Un şantier continuu
Constatam că emisiunile de la TVR 2 destinate elevilor din clasele terminale sunt într-o permanentă dinamică. Profesoarele (nu înţeleg de ce nu este solicitat şi un profesor; am notat o singură prezenţă masculină, pentru liceu) par receptive la ecourile venite pe reţelele de socializare, deşi mai este de lucru.
Lectura unui text, bat-o vina!
Se spune că nu toţi profesorii de limba şi literatura română au darul de a citi expresiv un text literar, cu toate că această aptitudine (da, până la urmă e o înclinaţie, care poate fi cultivată) nu ar trebui să lipsească din înzestrarea profesională a unui românist, cum frumos îl numea cineva pe dascălul de limbă naţională. Pe de altă parte, cu un mic efort, oricine poate pune un accent pe cuvântul-cheie sau poate urca ori coborî tonul în funcţie de ideea transmisă de autorul textului. (Pe genericul emisiunii „Teleşcoala” – articulat; nu „Teleşcoală” – am remarcat că figurează şi un regizor artistic. Poate fi un bun consultant înainte de a se filma producţia.)
Un atu aproape deloc fructificat
Fiind în casa Televiziunii Române, e de neînţeles de ce nu se utilizează arhiva instituţiei pentru a rezolva lectura textelor comentate sau, mai ofertant, de a difuza secvenţe ilustrative (de 1-2 minute ori chiar şi mai puţin) pentru structura operei literare, în versiune cinematografică. În cazul genului dramatic, apelarea la un astfel de mijloc de comunicare este obligatorie, pentru că o piesă de teatru are două identităţi: una „la vedere” (in praesentia – textul) şi alta imaginară (in absentia – spectacolul), între care a doua este primordială (dramaturgul scrie piesa pentru a fi reprezentată pe scenă, nu pentru a fi citită). S-a ratat ocazia de a se viziona un fragment din spumoasa comedie „Titanic vals”, de Tudor Muşatescu, care a fost prezentată doar ca text, ori secvenţe din filmele „Moromeţii”şi „Ion” (în ediţiile din 14 apr., 24 mart., respectiv 16 apr. ale „Teleşcolii”).
Propuneri derivate
După consultarea pedagogilor, am decis să facem publică propunerea ca la admiterea în facultăţile cu profil filologic (vocaţional) să existe o probă eliminatorie de aptitudini, apropiate de cele de la facultatea de teatru (recitarea unei poezii şi lectura unui text la prima vedere) sau măcar de cele de la liceele pedagogice (în plus, aici apare interviul, pentru a se verifica pronunţia/dicţia ş.a.).
Pentru că e aproape imposibil să fie modificat regulamentul de organizare a admiterii în facultatea de litere (nici probe scrise nu mai există decât în 1-2 centre), propunem altceva: examinările la final de semestru să cuprindă obligatoriu citirea unor mici texte (literare şi nonliterare). Se înţelege că seminarele vor fi avut un moment de practică a lecturii. Sugestia e valabilă şi pentru specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar.