6 noiembrie 2024

Sute de posturi vacante la CFR

Personalul de la CFR este îmbătrânit, mulți angajați depășind vârsta de pensionare. În prezent, se caută mai ales acari, impiegați de mișcare și mecanici de locomotivă – automotor. Ulterior, va fi nevoie și de şefi de tren, mecanici instructori, şefi de tură, revizori tehnici de vagoane ori revizori de locomotive, după ce se va aplica „Statutul Feroviarului”, în 2022, când mulți angajați vor cere pensionarea.

CFR SA caută cu disperare să angajeze personal, după ce exact în vara trecută, la ordinul conducerii USR a companiei, fuseseră concediați forțat circa 1.400 de feroviari (mecanici, șefi de manevră, manevranți etc). Cel mai probabil, măsura este pregătită în contextul aplicării, de la anul, a Legii 195/2020 privind statutul personalului feroviar, prin care numeroși angajați vor ieși la pensie. Cert este că media de vârstă a angajaților de la CFR este destul de ridicată, mulți dintre aceștia apropiindu-se de momentul pensionării.



Personalul îmbătrânit, un risc pentru siguranța circulației feroviare

Feroviarii sunt surmenați de zecile de ani în care au prestat activitățile în cadrul companiei de cale ferată, în condiții vitrege – frig sau căldură excesivă, în regim de muncă de 12 ore pe schimb. Cei mai mulți dintre angajați, în special mecanicii de locomotivă, au fost obligați să presteze lunar mii de ore suplimentare. Potrivit datelor oficiale, numai la CFR Marfă, de exemplu, ar fi 90 mecanici de locomotivă care au şi calitatea de pensionari, „ceea ce ar putea reprezenta un risc pentru activitatea CFR Marfă, din cauza faptului că aceştia pot înceta oricând raporturile de muncă cu societatea”. Astfel, circa 66% dintre mecanicii de locomotivă au vârsta de 50 – 60 ani, la fel și 39% dintre ajutoarele de mecanici. „Dacă s-ar aplica «Statutul feroviarului», circa 130 de oameni ar trebui să se pensioneze numai de la Regionala Iași, de care aparțin și ceferiștii băcăuani. Fără doar și poate, deficitul cel mai mare de personal este în zona Bacău, mai ales de impiegați de mișcare, la care vârsta medie depășește 53 de ani. Or, potrivit «Statutului feroviarului», un astfel de angajat care are 35 de ani vechime, ar avea dreptul să se pensioneze cel mult la 56 de ani. Răspunderea lor, ca și a celorlalți ceferiști, este foarte mare. O noapte din trei, impiegații o fac la muncă”, spun ceferiștii băcăuani.

Se caută mecanici, impiegați și acari, deocamdată

Necesarul de personal ar fi cam peste tot, în companie, de la munca de jos, până la cea care presupune studii peste medie. Practic, ar trebui înlocuiți cu forță proapătă de muncă atât mecanicii de locomotivă – automotor şi mecanicii ajutor de locomotivă – automotor, cât și şefii de tren, mecanicii instructori, şefii de tură, revizorii tehnici de vagoane sau revizorii de locomotive. Cert este că, în zona regionalei Iași, de care aparțin și feroviarii băcăuani, sunt disponibile 25 de locuri de acari, din care 5 ar urma să deservească liniile de cale ferată din zona Bacău – Bicaz. Mai sunt scoase la concurs și 50 de posturi de impiegați de mișcare (din care 20 pe Bacău) și alte 8 de mecanici de locomotivă care să lucreze pe mașini grele de cale, utilaje multifuncționale (2 locuri sunt pentru Secția L4  Bacău, respectiv liniile Bacău – Roman, Bacău – Sascut, Bacău – Bicaz).

Liceul sau 10 clase, plus cursuri de formare profesională

Cei care aspiră la statutul de ceferist vor trebui să îndeplinească condiţiile minime de pregătire. Astfel, pentru ocuparea posturilor de impiegat de mişcare şi cele de mecanic de locomotivă este nevoie de absolvirea învăţământului liceal, cu diplomă de bacalaureat (pentru persoanele care au absolvit până în anul 2005), respectiv certificat de absolvire a 12 clase, după anul 2005, și cursuri de formare profesională. În schimb, pentru funcţia de acar nu este nevoie decât de 10 clase de învăţământ general obligatoriu. De reținut că, ulterior, va fi nevoie de urmarea unor cursuri de formare profesională în aceste meserii, care se vor desfășura prin Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară (CENAFER) – Centrul Teritorial Iași. Interesant este că, în ultimii ani, s-a reușit pregătirea profesională a unui număr extrem de mic de specialiști în acest domeniu. Anul trecut, de exemplu, CENAFER nu a școlarizat niciun mecanic de locomotivă, deși au fost solicitări pentru … 252 de locuri. În 2020, erau disponibile 595 de locuri, însă s-au înscris doar 97 cursanţi.

 




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri