Este doar o chestiune de timp
Desi puterea de cumparare scade, aparent, de la an la an, numarul marilor magazine care se deschid in Bacau creste exponential. Nu mai departe de anul viitor se anunta deschiderea unui alt mare magazin in apropiere de Insula de Agrement. «Oamenii au de unde alege», veti spune, dar, in realitate, cand un astfel de magazin se deschide, alte cateva zeci de mici afaceri, de familie, se inchid.
In acest an, la fel ca in 2010, romanii au preferat sa se aprovizioneze din hipermarketuri si magazinele de discount, sustin statisticile. Potrivit Euromonitor, produsele alimentare si nealimentare comercializate in lanturile de magazine au avut anul trecut o cota de 98 la suta din totalul pietei de retail, cota care s-a pastrat in 2011 si va ramane constanta cel putin inca doi ani. Romanii au lasat, in 2010, in lanturile de magazine, pentru alimente si alte produse mai mult de 21 de miliarde de euro, cu 4 la suta mai mult decat in 2009. La finele acestui an, cand marile magazine vor trage linie ar trebui sa ajunga la aproape 22,5 miliarde de euro, daca este sa dam crezare acelorasi statistici. Si bacauanii s-au aliniat acestor tendinte. "Da, in general merg o data pe saptamana la un supermarket. Imi iau de toate, de la paine la detergenti. La magazinul din colt merg numai daca e ceva urgent si nu am timp sa ajung mai departe", ne-a spus Gheorghe Nastase. In timp ce marile afaceri au ajuns sa domine piata de comert cu amanuntul din Bacau, alte cateva zeci de mici afaceri, de cele mai multe ori, de familie, au pus lacatul pe usa. Motivul? Nu pot tine pasul cu extinderea rapida a acestor supermarketuri.
"Lanturile de magazine vor rezista"
Delia Bostan, acum seful unui magazin de mici dimensiuni din zona de sud a orasului, crede ca unul din motivele pentru care oamenii inca se mai aprovizioneaza din magazinul pe care il administreaza este faptul ca "este aproape de casa. Marile magazine sunt in afara orasului si poate nu au un mijloc de transport la indemana. Dar, la mine, adaosul este mai mic, de 15 la suta", spune femeia. Experienta sa in comert este insa mai veche. Spatiul pe care acum il administreaza i-a apartinut acum un an de zile. A avut o afacere de mici dimensiuni, comert cu amanuntul. Venea la magazin in fiecare zi a saptamanii si dadea de mancare altor doua angajate. Pentru ca nu a mai dovedit sa plateasca impozitul forfetar a tras obloanele, a vandut unui alt proprietar si a ajuns din patron un simplu angajat. Acum intelege de ce nu a reusit. "Magazinele mici nu primesc discounturi. Lanturile de magazine negociaza altfel intrarea in magazin a unui produs. Fiecare coltisor de prezentare se plateste si din acest motiv vin si cu promotii pentru clienti", spune Delia Bostan. Dar, deschiderea fiecarui magazin mare se simte in numarul din ce in ce mai mic al cumparatorilor care vin la "colt". "Viitorul este al hipermarketurilor. Nu sunt prea multe sanse sa rezistam. Totul este mort in oras. Sunt furnizori care nu isi pot recupera nici macar marfa. Se duc la magazin si gasesc spatiul gol. Lanturile de magazine vor rezista, cei mici, nu", crede Delia Bostan. "Oamenii au inceput sa vina inapoi spre piata. Carnea este mai ieftina la macelarie, la piata si nu mai merg la supermarketuri. Asta este salvarea noastra", spune, in contradictie, Iulian Farcas, patron cu afaceri in domeniul carnii.
"Vor ajunge sa faca ei preturile"
"Aceste super si hipermarketuri functioneaza dupa regula unui cartel. Daca analizati, veti observa ca practica aproape aceleasi preturi. Cand intra pe piata practica preturi de dumping pentru a-si castiga clientela. In acest timp, micii producatori dau faliment. Cand acestia nu mai sunt pe piata, incep ei sa regleze preturile", explica Mihai Tulbure, directorul Camerei de Comert si Industrie Bacau. Si consumatorii au insa un cuvant de spus. "Fiecare consumator alege. Pana la urma poate alege sa mearga la magazinul din colt care ii este mai aproape, sa cumpere legume si fructe din piata sau carne proaspata de la o macelarie. Acum tendinta este de a cumpara produse cat mai naturale", mai spune Tulbure.
"Marile magazine nu au ce cauta in inima orasului"
La nivelul Consiliului Judetean functioneaza o comisie care avizeaza ridicarea constructiilor comerciale mai mari de o mie de metri patrati. "Cu ultima solicitare venita in acest sens, noi, reprezentantii Camerei, nu am fost de acord. Deschiderea unui astfel de mare magazin aduce, fara indoiala avantaje. Sa ne gandim numai cate locuri de munca creaza. Cu toate astea, inima orasului nu este zona industriala. Aceste magazine trebuie construite in afara oraselor", mai spune directorul CCI. Nu este singura conditie de care trebuie sa tina cont autoritatile. "Ar trebui sa obligam aceste firme sa comercializeze nu doar produsele lor, ci si pe cele romanesti si sa nu practice preturi de dumping in defavoarea producatorilor romani", conchide Tulbure.
Pe raza municipiului si in imediata apropiere functioneaza 12 super sau hipermarketuri care ofera de la fructe, legume, carne, bauturi alcoolice la produse de ingrijire sau de menaj. O treime din pretul unui produs expus in aceste magazine este reprezentata de diverse taxe, cum sunt cele de raft, de promovare sau de inscriere in catalog. In replica, anul acesta, consilierii locali au dorit sa puna la punct detaliile organizarii pietelor volante in Bacau, unde bacauanii sa cumpere produse de la adevaratii producatori. Proiectul a fost amanat pentru anul viitor. Producatorii ar urma sa aiba acces gratuit in aceste piete, doar in baza certificatului si a cartii de identitate.
In luna aprilie a anului trecut parlamentarii au venit cu propunerea de a inchide in zilele de duminica supermarketurile. Deputatii din Comisia de Agricultura au dorit sa introduca propunerea in Codul bunelor practici comerciale pentru a incuraja vanzarile din piete ale producatorilor agricoli autohtoni. Deloc surprinzator, reprezentantii supermarketurilor nu au fost de acord cu propunerea.
Andreea Gavrila
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.