21 octombrie 2024
ActualitateZiua Mondiala a drepturilor consumatorilor

Ziua Mondiala a drepturilor consumatorilor

Interviu cu d-na prof.univ.dr. Viorica Paraschivescu

Din 1983 ziua de 15 martie aduce in atentie intreaga populatie a globului in calitatea pe care o are de consumator. Odata cu cresterea fenomenului de consum la nivel mondial, consumatorii trebuie sa se solidarizeze pentru a le fi respectate drepturile fundamentale: dreptul la securitate, dreptul la educare si informare, dreptul de a fi ascultat, dreptul de a alege produse si servicii, dreptul la despagubire, dreptul la asigurarea cerintelor si nevoilor vitale, dreptul la un mediu inconjurator sanatos. O prezenta activa in miscarea consumatorilor din Romania, d-na prof.univ dr. Viorica Paraschivescu a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu cu prilejul Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor.



Rep.: Ce semnificatie are aceasta zi? Este reala protectia consumatorului.
V.P.: Semnificatia este recunoasterea la nivel international a drepturilor consumatorilor. Autoritatile trebuie sa asigure respectarea acestor drepturi. Alta semnificatie ar fi ideea de solidarizare a consumatorilor. Principalele actiuni se bazeaza pe promovarea si educarea consumatorilor. Daca ne referim strict la termenul apromovare”, acesta inseamna, aa trece clasa”, aa fi avansat”. Dar, treci clasa daca inveti! Atunci avem un posibil raspuns la ceea ce avem de facut: sa asiguram dreptul consumatorului de a fi educat, de a invata sa fie consumator, de a fi format pentru a fi un consumator avizat, constient si activ. Consumatorul trebuie sa invete cand sa fie multumit si cand nu, si ce sa faca daca nu este multumit de unele produse sau servicii. A cere respectarea drepturilor fundamentale ale consumatorului nu inseamna, dupa parerea mea, a cere protectie. Aceste drepturi sunt in lege, deci inseamna a cere respectarea legii. A asigura respectarea drepturilor consumatorilor nu inseamna a asigura protectie, ci a asigura respectarea legii. A cere si a asigura respectarea legii inseamna a promova consumatorul.
Rep.: Legislatia din Romania privind drepturile consumatorului este in masura sa asigure respectarea acestor drepturi?
V.P.: Si da si nu. Ceea ce este clar specificat in lege nu se aplica in totalitate Anumite parti din legi, insa, se modifica de la an la an, iar altele sunt confuze. De exemplu am propus revizuirea Codului Consumului, Legea 296/2004, pentru completarea Capitolului VI intitulat aCadrul general privind obligativitatea informarii si educarii consumatorilor”. In prezent, acest capitol nu contine in cele 26 de articole decat referiri la obligativitatea informarii, nu si a educarii consumatorului, asa cum scrie in titlu, utilizand in cazul catorva articole despre educare termenul poate, nespecificand cu claritate cine trebuie, deci cine este obligat sa faca educarea consumatorului. Utilizarea termenului atrebuie” ar da alt sens legii.
Rep.: Pot fi consumatorii multumiti de produsele si serviciile pe care le platesc?
V.P.: Eu cred ca de multe ori consumatorii nu stiu cand trebuie sa fie nemultumiti si ce trebuie sa faca in acest caz. As face referire indeosebi la conditiile nesatisfacatoare in care consumatorii primesc anumite servicii: timpul de asteptare, spatiul neigienic sau conditiile neigienice din mijloacele de transport (trenuri, taxiuri), abundenta informatiilor tehnice neintelese de consumatori, din facturi si contracte, clauzele ascunse sau abuzive din contractele prestabilite, comportamentul angajatilor din spatele ghiseelor etc. Cred ca si ramanerea in urma la capitolul standardizarea serviciilor aduce prejudicii insemnate consumatorilor. Asigurarea calitatii serviciilor nu se poate face decat intr-un cadru standardizat ca si in cazul produselor. Trebuie sa vorbim si despre risipa datorata serviciilor publice, despre cetateanul consumator care plateste lumina aprinsa pe strazi ziua, si despre masinile noastre care se spala cu apa potabila!
Rep.: Ati facut o practica in a organiza la Universitatea
aG. Bacovia” actiuni care vizeaza problematica protectiei consumatorilor.
V.P.: Da. In 2007 am organizat doua asemenea actiuni. Temele alese au fost: aFalsificarea marfurilor” si aDrepturile consumatorilor”. De curand am avut prima reuniune din acest an a masteranzilor de la specializarea Marketing in afaceri, la care dezbaterile au fost foarte animate datorita gravitatii unor situatii in care se afla deseori consumatorii. Faptul ca participantii sunt specialisti din domenii diferite, economisti, profesori, ingineri cu responsabilitati in institutii de invatamant, banci, societati comerciale si care lucreaza direct cu consumatorii, constituie un mare avantaj pentru formularea unor concluzii generale. Sigur, nu putem masura efectele imediat, dar ele exista, se insumeaza. Consumatorul este din ce in ce mai avizat, mai exigent. Are insa nevoie si de un plus de pregatire juridica inca de pe bancile scolii. Scoala si mass media pot contribui semnificativ la imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor, la educarea consumatorilor, la cunoasterea si respectarea drepturilor consumatorilor.

Scris de Daniela Pilat



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img