Cum e mai bine și ce presupune asta? Când inițiatorii unor proiecte de lege, beneficiarii de drept și legiuitorii tratează același subiect diferit, în fața organului de control, cine are dreptate?
O temă delicată dar de importanță majoră când vine vorba de respectarea normelor de circulație și siguranța cetățenilor. Vă invit la un dialog pe această temă cu Petru Bordeianu, instructor auto, președintele Federației Naționale a Formatorilor Auto din România. La Comisia de Dialog Social a Ministerului Transporturilor se află în dezbatere proiectul de modificare a OMT nr.733/2013.
Ordinul ministrului transportului pentru aprobarea Normelor privind autorizarea școlilor de conducători auto și a instructorilor de conducere auto, a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, a Programei de şcolarizare, precum şi privind condiţiile şi obligaţiile pentru pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere. O temă de interes care ne vizează pe toți, actuali și viitori participanți în trafic.
„Prin acest ordin de ministru s-a transformat activitatea școlilor de conducători auto, dintr-o activitate didactică, care ar fi trebuit să formeze cursanților deprinderi, automatisme, îndemânări, cunoștințe, reflexe, priceperi etc., într-una pur comercială, fără să țină cont de logica bunei pregătiri a viitorilor șoferi. Găsiți vreo logică a faptului că elevii școlilor de conducători auto sunt obligați să efectueze, pentru categorie B, 24 de ore de legislație rutieră și apoi, în continuare, 30 de ore de conducere practică a autovehiculului, după care trebuie să intre în aplicația RNC pentru a se programa la proba teoretică?
Probă pe care pe care o susțin la autoritatea competentă (DRPCIV) după 30-120 de zile (diferă de la județ la județ) de la finalizarea școlarizării, iar în situația fericită când elevul este declarat ADMIS la proba teoretică, intră din nou în sistem și își face o nouă programare, care poate dura între 30-120 de zile, de data aceasta, pentru susținerea probei practice? Și pentru ca anormalul să fie dus până la extrem, dacă elevul pică proba de traseu este obligat să efectueze 6 ore de conducere auto imediat, după care primește o adeverință care să ateste acest fapt, pe care o depune la dosar, permițându-i apoi să intre din nou în sistem pentru o nouă reprogramare care la fel poate dura între 30-120 de zile și chiar mai mult”, spune Petru Bordeianu.De fapt, care este scopul școlarizării sau al efectuării celor șase ore de pregătire practică, când se știe că exameul se suține după 3-6 luni de zile de la finalizarea orelor de conducere auto?
Proba practică, la un an dupa cea teoretică
„Au fost cursanți, spre exemplu la Suceava, care s-au înscris la școala de conducători auto în Aprilie 2021, au susținut proba teoretică în luna Septembrie 2021 și au fost programați pentru proba practică în Aprilie 2022. Cei care au picat la proba practică, deja le-a expirat dosarul. Vi se par normale aceste Norme pur comerciale?
Mai are rost să se mire cineva de cele ce se întâmplă pe șoselele patriei? Știți că au fost picați cursanți, în mod abuziv, pe motiv că nu au acordat prioritate la porumbei, căței etc.?
De notorietate este faptul că aceste abuzuri nu sunt fapte izolate, ci ele se petrec zilnic. Gândiți-vă că un astfel de viitor conducător auto picat la proba de traseu, îngroașă rândurile celor care așteaptă să susțină examenul auto într-un termen rezonabil, mai spune Petru Bordeianu.
Ce este de făcut? De unde a apărut termenul de conducere defensivă?
„Noi ne menținem propunerea făcută încă de când am fost introduși pe ușa din dos în Ordonanța 27/2011, la art. 62, 63, 64, care reglementează transporturile rutiere, că nu avem ce căuta în această lege. Noi, instructorii auto, nu suntem transportatori. Nici măcar taximetriștii nu se regăsesc în această ordonanță, deși ei fac transport de persoane. Instructorii auto folosesc automobilul, drumul, indicatoarele, marcajele etc. ca materiale DIDACTICE. Cursanții noștri nu sunt nici călători și nici balast sau alte materiale„, spune Petru Bordeianu. Pentru a rezolva problemele ce țin de buna pregătire și conduită a conducătorilor auto se solicită ca, prin Norme noi:
1) Viitorii conducători auto să aibă posibilitatea alegerii efectuării cursurilor la cabinete individuale de legislație rutieră sau la școli de conducători auto;
2) După ce au absolvit cursurile de teorie, să se prezinte doar cu cartea de identitate la autoritatea competentă (SRPCIV) pentru susținerea probei teoretice;
3) După ce au fost declarați ADMIS la proba teoretică, li se eliberează o adeverință care atestă acest fapt și, dintr-o piață liberă, își vor alege instructorul auto pentru a se instrui și a pătrunde în tainele șofatului, iar pe parcurs își aduce documentele necesare susținerii examenului la proba practică;
4) După efectuarea ultimei ore practice de conducere, cursanul știe din aplicație că a doua zi va susține examenul practic.
De asemenea, se cere ca școlarizarea și schimbul de experiență să fie efectuat de aceeași autoritate și pe același calapod la care să participe instructorii auto, profesorii de legislație rutieră, examinatorii auto și agenții de circulație rutieră.
„Este ANORMAL ca elevii, într-un fel să fie învățați de profesorii și instructorii auto, în alt fel să ceară și să interpreteze diferitele situații din trafic examinatorii auto, și în alt mod să fie verificați și amendați de către agenții de circulație rutieră. De la aceste anomalii, care privesc interpretarea diferitelor situații din trafic, după ureche, se ajunge la nervozitate, stres, iritare, bătaie în trafic, fiindcă interpretările nu sunt corecte și UNITARE, fiecare participant la trafic susținând că alții greșesc și numai el este cel care știe adevăratele reguli de circulație. Conducerea defensivă nu cred că aduce ceva bun în trafic.
Am adresat de câțiva ani șase întrebări, cu privire la sensul giratoriu, Ministerului de Interne, în speță Direcției Rutiere, care nici până în acest moment nu ne-a dat un răspuns ASUMAT. Aceleași demersuri le-am întreprins și către Parlament, care a început să miște ceva„, mai spuie Petru Bordeianu”.
Trebuie să recunoaștem că, pe lângă abilitățile de a conduce, prevenția, conduita în trafic, se învață. Și orice Lege sau act Normativ, așa cum susține instructorul auto Petru Bordrianu, pentru a produce efecte, trebuie să aibă prevederi simple, clare și NEINTERPRETABILE.
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.