MAJORĂRI… LEXICALE. „Vom mai adăuga încă şi un coeficient…”, anunţă un responsabil cu finanţele publice, în legătură cu recalcularea pensiilor. Era suficient un parcurs simplu: „Vom adăuga un coeficient…”, fără „mai”, „încă”, „şi”, care au un construit un triplu pleonasm.
UNDE-AU FOST PROGRAMELE RADIO PENTRU CEI MICI? (Mi-)au lipsit în vara 2024, când în weekend, la ora 9, în loc de Teatrul Naţional Radiofonic pentru Copii, am îndurat programe de dezvoltare personală pentru adulţi. RRC renunţase la „Povestea de seară” (ora 21-21,10) şi începea direct cu „Acoladele” (de altfel, totdeauna bine realizate de Oana-Georgiana Enăchescu şi Constantin-Cristian Bleotu). Un post privat destinat copiilor a împuţinat până spre zero melodiile pentru (pre)şcolari, când muzica pentru părinţi poate fi ascultată pe orice post de radio. Toamna a lămurit lucrurile: totul a fost un program special de vacanţă…
LIPSĂ LA APEL. Recitind Curriculumul pentru educaţia timpurie, din 2019, nu-mi iese la număr un cuvânt pe care obişnuinţa mea lingvistică îl cheamă: „dezvoltarea limbajului şi a comunicării şi [crearea] premiselor citirii şi scrierii” (cuvântul dintre croşete îmi aparţine).
OFFF! De Ziua Internaţională a Muzicii, prezentatorii de la RRA au cântat odată cu Dan Spătaru „Drumurile noastre”, corectându-se tacit („Drumurile noastre poate”, nu „toate”, cum ştim mulţi dintre noi), dar oprindu-se derutaţi la pronumele relativ: „Lasă-mi doar prietenia care / Glasul meu o cheamă”. Decât să strice armonia versului adăugând un „pe”, au preferat să treacă în off…
DE LA i-UL FONETIC… Greu cu i-ul purtător sau nu de silabă în cuvintele terminate cu trigraful chi. TVR 1 ne-a spus mereu că în comuna Slobozia-/Co-nachi/ au avut loc inundaţii, iar corespondentul unei televiziuni private a lungit, corect, al doilea cuvânt: Costache /Co-na-chi/. Din aceeaşi categorie, adică auzite în ultima vreme: /Ar-seni/ (Constantin, ilustrul medic neurochirurg; corect, Ar-se-ni) şi /A-sachi/ (Gheorghe, fondatorul învăţământului în limba română în Moldova; corect, /A-sa-chi/).
…LA CEL MORFOLOGIC. „Vreau zece stegi”, comandă un cumpărător recent întors din Italia, fără să uite de însemnele naţionale româneşti. Desinenţa de plural –uri a cedat în favoarea uneia mai comode.
MODEL DE FILOLOG. La MC („Memento/Minutul cultural”) de luni, 4 nov., am prezentat studenţilor de la Litere pagina I a revistei „Plumb”, înfăţişându-l pe scriitorul Victor Mitocaru (1942-2024), şef de promoţie al Facultăţii de Filologie din Bacău, în anii ʼ70. Margareta Fânaru, profesoara de literatură a viitorului om de litere, îşi amintea că acesta, la examenele de literatură, aşeza în prezentările cerute, la locul potrivit, multe cuvinte din sfera neologismelor.
CONCESIE. „Cât de important este cititul şi scrisul de mână?” titrează o televiziune. E de iertat dezacordul, de vreme ce avem mult de câştigat din răspuns. Să nu uităm că unul dintre obiectivele fundamentale ale învăţării în clasa I este citit-scrisul.