Ieri, la Universitatea „Vasile Alecsandri”, a debutat evenimentul „Zilele școlii băcăuane”, manifestare aflată, deja, la cea de-a treia ediție. Organizat, în perioada 30 septembrie – 4 octombrie, de Casa Corpului Didactic (CCD) „Grigore Tabacaru”, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Universitatea „Vasile Alecsandri” și SIF Moldova, evenimentul cuprinde o serie de conferințe la care participă profesori universitari din Bacău și Iași, precum și reprezentanți ai unor instituții publice, alături de cadre didactice și elevi din sistemul preuniversitar băcăuan.
Invitat special, prof. univ. dr. Andrei Marga
Prima zi a manifestării, desfășurată sub tematica „Reforma modernă în educație” și moderată de prof. univ. dr. Gabriel Leahu, directorul CCD Bacău, a beneficiat de prezența prof. univ. dr. Andrei Marga, de la Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, fost ministru al Educației și ministru de externe. În prima parte a programului, distinsul oaspete a conferențiat, în Sala Senatului, pe tema „Declarația de la Bologna, după douăzeci de ani”.
„«Declarația de la Bologna» conține o afirmare a ideii de a compatibiliza sistemele universitare în Europa, precum și o afirmare a intenției de a mări competitivitatea universităților europene. Prima țintă s-a realizat, în bună măsură – ce găsești în Bacău, găsești și la Salzburg sau la Grenoble, și invers. A doua țintă, din păcate, nu s-a putut realiza, întrucât competitivitatea nu-i mai mare acum, decât cât era în trecut. Chiar Joschka Fischer, într-o carte lansată recent, scria că «Europa nu mai ține pasul cu Sillicon Valey, din SUA, sau cu Shenzhen, din China – două zone superdezvoltate din lume»”, a arătat, în debutul conferinței, prof. univ. Andrei Marga. Mai departe, invitatul special a vorbit despre măsurile prevăzute de „Declarația de la Bologna” în scopul realizării celor două obiective, amintind, astfel, despre trecerea la structura „licență – master – doctorat” a sistemului de învățământ, apoi despre instalarea mecanismelor de asigurare a calității, „crearea diversiunii în educație și dărâmarea obstacolelor la mobilitatea studenților în spațiul european”. „Nu s-a prevăzut, ceea ce multă lume acuză, reducerea duratei studiilor, nici schimbarea specializărilor ori schimbarea programelor de studii. «Bolognia» este acuzată că a redus durata studiilor. Nici vorbă. Dovadă că unele țări, cum ar fi Germania, de exemplu, sau Vatican, nici la ora aceasta nu au procedat în acest sens. De altfel, durata studiilor nu a fost și nu este o miză a «Bologniei». În schimb, a dovedit, în timp, că are unele probleme. Nivelul socotit comun tuturor e prea sus. Trebuiau lăsate lucrurile mai relaxate, în sensul că este nevoie să faci compatibile sistemele, dar nu așa de accentuat încât toate universitățile să semene una cu alta”, a mai punctat prof. Marga.
În partea a doua a programului, desfășurată de data asta în Aula Universității, prof. Andrei Marga a conferențiat despre „Provocările actuale și răspunsurile educației”.
„Provocările de astăzi sunt, de-a dreptul, crizele de astăzi. Sunt cele internaționale, când, am văzut că, după 2010, s-a rearanjat structura de supraputeri în lume, China urcând la acest statut. Dar și crize datorate creșterii inegalităților între societăți și în societăți. În Europa, bunăoară, criza este cea a legitimării în lumea europeană; se iau decizii fără ca vreo instituție UE să fie responsabilă față de un organism anume. Mai este și o criză a instituțiilor, mai ales a celor juridice, pentru că, nu-i așa?, se «poluează» norma constituțională prin reglementări date de guverne, de tot felul de autorități. Este, în Europa, și o criză a conducerii, criza de lider”, a mai subliniat prof. Andrei Marga.
