O echipa de experti tehnici angajata de Ministerul Dezvoltarii va "scana" tunelul din cartierul CFR
Pasajul subteran care face legatura intre centrul Bacaului si cartierul CFR va fi investigat cu raze X de o echipa de expertizare tehnica angajata de Ministerul Dezvoltarii. Reprezentantii ministerului sustin ca exista indicii temeinice cu privire la aparitia unor fisuri de profunzime in structura superioara a pasajului subteran. Problemele par sa se fi ivit pe fondul modificarii solutiei tehnice de executie a tunelului subteran. Proiectul tehnic initial, realizat de societatea ieseana Pod Proiect SRL, prevedea intreruperea circulatiei trenurilor si indepartarea tronsoanelor de cale ferata in timpul saparii tunelului. Solutia tehnica a fost, insa, abandonata de consortiul care a câstigat licitatia de construire a pasajului. Responsabilii din Primaria Bacau au catalogat drept "pure speculatii" informatiile cu privire la existenta fisurilor in tavanul tunelului. Proiectantul a recunoscut, in schimb, ca pamântul in care a fost sapat tunelul este sensibil la umiditate.
Pasajul subteran din cartierul CFR prezinta mai multe deficiente constructive. Cel putin asta au lasat de inteles oficialii Ministerului Dezvoltarii, care au anuntat ca in cel mai scurt timp o comisie de experti tehnici va investiga tunelul subteran cu raze X. Reprezentantii ministerului au precizat ca la baza deciziei de expertizare a constructiei ar exista mai multe indicii cu privire la aparitia unor fisuri in tavanul tunelului. Potrivit secretarului de stat Razvan Murgeanu, Ministerul Dezvoltarii ar fi dat ordinul pentru constituirea echipei de expertiza tehnica. "Ministerul va ordona un control si o expertiza foarte tare la nivelul constructiei, sa ne lamurim exact despre ce este vorba. S-a primit, intr-adevar, o sesizare, iar in momentul de fata facem un contract cu cineva care sa faca o expertiza tehnica. Nu se va sti nici când se va face expertiza, nici cine va face expertiza, ca nu cumva sa ma trezesc cu alte minuni", a declarat Murgeanu. El a dezvaluit ca expertizarea va include "scanarea" peretilor tunelului cu raze Rontgen.
"Se va veni cu raze Rontgen sa se vada daca exista fisuri, se vor face incercari nedistructive. E o intreaga tehnologie aici, nu e usor. Eu am dat tema expertizei, dar nu iti pot spune când va incepe. Cât dureaza ea? O saptamâna", a precizat secretarul de stat.
Solutie tehnica abandonata dupa licitatie
Proiectul pasajului subteran a fost realizat de o firma din Iasi. In ianuarie 2008, Primaria Bacau incredinta societatii Pod Proiect SRL un contract in suma de 780.200 lei (fara TVA) in vederea realizarii documentatiei de proiectare a pasajului. Potrivit "Memoriului tehnic" realizat de Pod Proiect, solutia initiala de executie a pasajului viza sistarea traficului feroviar si indepartarea liniilor de cale ferata pe masura ce sapaturile inaintau. "Se întrerupe circulatia trenurilor pe primele 4 linii de manevra si garare, si se indeparteaza tronsoanele de cale ferata din amplasamentul preconizat al pasajului, pe o latime de cca. 30,0 m. Se aplica toate etapele tehnologice ale pasajului subteran, dupa care intregul ciclu se repeta identic pentru urmatoarele 2 grupuri de 4 linii de manevra si garare", se preciza in “Memoriul tehnic” elaborat de Pod Proiect.
Solutia tehnica de executie propusa de societatea ieseana a fost rapid abandonata dupa adjudecarea licitatiei de construire a pasajului. Consortiul câstigator, condus de o firma italiana, Procom SRL, a propus ca toate cele 14 linii ferate sa fie subtraversate, iar tunelul din beton in lungime de 80 de metri sa fie lansat pe dedesubt, fara intreruperea circulatiei trenurilor.
