Nu exista primar in judet care sa nu fi acuzat, de-a lungul anilor, ca a trebuit sa faca, pentru un singur proiect, sute de hârtii si zeci de drumuri la minister si, mai grav, sa constate ca apoi a pierdut si timpul, si banii. Nu doar când cer fonduri se izbesc de birocratie, ci si atunci când fac angajari.
Cum se semneaza ca primarul
Primarul comunei Damienesti, Puiu Ciobanu, probabil ca detine un record nedorit si, totodata, ilar. El a elaborat un proiect pentru reabilitarea unui vechi centru de ingriire din localitate, pe baza caruia urma sa obtina fondurile necesare. Dupa ce a pus cap la cap toate hârtiile, documentul elaborat s-a dovedit a fi un dosar ce continea nu mai putin de 16 volume.
A urmat apoi semnarea si stampilarea fiecarei foi, o alta poveste absurda. “Am semnat «ca primarul» timp de doua zile si jumatate, de mi-a ramas forma pixului intiparita pe deget. Alaturi de mine erau trei fete din Primarie care au stampilat si ele timp de doua zile. Parca eram la o fabrica de semnat si stampilat”, povesteste primarul Ciobanu.
A dus apoi cele 16 volume la Iasi, unde o alta armata de functionari urmeaza sa il verifice in amanunt. “M-au apostrofat ca le-am ocupat spatiul cu atâtea hârtii, ca le-am ocupat o incapere. Acum asteptam sa fie verificate documentele, iar asta dureaza, fiindca e mult de studiu si functionarii de acolo trebuie sa fie foarte atenti.
Practic, suntem impiedicati sa solicitam alta finantare pâna nu se rezolva acest dosar. Asa se pierd banii, fiindca ramân necheltuiti”, spune primarul.
„Ne vom fura caciula singuri!”
In privinta angajarilor, noua procedura este „o nebunie”, spun edilii, aratând ca sunt obligati sa trimita zeci de situatii la MFP, MDAP si ANFP pentru ocuparea unui singur post. „Ni se cer date si documente, dar asta nu inseamna neaparat ca ni se aproba solicitarea”, spun primarii, iritati. Nici CJ Bacau nu a avut „fir scurt” cu Guvernul.
Pentru cunoscutul „Sistem integrat de management al deseurilor”, finantat pe POS Mediu, specialistii au batut drumurile la Bucuresti vreo trei ani, au modfificat si rasmodificat documente si au facut sute de dosare, pe care, in final, le-au carat cu microbuzul la Autoritatea de Management.
Nu e de mirare ca Dragos Benea, presedintele CJ Bacau, la semnarea contractului pentru iluminatul ecologic din Margineni, a rabufnit acuzând birocratia exagerata. Ministrului Maricel Popa, prea radios având in vedere ca proiectul fusese depus in 2010, presedintele CJ i-a reprosat ca, „in continuare, structurile statului român se misca greoi!”
El a avertizat ca se intra in exercitiul financiar 2014 – 2020 al UE si ca aceste probleme de sistem trebuie recunoscute si remediate. Altfel, „ne vom fura caciula singuri si vom avea acelasi grad de absorbtie” ca cel din mandatul Guvernului Boc.
„Din pacate, in special structurile centrale, fie ca vorbim de autoritatea de management, fie de fel de fel de directii din ministere, sunt prea birocratice. Iti ia patru ani ca sa ajungi la momentul semnarii contractului, ceea ce e prea mult!” – a declarat Dragos Benea, presedinte CJ Bacau.
„E urgie, trebuie sa faci sute de hârtii. Nu s-a usurat deloc activitatea, cu toate calculatoarele si programele lor! Stam a sa, anchilozati! Totul e blocat!” – spune Constantin Radulescu, primarul comunei Asau.
Silvia Patrascanu
Ovidiu Pauliuc
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.