Mai departe, invitatul special a vorbit, evident, în contextul temei, despre problemele majore ale României, amintind, printre altele, despre emigrația populației (România deținând recordul în acest domeniu, pe timp de pace), sărăcie și inegalitățile la nivelul întregii societăți, dezechilibrul dintre ocupații și efectivul populației, motivația muncii etc.
La final, lectorul univ. dr. Emil Lazăr, de la Universitatea din Craiova, a prezentat pe larg volumul „Educația responsabilă. O viziune asupra învățământului românesc”, apărută sub semnătura prof. univ. Andrei Marga, în acest an, la Editura Niculescu, București.
Ziua s-a încheiat la Sala Ateneu cu un spectacol de muzică vocală și instrumentală, susținut de Orchestra de Cameră „Concertino” (C.N. de Artă „George Apostu”), Corul „LIRA” (Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza”), Clementina Moisă și Sergiu Stratulat (C.N. „Gheorghe Vrănceanu”) și Corul „ATENEU” (Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru”).
Program:
Marți 1 octombrie – Aula Universității „Vasile Alecsandri”, Bacău
14.00 – 15.00 – Politici publice în educație
• „Politici publice educaționale post 2020” – Valentin Popescu – director general, Ministerul Educației Naționale
Miercuri, 2 octombrie – Aula Universității „Vasile Alecsandri”, Bacău
14.00-16.00 – Actualitatea operei lui Grigore Tabacaru
• „Paradigme în istoria pedagogiei” – prof. univ. dr. Sorin Cristea, Universitatea din București.
• „Grigore Tabacaru – o lectură pedagogică actuală” – prof. univ. dr. Venera Cojocariu, Universitatea ”Vasile Alecsandri” Bacău
• „Grigore Tabacaru, azi” – conf. univ. dr. Ioan Dănilă, Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacău
• „Marin Moscu. Colaboratorul de suflet al lui Grigore Tabacaru” – prof. Marin Moscu
• „Școala Domnească – prima școală publică din Bacău, la 160 de ani” – prof. Cornelia Cucu
Joi, 3 octombrie – Aula „Vasile Alecsandri”, Bacău
14.00 – 16.00 – Tumultuosul an 1919
• „Conferința Păcii de la Paris 1919-1920. România și noua ordine mondială” – prof.univ.dr. Cătălin Turliuc, Academia Română, filiala Iași
• „Basarabia și România, în contextul Conferinței de Pace de la Paris, 1919-1920” – prof. dr. Bogdan Romandaș, Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Onești
• „1919. Revoluția bolșevică a lui Bela Kun” – prof. Andrei Tudor, Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Bacău
• „O campanie pentru întregirea României și pentru liniștea Europei” – General (rez.) Vasile Jenică Apostol
4 octombrie – Aula Universității „Vasile Alecsandri”, Bacău
14.00-16.00 – De la Istorie la istorii personale
• „Erasmus + Identifying and reconstructing individual language stories (IRIS). Despre beneficiile și provocările unei abordări plurilingvistice în educație.” – prof. dr. Maria-Ema Fâciu, Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță”, Podu-Turcului
• „Autobiografia lingvistică: de la poveste de viață la resursă educațională” – prof. univ. dr. Elena Bonta, Universitatea „Vasile Alecsandri”, Bacău
• „La confluența dintre Istorie și istoriile personale: idei pentru un curriculum opțional integrat” – prof. univ. dr. Gabriel Leahu
• Panel de discuții: „Modalități de integrare a autobiografiilor lingvistice în activitățile școlare” – moderatori: prof. Maria Rotilă (Liceul Teoretic „Henri Coandă” Bacău), prof. Vasilica Petronela Irimia (Școala Gimnazială Cleja), prof. Roxana Soțu (Școala Gimnazială „Domnița Maria” Bacău)