La editia cu numarul 28 a Festivalului International „Zilele Muzicii Contemporane”, compozitorul Liviu Danceanu a propus o tema foarte interesanta – „Între idioritmie si chinovialitate”, în care analizeaza profilul compozitorului contemporan idioritmic, „de sine”, atent la „beneficiile breslei ori ale meseriei” si al celor „de obste” – chinoviali, ce sunt pe cale sa dispara.
Daca prima seara din festival – „fara ostentatie” – a fost structurata într-un recital de pian cu lucrari de Frank Stemper, în interpretarea pianistei coreene Junghwa Lee si pe un concert dirijat de Ovidiu Balan, cu doua lucrari de sorginte pur româneasca, în prima auditie absoluta: „La piatra de hotar” a Feliciei Donceanu si „Zamolxis” de Gabriel Malancioiu (solist Sergiu Cârstea – trompeta), prefatate de actorul Geo Popa, ziua a doua – “fara inhibitii”- s-a dorit a fi portretul aniversar al compozitorului Liviu Danceanu, nascut la Roman, in 1954.
Dirijorul italian Pieralberto Cattaneo s-a aflat la pupitrul orchestrei bacauane, în programul careia au fost prezentate Simfonia I (Quasisimfonia) op.13, Concertul pentru fagot si orchestra op.49 (solist Serban Novac) si Hexaih op. 147.
Liviu Danceanu este compozitor, autorul mai multor volume muzicologice, a nenumarate articole muzicale, din 1990 profesor de istoria muzicii, compozitie, estetica si stilistica la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, organizatorul mai multor festivaluri de muzica noua.
As îndrazni sa afirm ca sarbatorirea a continuat si în seara subintitulata „fara prejudecati”, când la Centrul de Cultura „George Apostu” am audiat opera de camera în sapte tablouri „Unu Plus Minus Unu” pentru soprana (Simona Jidveanu), tenor (Cristian Alexandru Petrescu) si septet instrumental (Ansamblul „Archaeus”). Atât muzica cât si textul apartin lui Liviu Danceanu, ce asigura, ca de fiecare data, conducerea muzicala. Autorul gaseste inspirate modalitati de exprimare în opus-urile 148-154, originale denumiri ce înmanuncheaza rondoul în simfonie, ciaccona în sonata, habanera în toccata, cantata si sonata, finalul în nocturna.
Aceste „jocuri” ce se regasesc si la nivelul continutului, trezesc curiozitatea, atentia si deopotriva interesul ascultatorului.
Cei sapte muzicieni sunt: violoncelista Anca Vartolomei, Rodica Danceanu – keyboards, oboistul Dorin Gliga, clarinetistul Ion Nedelciu, fagotistul Serban Novac, percutionistul Sorin Rotaru si violonistul Marius Lacraru.
Ultima seara, 5 octombrie 2014, – “fara rezerve” – a apartinut Ansamblului „Ars Poetica” de la Chisinau, cu componenta sa: Iulia Maximova – flaut, Iurie Frotovcean – clarinet, Vladimir Taran – fagot, Vasile Moscvitin – percutie, Lilia Bivol – vioara, Ludmila Bulat – viola, Larisa Golubov – violoncel, Ghenadie Ciobanu – pian, dirijati de Gheorghe Mustea, care au interpretat lucrari de: Anastasia Lazarencu, Vladimir Beleaev, Marian Ungur, Liudmila Chise, Paul Gamurari, Lidia Ciubuc, Ghenadie Ciobanu. Ansamblul „Ars Poetica” are din 1993 o sustinuta activitate artistica încununata de succese la festivaluri internationale de muzica contemporana, unde au prezentat lucrari ale unor compozitori consacrati din Europa si SUA.
Editia reusita ce tocmai s-a încheiat a marcat audierea unor lucrari în prima auditie, tablouri muzicale din diverse zone de stil care îmi aduc în minte cuvintele/ tema de gândire pentru noi toti din booklet-ul festivalului: „Ideal ar fi ca mintea sa simta si inima sa înteleaga”.
De altfel, la debutul manifestarii, in cuvântul sau, Pavel Ionescu Ambrosie, directorul Filarmonicii „Mihail Jora” marturisea: „Ne bucura sa ne reintâlnim si acum, dupa atâtia ani de muzica de inalta calitate oferita printr-un proiect demarat de Liviu Dancenu si al sau «Archaeus», Trio Syrinx si maestrul Ovidiu Balan, si avem speranta ca acest festival va continua si atunci când noi nu vom mai fi.”
Ozana Kalmuski – Zarea
Liviu Maftei
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.