Raliul „Retromobil in Turul României”, care a trecut si prin Moldova, a ajuns in Bacau cu sase superbe exemplare din colectiile de masini de epoca pe care au inceput sa le etaleze si românii.
Unul dintre pilotii si proprietarii de astfel de automobile, George Danciu, a venit chiar cu doua masini, dintre care una era cea mai veche dintre toate participantele, iar cealalta reprezentanta unei marci pentru care, acum aproape 80 de ani, a facut reclama insasi celebra cântareata, dansatoare si actrita americana Ginger Rogers.
In scurtul ragaz pe care si l-au permis in Bacau pilotii din raliu, George Danciu, care se considera „un bucurestean adoptat”, pentru ca este, de fapt, un maramuresan neaos, desi in vorbire nu i se simte accentul atât de specific acelei zone, ne-a spus povestea masinilor sale. George Danciu, medic stomatolog de succes, este si un împătimit al masinilor si motocicletelor vechi.
Este posesorul a 30 de masini, între care un Jaguar XK 140 Roadster din 1954, model cotat pe piata mondiala la peste 70.000 de dolari, si un Ferarri 365, din 1968, si a peste 50 de motociclete. Si-a petrecut ani buni în Statele Unite, unde si-a cumparat primele masini. În urma cu aproape un an si-a deschis si un atelier pentru reconditionarea masinilor si motocicletelor vechi. Este proprietarul clinicii stomatologice Dent-A-America, din Bucuresti.
Cu ce masini ati intrat in raliu, domnule Danciu?
Am doua Dodge-uri, fabricate in 1931 si in 1936. Prima, cea din 1931, este si cea mai veche din acest raliu. Are un motor in opt cilindri. Este o masina cu un design superb, dar si o masina care ofera multa siguranta. Are un sasiu foarte puternic.
Care este povestea ei?
Aceasta masina a avut numai doi proprietari pâna acum. Primul a fost un strabunic al unui prieten de-al meu, care era un dealer de masini in statul Pennsylvania, in orasul Harrisburg. El avea o masina noua in fiecare an. De la el, mie mi-a placut foarte mult acest coupe. Stiind aceasta, m-a sunat sa-mi spuna ca vinde masinile de epoca si asa masina a ajuns la mine. Era o masina care nu a fost condusa timp de 47 de ani, dar am gasit-o atât de completa de nu-mi venea sa cred.
A fost foarte bine conservata.
Intretinuta perfect, cu toate piesele pe ea. Am primit, odata cu masina si cu actele ei, si un ziar vechi, in care se facea reclama ca aceasta masina se va vinde, pe data de 30 septembrie, cu pretul de 675 de dolari la vremea aceea. Acolo, in ziar, am vazut ce culoare avea masina atunci, din fabrica, si am pastrat-o si acum.
A „jucat”, cumva, in vreun fim? A fost folosita la evenimente de acest gen?
Nu, acolo, in State, la Hollywood, au masini de epoca suficiente. Aici, in România m-au solicitat, insa, dar abia s-au incheiat filmarile, de vreo luna. Mi-au cerut ambele masini, dar e deja prea devreme sa le fi vazut in film. Am auzit ca ar putea dura si doi ani pâna se vor termina filmarile.
Ce ne spuneti despre a doua masina?
Este masina fabricata in 1936, an in care celebra actrita Ginger Rogers facea reclame la aceste masini. Era fan al acestui brand. Masina am gasit-o in Minnesota. Si aceasta era completa si absolut originala, cu toate numerele, de pe sasiu, de pe motor, initiale.
Ati facut unele modificari pe aceasta masina?
Prima a fost o adaptare la 12 volti, pentru ca am considerat ca e nevoie de o putere mai mare in sistemul electric de pe ea. La sase volti, nici luminile nu ard ca lumea. I-am schimbat si culoarea, intr-un caramiziu metalizat. Avea, initial, culoarea visinei putrede, cum spunem noi pe aici, dar acum doi ani a aparut aceasta culoare pe unele masini si mi-a placut.
Aveti o pasiune interesanta, pentru masinile de epoca. Dar cam scumpa.
Da, e cam scumpa, dar iti aduce si multe bucurii. Chiar daca evenimente ca Turul României se fac atât de rar, iar iubitorii de masini si potentialii participanti isi permit mai greu sa intre in el.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.