Așa cum primarul sectorului 1 din București a refuzat să accepte contractul cu operatorul de salubritate, edilul Bacăului, care-i este coleg de partid, refuză să mai accepte operatorul de transport public și vrea să încredințeze acest serviciu unei alte firme.
Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu a anunțat la finalul ședinței extraordinare a Consiliului local de astăzi că intenționează să întrerupă contractul prin care societatea Transport Public SA operează pe traseele din municipiul Bacău și dorește să organizeze o nouă licitație pentru desemnarea unui operator.
Primarul spune că a primit acordul de la Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) în acestă privință.
„Contractul de delegare al transportului public a fost în afara legii încă din 2014”, afirmă primarul Bacăului.
Primarul Viziteu spune că la noul buget pentru 2021 va introduce un studiu de oportunitate pentru a se studia problema și, apoi, va da un anunț în jurnalul UE pentru a se anunța licitația care să desemneze un nou operator de transport.
Care este ideea?
Pe scurt, o lege din 2007 reducea durata contractelor la o perioadă de maxim 10 ani dacă nu erau încheiate printr-o procedură competitivă, în speță, o licitație. Însă, există un Regulament European care spune că dacă un contract a fost semnat pe baza unei licitații, acesta trebuie dus până la capăt. Inclusiv legislația națională, ulterioară anului 2007, conține o asemenea prevedere.
„Mă tem că domnul primar s-a grăbit să anunțe posibilitatea organizării unei noi licitații pentru traseele de transport în comun, fără să se edifice corespunzător asupra chestiunii aduse în discuție. Și administrația Stavarache a încercat același lucru, fără succes. Tot cu aparentul sprijin al ANRSC, acordat suspect de prompt și în acest caz, fără minime verificări proprii asupra situației, diligențe pe care ANRSC-ul ar fi trebuit să le facă inclusiv prin interpelarea noastră directă”, spune Gabi Ioniță, avocatul societății Transport Public.
Acesta precizează că societatea a câștigat definitiv în instanță dreptul de a duce la bun sfârșit contractul de concesiune al traseelor, până la expirarea acestuia, în anul 2029. Există hotărâri judecătorești definitive legate acest subiect și – spune avocatul – ANRSC a fost indus în eroare, nu i s-a prezentat întreaga situație, litigiile derulate anterior, faptul că acest contract pe care societatea îl execută a fost produsul unei proceduri competitive, a unei licitații publice.
„Mi se pare regretabil că s-a ieșit cu o asemenea chestiune la nivel public, fără ca societatea să fie consultată în prealabil. Puteam oferi toate detaliile și lămuririle necesare edificării complete asupra situației reale, tocmai pentru ca ANRSC să poată avansa o poziție pertinentă. Generarea unui diferend de acest gen nu folosește nimănui. A mai vrut cineva să „restituie Transportul Public băcăuanilor” și a fost contrazis de instanță. Există un contract în vigoare, nedesființat de către instanțe, a cărui încălcare va duce la plata unor despăgubiri însemnate de către toate persoanele care fac posibile asemenea manifestări abuzive. Noi am transmis poziția STP către ANRSC, așteptăm eventuala revizuire a opiniei Autorității de reglementare sau, în caz contrar, vom proceda la contestarea oricăror demersuri având că obiect suprimarea dreptului concesionarului. Pierderile pe care le vom înregistra vor fi imputate celor care inițiază aceste demersuri abuzive”, a mai spus avocatul.
„Sunt chestiuni dezlegate definitiv, cu autoritate de lucru judecat de către instanțele de contencios administrativ. Au fost învestite să se pronunțe asupra acestor chestiuni atât în 2003-2005, când ceilalți ofertanți au contestat licitația de atribuire a traseelor și rezultatul acesteia, cât și în 2010-2013, când au hotărât continuarea contractului de concesiune existent, până în 2029”.
Gabi Ioniță, avocatul societății Transport Public SA
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.