23 decembrie 2024

Teleşcoala noastră (XII)

Bine te-am regăsit!

Au spus cu voce tare sau doar în gând elevii din clasele a VIII-a şi a XII-a, reîntorşi în ambianţa de care le-a fost dor fără nicio îndoială. (Într-un film de acum câţiva ani, o fetiţă închina un imn de mulţumire băncii din sala de clasă, care îi devenise cel mai bun prieten. De acolo a privit în ochii dascălului flămândă de cunoaştere, de acolo a urmărit mişcarea anotimpurilor şi tot de acolo şi-a admirat colegii care creşteau odată cu ea fizic şi intelectual.) Avem şi o dovadă a acestei realităţi: dacă în celelalte zile numărul vizionărilor emisiunii Teleşcoala de la TVR 2 era de ordinul miilor, la începutul săptămânii, acesta abia trecea de 200. (Evident, în cursul zilei, odată cu revenirea acasă a elevilor, numărul era cel cu care ne obişnuiserăm.)



Şi pentru dascăli

Am mai spus că printre cei ce privesc la Teleşcoala sunt şi profesori sau viitori profesori. Acestora din urmă le sugerasem să urmărească, bineînţeles, lecţiile de limba şi literatura română, din care au multe de învăţat. M-au ascultat, aşa că am putut să le cer, ca temă curentă, printre altele, să evalueze ceea ce aş numi jurnalismul didactic. Studenţii de la specializarea Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar (din anul I, al căror număr trece de 130, reprezentând toate judeţele Moldovei), dar şi cei de la Filologie (specializările română-engleză şi franceză-română) mi-au scris pe e-mailul creat doar pentru ei că înainte de a trece la conţinutul propriu-zis al prestaţiilor, au apreciat organizarea metodică a acestora, în numele celor zece evenimente ale lecţiei, numite pe înţelesul (pre)adolescenţilor. De ceva vreme, în partea de sus a ecranului-tablă, nu mai apar numele momentelor (de la captarea atenţiei, până la transfer), ci numai cifrele, de la 1 la 10. Mai mult decât atât: o „vrăbiuţă” (cursorul, adică) zboară dintr-un cuib în altul, odată cu explicaţiile pe care profesoara/profesorul le dă şi, desigur, în acord cu acestea. Marţi, 2 iunie – au remarcat studenţii -, cursorul s-a „înţepenit” la evenimentul cu numărul 8, după ce parcursese conştiincios, în trena expunerii dăscăliţei, celelalte momente. La fel de conştiincioşi, viitorii profesori pentru învăţământul primar şi preşcolar au deschis notiţele de la disciplinele de profil (psihopedagogie şi didactică), constatând că al optulea eveniment al unei lecţii pragmatice este evaluarea cunoştinţelor. Avem şi motivaţia: era discutat un test de antrenament, care prin natura sa urmăreşte măsurarea nivelului de informaţii şi deprinderi însuşite de discipoli înaintea unui important examen evaluarea naţională, respectiv bacalaureatul.

Gaudeamus!

Ne-am grăbit să transmitem universitarilor băcăuani bucuria de a găsi pe ecran decalogul învăţământului modern. „Minunat!” a exclamat prof. univ. dr. Venera-Mihaela Cojocariu, psihopedagog şi metodician. „CEAPDOFERT-ul promovat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin TVR 2, este vital în proiectarea unei lecţii şi de aceea este aplicat pe scară largă de candidaţii la gradul didactic I”, ne-a scris şi lect. univ. dr. Mihaela Hriban, de la Catedra de limba şi literatura română a Facultăţii de Litere.

 

 

 



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img