Proiectantul a pus conditii la schimbarea solutiei tehnice
Reprezentantii Pod Proiect SRL afirma ca la data realizarii proiectului pasajului, tehnologia propusa de Procom era necunoscuta. Cristian Comisu, proprietarul societatii iesene, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca sistemul a fost folosit in Italia, iar pentru România a reprezentat o premiera.
"Noi nu am prevazut initial aceasta solutie. E o tehnologie noua, protejata cu patent, si pe care nu o aveam in vedere la data realizarii proiectului. Sistemul are «antecedente» in Italia. Noi am prevazut initial sapaturi cu transee dechisa, pe pachete de câte 4 linii ferate. Asta era proiectul initial. Dupa ce s-a câstigat licitatia, constructorul a oferit si aceasta solutie, adica varianta de executare a intregului pasaj pe sub toate cele 14 linii de cale ferata, fara sa se mai demonteze liniile", a afirmat Comisu.
El a recunoscut ca la momentul schimbarii solutiei tehnice de executie, Pod Proiect a formulat mai multe "amendamente" in vederea mentinerii standardelor de calitate a lucrarii. "Daca le putem spune cumva, le putem spune amendamente. Noi am cerut sa se respecte conditiile de calitate prevazute initial la structura de rezistenta. Am vrut ca in final sa rezulte aceeasi structura cu aceleasi caracteristici de rezistenta si mecanica", a dezvaluit Cristian Comisu.
Modificare ceruta de Primarie, dar avizata de autoritati
Responsabilii proiectului de construire a pasajului subteran sustin ca pentru modificarea solutiei tehnice s-au cerut si obtinut avize de la toate institutiile de resort. Ciprian Pistea, managerul proiectului, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca in proiect a existat o suma de bani destinata devierii traficului feroviar, insa conducerea Primariei nu s-a folosit de ea, optând pentru solutia lansarii tunelului pe sub toate cele 14 linii de cale ferata. "A existat o suma de bani alocata prin proiect pentru devierea liniilor. E vorba de 3 milioane lei. Banii existau, dar nu stiam sigur daca banii aceia ar fi fost suficienti. Sa ne mai amintim si de inundatiile din cartierul CFR. Ce-ar fi fost daca inundatiile ne prindeau cu calea ferata desfacuta la acel moment?", s-a intrebat – retoric – Pistea.
Managerul din Primaria Bacau a apreciat drept "pure speculatii" informatiile privitoare la existenta unor fisuri de profunzime in tavanul tunelului. Pistea a precizat ca pasajul va fi dat in folosinta in toamna acestui an.
"Pentru schimbarea solutiei tehnice si-a dat acordul toata lumea. A fost solicitat un punct de vedere proiectantului, verificatorilor de proiect, dar si autoritatii de management din Ministerul Dezvoltarii. Pentru aceasta solutie s-au obtinut toate avizele necesare. Nu exista nicio fisura sau infiltratie. Sunt pure speculatii si zvonuri", a comentat managerul de proiect.
Oficialii ADR Nord Est ii plâng de mila primarului
Proiectele cu finantare europeana derulate pe teritoriul României sunt verificate de organisme intermediare aflate in subordinea agentiilor de dezvoltare regionala. Gheorghe Harja, seful Directiei Organism Intermediar – POR din subordinea Agentiei de Dezvoltare Nord-Est, a declarat ca proiectul pasajului subteran a fost verificat in teren la fiecare cerere de rambursare formulata de municipalitatea bacauana.
"Am facut toate verificarile procedurale, asa cum prevede legea, cu vizite pe teren la fiecare cerere de rambursare. Am gasit niste probleme, o parte s-au remediat, ca la orice constructie", a afirmat Harja. El a refuzat sa precizeze care au fost problemele descoperite in teren de angajatii Directiei Organism Intermediar, declarând ca nu e in masura sa ofere relatii presei. "Eu nu-s un om care sa aiba relatii cu presa, relatii extraconjugale cum se spune. In conformitate cu prevederile UE eu nu pot da informatii presei fara acceptul beneficiarului. Cu exceptia a ce exista pe situl internet al ADR Nord Est, nu exista alte informatii publice", a opinat directorul. Harja a inchis, ulterior, telefonul nu inainte de a-l deplânge pe primarul Romeo Stavarache care, a afirmat angajatul ADR Nord Est, ar fi criticat nejustificat si neprofesionist de presa locala. "Peste tot putem avea probleme. Aplicam prevederile legale, modificam unde trebuie modificat si mergem mai departe. Asa se face in toata lumea", a afirmat, la repezeala, Harja.
