20 decembrie 2024

Tendințe și perspective în scrierea creativă

Dacă ai fi un scriitor sau o scriitoare, cine ai fi și de ce?…” Cu această întrebare incitantă, doamne și domni profesori de limba și literatura română, limba engleză și limba franceză, din regiunea Moldovei şi din ţară, au fost întâmpinați în spațiul atelierului cu tema „Contexte diverse de utilizare a scrierii creative – de la fixarea cunoștințelor la transfer”, unul dintre cele douăsprezece ateliere ce au avut loc, simultan, în data de 3 februarie 2024, în cadrul Forumului MERITO Moldova, la Școala Gimnazială ”Al.I.Cuza” Bacău.

Gazdele atelierului, doamna profesoară de limba română Cătălina Popa, din Galați, și doamna profesoară de limba franceză Bianca Darabă, din Târgu Neamț, au creat o atmosferă oarecum jucăușă și antrenantă a întâlnirii, trecând dincolo de aspectele profesionale ale temei și, prin jocuri și provocări, au reușit să pună în evidență atât farmecul profesiei, cât și persoana din spatele acesteia.



Ca răspuns la întrebarea de început, profesorii participanți s-au identificat cu scriitori precum Mihai Eminescu, William Shakespeare, Antoine de Saint-Exupéry, Mircea Eliade, Honoré de Balzac, Éric-Emmanuel Schmitt, Neil Gaiman, Fredrik Backman, Haruki Murakami, Agatha Christie, Jane Austen, Charles Dickens, Oscar Wilde, Marcus Aurelius, Thomas Hardy și mulți alții. Diversitatea răspunsurilor au reflectat stilurile multiple date de percepții unice ale vieții, regăsite de fiecare profesor în operele marilor autori.

În continuare, atenția tuturor a fost îndreptată către scrierea creativă în sine. S-au dezbătut avantajele și dezavantajele acesteia, însă cele mai importante aspecte rămân cele de natură pozitivă, reliefate în diverse studii (de la cel al lui Ann Raimes – 1983 – până la cel al lui Alan Maley – 2009).

Din cele discutate, a reieșit că prin scrierea creativă ne este activată latura dreaptă, artistică, a creierului; putem descoperi orice limbă „din interior”, ca pe un fel de organism viu, schimbător, pe care îl putem îmblânzi după bunul plac. Este un mijloc de dezvoltare a vocabularului și ne ajută să ne organizăm atât din punct de vedere literar, cât și când vine vorba de alte discipline. Îmi permit să vin în completare cu faptul că scrierea creativă este cel mai eliberator mod de a fi copil, de a explora noi perspective, potențialuri noi ale propriei imaginații și pe cele nebănuite ale realității.

De-a lungul următoarelor zeci de minute, cadrele didactice au fost puse la încercare, asemenea elevilor, însă la un nivel mai înalt, prin intermediul unor exerciții practice, care au vizat interpretări de text, lucru în echipă și chiar citirea unor scurte creații pe diferite teme, realizate cu ajutorul mai multor metode, inclusiv o împletire a artelor – a poeziei și a picturii. Unul dintre cele mai interesante exerciții, din perspectiva mea, a fost cel pe care, involuntar aproape, începusem să îl „rezolv” și eu. Acesta a constat în scrierea continuă, timp de 5 minute, a tuturor gândurilor, care au curs asemenea unui râu prin mintea fiecăruia, atunci când li s-a spus să se pună în pielea unori artiști, precum Frida Kahlo, Van Gogh sau Picasso. Scopul exercițiului a fost pur și simplu să se dea frâu liber emoțiilor, să se limiteze rațiunea și să se dea voie inimii să aștearnă cuvintele pe foaie. Să ne descoperim pe noi, imaginându-ne că descoperim pe altcineva.

Atelierul acesta m-a atras încă de la început, nu doar datorită pasiunii mele pentru scris, dar și pentru că mi-a fost stârnită curiozitatea legat de cum, și mai ales ce se va schimba în urma acestuia. Nu oricine trebuie să aprecieze scrierea creativă. Însă consider că, de fapt, scopul întâlnirii a fost să prezinte cum, prin scrierea creativă, putem să ne îmbunătățim viața, indiferent de domeniul în care ne aflăm. O filă scrisă ne poate fi confident, un lăcaș al emoțiilor nerostite, putem să ne organizăm gândurile, ideile și chiar privi viața din perspectivele mai multor persoane sau lucruri, astfel devenind mai empatici și atenți la detalii.

Atelierele din cadrul Forumului MERITO Moldova au fost gândite cu scopul îmbunătățirii practicilor de la clasă și s-au adresat profesorilor, directorilor, părinților și chiar elevilor.

Daria Apalane (clasa a IX-a), elevă la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” și la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

Foto credits: Iarina Gologan (clasa a VI-a), elevă la Colegiul Național ”Gheorghe Vrănceanu” și la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

Prof.coord. Laura Huiban

 



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img