5 noiembrie 2024

Un eveniment editorial național de excepție

„Vitralii de excelență cultural-artistică națională. 30 de ani de la înființarea Centrului de Cultură „George Apostu”

De cele mai multe ori, începuturile Istoriei sunt asociate cu apariția scrierii în urmă cu mai bine de cinci mii de ani în spațiul genuin al civilizației umane – Sumer. Totuși, dincolo de acest nivel de comprehensiune tehnică, mai ales, ce explică modalitatea de transmitere și înmagazinare a informației, a cuvântului rostit sau a gândului nerostit, prin intermediul unor simboluri incizate în lut, istoria scrisă nu ar fi fost posibilă fără credința autorilor în importanța mesajului transmis. Cu alte cuvinte, indiferent de convenția simbolică prin care alegem să codificăm informația, Istoria va consemna cu prioritate destinele acelor personalități, instituții sau comunități care au marcat o epocă, care au dat cursului istoriei o nouă direcție; povești remarcabile, ce se ridică deasupra monotonei „tragedii umane” generalizate, prin curaj, prin credință, prin dârzenie, prin viziune, asumate cu orice risc.

Introducerea este un pretext pentru a semnala apariția celui mai recent produs editorial al Centrului de Cultură „George Apostu” Bacău, monumentala monografie „Vitralii de excelență cultural-artistică națională. 30 de ani de la înființarea Centrului de Cultură George Apostu – 1990-2020” (decembrie 2020), un eveniment cu reverberații internaționale. Editată în format academic, în condiții grafice excepționale, lucrarea prezintă în cele aproximativ 600 de pagini, compartimentate în două volume (greutate de 4,1 kg!), istoria de 30 de ani a uneia dintre cele mai reprezentative instituții de cultură din regiunea Moldovei.



Urme săpate profund în istoria culturii naționale

Primul volum își propune să ofere cititorului o reflectare aproape exhaustivă a specificului și diversității activităților inițiate/ gestionate de Centrul de Cultură „George Apostu”, între anii 1990 și 2020. Veți regăsi aici cea mai mare parte a programelor, proiectelor, activităților, festivalurilor, simpozioanelor, rezidențelor ș.a. din acest interval temporal. Ființează în acest prim volum o istorie ce trebuia scrisă pentru a consemna un destin instituțional excepțional, un fenomen cultural deosebit de complex, cu „urme” adânc săpate în istoria națională a artelor plastice (grafică, pictură, sculptură), a artelor spectacolului (teatru, dans), a muzicii și literaturii contemporane, dar și a popularizării și cercetării filosofice de nivel academic.

În cuprinsul primului volum, sub titulatura „George Apostu – Perenitatea primordialului”, se regăsește și un capitol dedicat personalității și operei marelui artist plastic băcăuan. Au fost condensate  aici informații biografice relevante, culese din articolele și cărțile dedicate sculptorului născut în comuna Stănișești (județul Bacău), care descriu etapele vieții, educația, formarea profesională, personalitățile care i-au influențat cariera, expozițiile personale și de grup la care a participat, ciclurile sculpturale cele mai cunoscute, premiile și distincțiile care i-au fost conferite de-a lungul timpului ș.a. Pentru că, nu de puține ori, aceste date bibliografice conțineau informații neclare sau chiar eronate, am operat asupra tuturor elementelor biografice verificări temeinice (apelând la metoda încrucișării surselor), astfel încât datele prezentate să fie corecte.În plus, datele au fost completate și actualizate cu informații referitoare la contribuția Centrului de Cultură „George Apostu” la promovarea operei și a personalității patronului nostru spiritual.

Investigarea atentă a surselor a adus la lumină un impresionant volum de informații, care, la capătul unui proces de filtrare prin turnesolul criticii de specialitate, au fost departajate după criterii tematice și cronologice. A rezultat de aici, aplicând o metodologie de cercetare ce îmbină tehnici specifice metodelor istorice, descriptive și studiului de caz (în sens biografic), o imagine aproape completă a activităților derulate de Centrul de Cultură „George Apostu” în ultimii treizeci de ani; un portofoliu de proiecte și programe unic prin diversitatea domeniilor abordate, impresionant prin calitatea și numărul foarte mare al acestora.