Baixa a turnat betonul din tavanul pasajului
Societatea care a fabricat "placa orizontala superioara" a pasajului subteran apartine unui apropiat al administratiei Stavarache. Societatea Baixa, controlata prin interpusi de Gica Vlasie, s-a ocupat de turnarea betonului in placa superioara. Reprezentantii firmei au realizat si un filmulet cu momentul turnarii placii pe care l-au postat pe internet in acordurile melodiei "Until it sleeps", cântata de formatia americana Metallica.
Pâna in urma cu câteva luni, in actionariatul firmei se regasea soacra lui Gica Vlasie, Maria Dabija. Locul ei in societate a fost preluat Lenuta Dabija, cumnata afaceristului. Baixa s-a remarcat in anii anteriori prin contractele consistente obtinute de la Primaria Bacau pentru servicii de deszapezire. Baixa are doua puncte de lucru in municipiul Bacau, iar sediul social al firmei se afla in comuna Negri. Societatea a incheiat anul 2009 cu o cifra de afaceri de aproximativ 9,8 milioane lei, având 48 de angajati.
Primaria ar putea returna banii europeni daca deficientele descoperite sunt majore
Potrivit reprezentantilor Ministerului Dezvoltarii in eventualitatea descoperirii unor deficiente majore in urma "scanarii" tunelului, Primaria Bacau ar putea fi pusa in situatia de a returna toti banii Comisiei Europene. Razvan Murgeanu a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca expertizarea tehnica a pasajului se impune de urgenta, mai ales ca la suprafata exista 14 linii de cale ferata, din care jumatate ar fi intens circulate de garniturile CFR.
"Daca se constanta ca distrugerile sunt prea mari ca sa mai poata face obiectul unor reparatii, atunci administratia locala da banii inapoi Comisiei Europene. Eu sunt inginer constructor de meserie si am facut si eu lucrari de genul asta la viata mea. Vorbesc in calitate de constructor. Daca pe deasupra ar trece carute si masini, n-as avea niciun dubiu. Dar, având in vedere ca pe deasupra e un pachet de vreo 6 cai intens circulate, sarcina dinamica e foarte mare", a motivat Murgeanu. Secretarul de stat a conchis opinând ca, cel mai probabil, solutia tehnica a proiectului a fost schimbata din ratiuni de timp. “Daca ma intrebi pe mine, eu cred ca s-a ales solutia asta din ratiuni de timp. Daca se lucra pe proiectul initial ar fi tinut vreo doi ani”, a mai spus el.
Pasajul subteran, un proiect util Bacaului
In septembrie 2009, o asociere de firme condusa de o societate din Italia – Procom SRL – a câstigat contractul de executare a constructiei pasajului subteran care face legatura intre strazile Oituz si Stefan Guse din municipiul Bacau. Conform anuntului de atribuire nr. 78094, publicat in 4 septembrie 2009, valoarea contractului s-a cifrat la 20,4 milioane lei (fara TVA). Pretul ofertei a avut o pondere de 70 la suta in stabilirea câstigatorului. Ulterior, consortiul compus din Procom, Pa&Co International si Cosbau Nalles s-a procopsit cu mai multe contracte suplimentare, intre care cel mai important – in suma de peste 9,1 milioane lei (fara TVA) – atribuit in iunie 2010. In mai 2011, aceeasi asociere de firme a mai primit un contract suplimentar, in valoare de aproximativ 1 milion de lei (fara TVA). Contractele suplimentare au fost incredintate fara organizarea de licitatii, asa cum prevede legislatia europeana in vigoare.
Tunelul subteran are o lungime de 87 de metri. Lungimea pasajului propriu-zis este de 300 de metri. Inaltimea tunelului este de 5,35 metri. Edilii spera ca darea in functiune a pasajului va fluidiza traficul in municipiul Bacau si va permite accesul mult mai usor catre cartierul CFR, zona unde municipalitatea intentioneaza sa realizeze mai multe investitii de interes local.
Lucian Bogdanel