O nouă măsură promovată de Ministerul Finanțelor Publice face, temporar, mai accesibil ajutorul de stat acordat firmelor. Măsură bună, poate spune oricine aude de ea. Dar condițiile generale de acordare a lui rămân la fel.
Sunt multe cazuri în care un sprijin primit de o societate comercială este suspectat ca fiind ajutor de stat și este puricat, să se vadă că acesta nu contravine Legii Concurenței. Adică nu poate beneficia orice firmă, în orice condiții, de un sprijin material sau financiar care vine direct sau indirect de la stat.
Ajutoarele de stat sunt o pârghie esențială pentru Guvern. Pot fi remediate eșecurile pieței, pot fi promovate investițiile, pot fi create noi locuri de muncă, poate fi protejat mediul și, mai nou, poate fi prevenit chiar colapsul sistemului bancar. În toate acestea, un cuvânt greu îl are de spus, însă, și Comisia Europeană (CE), pentru că suntem, nu-i așa, stat european, adică din UE. România are obligația de a monitoriza acordarea ajutoarelor de stat și de a o raporta la Bruxelles.
Ei bine, ajutorul de stat rămâne selectiv. Selectivitatea face diferența între măsurile generale aplicate de stat tuturor agenților economici și ajutorul de stat propriu-zis. Acest ajutor se materializează într-un avantaj economic de care altfel o întreprindere nu ar beneficia. Unele avantaje acceptate sunt mai puțin cunoscute. De exemplu, dacă o firmă cumpără din proprietatea publică un teren la un preț mai mic decât cel al pieței sau vinde un teren domeniului public la un preț mai mare. Sau scutirea de unele taxe ori obținerea de capital de risc de la stat mai avantajos decât de la un privat.
În orice condiții, ajutorul de stat este, până la urmă, evident benefic.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.