23 decembrie 2024

Universitarul Sorin Cristea a conferențiat în Bacău

Aula Moldova a Universității „George Bacovia” din Bacău a fost vineri după-amiaza, începând cu ora 16.00, neîncăpătoare pentru mulțimea de participanți la conferința științifică pe care a susținut-o prof. univ. dr. Sorin Cristea, de la Universitatea București, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației.

Originar din Bacău, profesorul Sorin Cristea a venit în orașul natal la invitația rectorului universității gazdă, prof.univ. dr. Neculai Lupu, dar și a foștilor colegi din Inspectoratul Școlar Județean Bacău, unde a fost inspector adjunct la începutul anilor de după Revoluție.



„Îl cunosc pe profesorul Sorin Cristea de foarte mulți ani. Am fost amândoi primii deputați de Bacău în Parlamentul României, în anii de după Revoluție. Ulterior, dumnealui a fost numit secretar de stat și a plecat la minister. Ne-am reîntâlnit anul trecut și acum iată-l alături de noi, la această conferință. Sperăm să fie doar începutul unei îndelungi colaborări, mai ales că universitatea noastră a introdus, de anul trecut, din octombrie, cursuri de management instituțional în educație. Acum îi urăm cu toții: Bine ați revenit acasă, domnule profesor”, a declarat în deschidere rectorul Neculai Lupu. Cu ocazia acestei vizite, Universitatea „George Bacovia” i-a oferit prof. univ. dr. Sorin Cristea și o diplomă de excelență „pentru contribuția adusă la cercetarea pedagogică fundamentală, la susținerea și afirmarea valorilor științifice, culturale și la creșterea calității actului educațional în învățământul românesc.”

O nouă prelegere, după 15 ani

În sala arhiplină a universității băcăuane au fost profesori universitari, studenți, elevi și multe, foarte multe cadre didactice din învățământul preuniversitar – educatori, învățători, profesori, directori de școli, elevi, directori de instituții publice. Din partea Inspectoratului Școlar Județean Bacău în prezidiu au stat prof. Ana-Maria Egarmin, inspector școlar general adjunct, și prof. Gheorghe Iorga, inspector școlar pentru management instituțional, iar ca invitat de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, prof. Alexandrina Scorțanu, director.

„E greu să vorbești înaintea domnului profesor Sorin Cristea. În 2003, profesorul Sorin Cristea a mai fost în Bacău, la invitația Inspectoratului Școlar, și a ținut o conferință în sala de ședințe a instituției care mai avea un pic și se prăbușea. La fel ca și azi, și atunci au fost prezente foarte multe persoane, colegi de ai mei din învățământ. Încep prin ceea ce s-a decis zilele trecute în Franța, cu faptul că învățământul de acolo se va întoarce la formele sale clasice, ceea ce a creat deja un orizont de așteptare nelimitat. Vor fi reintroduse spre studiu greaca și latina, ortografia, caligrafia și gramatica până la clasele terminale de liceu, se reinstituie disciplina și se reinstaurează autoritatea profesorului.

Înainte de a-i da cuvântul domnului profesor vreau să vă mai prezint un … banc simptomatic despre Reforma Învățământului românesc, pe care îl va edifica în discursul său profesorul Cristea. Știm cu toții că prima reformă a fost în vremea lui Spiru Haret, când s-a produs despărțirea învățământului de religie. Au urmat apoi alte două reforme în perioada comunismului – una pe vremea Suzanei Gâdea, când s-a produs despărțirea învățământului de cultură, apoi încă una pe vremea Anetei Spornic, când învățământul s-a despărțit de școală. La cea de a patra reformă, începută prin anii 1990, dar fundamentată de Andrei Marga, asistăm la despărțirea învățământului de învățământ. Domnule profesor Sorin Cristea vă rog să ne faceți mai optimiști”, a spus la prezidiu prof. Gheorghe Iorga.

Un discurs academic

În prelegerea sa, „Evoluții ale educației în societatea bazată pe cunoaștere”, prof. univ. dr. Sorin Cristea a vorbit despre programe și planuri cadru, despre aria curriculară și reforma în educație, despre centrarea învățării pe elev, despre tot ce înseamnă științele educației care au la bază pedagogia, despre adaptarea personalității prin dobândire de cunoștințe, despre instruirea în didactica generală, despre predare, învățare și evaluare, despre obiective și competențe.

O personalitate cu un CV impresionant

O personalitate a învățământului românesc, Sorin Cristea este profesor universitar doctor la Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, membru marcant al comunităţii academice din România, fost secretar de stat în Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei, în perioada 1990-1992. Este băcăuan, a urmat cursurile Facultății de Filosofie, Secția Pedagogie din cadrul Universității București, pe care a absolvit-o în 1973. A luat doctoratul în pedagogie în 1994, cu teza „Fundamentele pedagogice ale reformei învățământului”. În perioada 1973 – 1989 a fost profesor de științe sociale, pedagogie și psihologie în învățământul liceal și post-liceal, iar în 1990 a fost inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Bacău, după ce timp de 14 ani fusese profesor – consilier la Laboratorul de orientare școlară și profesională tot în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Bacău.

Este membru al asociației profesional-științifice A.F.I.R.S.E. (Asociația francofonă Internațională de Cercetări în Științele Educației), membru în cadrul colectivului redacțional al Editurii Didactice și Pedagogice RA, coordonator al colecției Idei Pedagogice Contemporane, implicat în numeroase manifestări științifice și studii de documentare în Anglia, Austria, China, Franța, Germania, Rusia, Spania, SUA, Ungaria; a participat la conferințe în Franța, Germania, Moldova, Spania, Ungaria.

A publicat 27 de cărţi, obţinând Premiul Academiei Române pentru volumul „Fundamentele pedagogiei”. Este coordonatorul colecţiilor IDEI PEDAGOGICE CONTEMPORANE şi ISTORIA GÂNDIRII PEDAGOGICE, de la Editura Didactică şi Pedagogică RA. Are rubrici permanente în presa de specialitate: Tribuna învăţământului, Didactica Pro, Studii Universitatis etc.

Câteva preocupări constante ale autorului se materializează în cele cinci cărţi despre reformă, apărute în intervalul de 20 de ani, de la fundamentarea pedagogică a reformei, în teza de doctorat, Fundamentele pedagogice ale reformei învăţământului (1994), la conferirea dimensiunilor istorice, internaţionale şi prospective, în ultima carte, elaborată împreună cu doctoranzii săi, Reforma învăţământului între proiectare şi realizare (2012).

Este titular al următoarelor cursuri universitare: Pedagogie generală (Fundamentele pedagogiei/Teoria generală a educației); Teoria instruirii, Teoria curriculumului, Managementul educației, Managementul clasei.

Dintre lucrările de referință publicate: Pași spre reforma școlii (1991); Învățământul în antecamera reformei (1992); Fundamentele pedagogice ale reformei învățământului (1994); Metodologia reformei educației (1996); Pedagogie generală. Managementul educației (1996); Managementul organizației școlare (1996); Pedagogie, vol.I (Teoria educatiei) (1996); Pedagogie, vol.II (Teoria instruirii) (1997); Dicționar de termeni pedagogici (1998); Sociologia educației (1998); Fundamentele științelor educației. Teoria generală a educației (2003); Studii de pedagogie generală (2004); Teorii ale învățării – modele de instruire (2005).



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img