O scurtă trecere în revistă a principalelor produse culturale care poartă pecetea  Centrului de Cultură „George Apostu”, adevărate branduri intrate în patrimoniul spiritual local și național, susține temeinic afirmația de mai sus, acest demers fiind, totodată, o invitație adresată cititorului la parcurgerea acestei monografii, cu îngăduință și răbdare față de numeroasele domenii relevate și, mai ales, față de cantitatea uriașă de date și evenimente prezentate: Simpozionul Național de Estetică (edițiile I-XXV; 1992-2020), rezidențele de sculptură – Rezidența Internațională de Sculptură „George Apostu” (edițiile I-VIII; 1991-1998) și Rezidența Internațională de Sculptură „Albastru” (edițiile I-III; 2017-2019) –, Salonul de Primăvară al Artei Naive (1992-2020), Simpozionul Național al Artei Naive „Victor Parhon” (edițiile I-IV; 2000-2004), Zilele „I. L. Caragiale” (edițiile I-XIII; 1995-2007), Festivalul Internațional de Videofilm Documentar „Ethnos” (edițiile I-XI; 1995-2005), programul Provocări colocviale, Spectacolul cărții, programele și proiectele europene din domeniul dansului contemporan ș.a.

O bijuterie estetică rară

Volumul al II-lea – o bijuterie estetică rară! – ,,gândit sub forma unui album de artă”, prezintă tot patrimoniul cultural-artistic intrat în administrarea instituției în ultimii 30 de ani. Structural, volumul are următorul chip: Introducere, Opere de artă aflate în patrimoniul  Centrului de Cultură „George Apostu”, Încheiereși Index de artiști. Vom descoperi aici valoroase lucrări de pictură (de la Nicolae Tonitza și Ilie Boca până la icoane și interpretări specifice artei naive), sculptură (în lemn, în piatră, în metal), grafică, ceramică, tapiserie, mozaic, icoane. Volumul, cu o grafică impecabilă (Print: Master Print Super Offset prin Print PartnerSRL) ne face martorii unui spectacol vizual seducător, rar.

Reunind gânduri ale unor parteneri de excepție – academicieni, profesori universitari, scriitori, artiști plastici, manageri de instituții naționale/ internaționale de cultură, ambasadori, ziariști etc.), lucrarea – coordonată de Gheorghe Geo Popa și Alin Sebastian Popa – dă seamă de ființarea unui spirit cultural național devenit „arhetip,simbol, mit, totem, concept…” (Petre Isachi), „pilon de sprijin al elitelor culturale românești” (Tudor Zbârnea), prilej minunat de aplauze („România încă zămislește Cultură!”; Mircea M. Ionescu). Poate că Gheorghe Iorga oferă, printr-o „scrisoare deschisă” către Gheorghe Geo Popa, cea mai nimerită sinteză a acestui Spirit: „După ce-ai înrădăcinat Centrul și Vitraliul în calmul și statornicia valorilor autentice, ai reușit, întru binele și devenirea noastră spirituală, să ne înrădăcinezi pe noi, prietenii tăi, de departe și de aproape, în nesfârșita revelație a reflecției identitar emergente”.

„Povestea noastră, la fel ca toate celelalte povești de succes, este una marcată de adevărul conținut de un aforism arhicunoscut – «În viață nu contează destinația, ci călătoria». Ei bine, pentru că în tot acest parcurs de până acum am avut norocul de a avea alături prieteni și colaboratori statornici, ale căror mesaje și gânduri pot fi regăsite în vol. I al lucrării, în capitolul «La aniversară», le transmitem pe această cale mulțumirile noastre cordiale pentru că ne-au onorat istoria cu prietenia lor și, nu în ultimul rând, le urăm ani mulți și fericiți!”, spune  Gheorghe Geo Popa, directorul instituției.




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri