ziua Mondială de Conștientizare a Autismului reprezintă un prilej de a evidenția și sărbători talentele unice ale celor cu autism, pe tot globul. În acest scop și pentru a marca această zi, populația este încurajată să poarte haine albastre și să-și lumineze în albastru locuința sau locul de muncă.