Compania Nationala Posta Romana ofera clientilor sai, utilizatori romani, posibilitatea de achitare, cu plata integrala si cu plata esalonata (in 4 rate), a tarifelor de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania si eliberare a rovinietelor anuale, in numele Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania S.A, printr-un numar de 663 oficii postale abilitate. Pentru a veni in intampinarea clientilor sai, pentru care se poate incasa integral sau esalonat tariful de utilizare aplicabil cu 1 ianuarie 2006, incepand cu data de 12 decembrie 2005 numarul de oficii postale abilitate a fost extins de la 615 la 663, ceea ce a condus la cresterea punctelor de incasare a tarifului de utilizare cu 51 subunitati. Din cele 663 de subunitati postale abilitate, plata integrala se poate face la oricare din cele 663 subunitati postale abilitate. In 466 subunitati se incaseaza tariful de utilizare atat cu plata integrala cat si cu plata esalonata, si in care timpul de asteptare este redus, toate documentele care atesta plata tarifului de utilizare fiind editate informatic. In restul de 197 subunitati se incaseaza tariful de utilizare numai cu plata integrala. Conform legislatiei in vigoare, exista posibilitatea platii anticipat, cu 30 zile calendaristice anterioare datei de incepere a valabilitatii rovinietei a tarifului integral sau a primei rate in cazul platii esalonate, astfel ca la bordul vehiculelor sa existe, la un eventual control, rovinieta si documentele care atesta plata tarifului de utilizare.
Pentru eliberarea rovinietei anuale care atesta achitarea tarifului de utilizare numai de catre utilizatorii romani, integral (tarif valabil 12 luni) sau esalonat, in 4 rate trimestriale (cu exceptia autoturismelor), utilizatorii trebuie sa prezinte, la ghiseul postal abilitat, o serie de documente. Astfel, utilizatori romani, persoane fizice, vor rezenta certificatul de inmatriculare sau cartea de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz documentele vamale pentru vehiculele inmatriculate temporar buletinul sau cartea de identitate a platitorului pentru intocmirea documentului care atesta plata tarifului. Utilizatori romani, persoane juridice, vor prezenta certificatul de inmatriculare sau cartea de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz certificatul de inregistrare la Registrul comertului, certificatul de inscriere si codul fiscal pentru asociatii si fundatii, original sau copie, dupa caz documentele vamale pentru vehiculele inmatriculate temporar buletinul sau cartea de identitate a platitorului pentru intocmirea facturii.
Specific platii esalonate, este ca la solicitarea acestui mod de plata, se completeaza documente specifice, contract cadru si anexe la acesta (in 3 exemplare). Plata esalonata se va face doar la oficiul postal la care s-a incheiat contractul. Clientii care vor achita integral tariful de utilizare a drumurilor nationale vor primi pe langa documentul care atesta plata tarifului, urmatoarele: pentru plata integrala – o rovinieta-ecuson sau o rovinieta autocolant model vechi, precum si o chitanta 14-4-1 (in cazul achitarii tarifului integral, cu numerar, de catre persoane fizice) dupa caz, exemplarul 1 al facturii fiscale si anexa la aceasta pentru plata esalonata (in 4 rate) – o rovinieta-ecuson impreuna cu rovinieta-talon sau o rovinieta autocolant model vechi (daca aceasta se mai afla in stocul oficiului postal). Clientii care au achitat tariful de utilizare esalonat si au primit rovinieta-ecuson impreuna cu rovinieta-talon, au obligatia ca, la plata urmatoarelor rate, sa prezinte rovinieta-talon pentru a se completa treptat rubricile aferente platilor efectuate. Clientii, titulari ai contractelor pentru achitarea esalonata in 4 rate trimestriale pot solicita, in anumite conditii, rezilierea acestora, prin acte aditionale. In cazul in care solicitarea de reziliere intervine in interiorul termenului de valabilitate al rovinietei, beneficiarul poate solicita de la unitatile teritoriale ale AND (Directiile Regionale de Drumuri si Poduri) restituirea contravalorii T.U.R.D.N. pentru perioada de neutilizare a autovehiculului. In cazul platii prin tert (clienti care se prezinta la ghiseu si doresc sa achite tariful de utilizare pentru alte persoane), eliberarea rovinietelor se efectueaza numai in baza prezentarii certificatului de inmatriculare sau a cartii de identitate a vehiculului. In cazul in care vehiculul circula pe baza de Autorizatie de circulatie provizorie emisa de organele abilitate, nu se mai incaseaza tarifului de utilizare, tarif care este obligatoriu doar pentru vehiculele inmatriculate definit sau temporar. Achitarea tarifului de utilizare pentru vehiculele achizitionate in sistem leasing sau vehiculele inchiriate, se poate face de catre locatar/chirias, in baza unui mandat eliberat de societatea de leasing (locatorul) sau de proprietar, intrucat, responsabilitatea achitarii tarifului de utilizare revine detinatorului vehiculului si nu utilizatorului acestuia. Achitarea tarifului de utilizare pentru autoturisme se face numai cu plata integrala. Incadrarea in clasa de emisii poluante se face pe baza decodificarii ultimelor doua caractere alfanumerice ale numarului de omologare inscris in rubrica nr. 5 din cartea de identitate a vehiculului sau in rubrica nr. 10 din certificatul de inmatriculare a acestuia, conform modelului prevazut in Anexa 11 – Codificarea gradului de poluare din certificatul de inmatriculare al vehiculului sau din cartea de identitate a vehiculului.Scris de DESTEPTAREA