Tribunalul si Curtea de Apel Brasov i-au anulat primarului o hotarare ilegala
Acum mai bine de doi ani, dorind sa isi consolideze si mai bine camarila din Bacau, Romeo Stavarache si consilierii sai au adoptat in mod abuziv o hotarare de consiliu privind scoaterea la licitatie a traseelor pentru transportul public din municipiul Bacau. Dar abuzul a ajuns in fata instantelor care, una dupa alta, au dat dreptate societatii Transport Public SA si Institutiei Prefectului Judetului Bacau. Administratia Stavarache nu este mai presus de lege…
Curtea de Apel Brasov a mentinut hotararea Tribunalului din aceeasi localitate privind ilegalitatea HCL nr. 91/2010 prin care Stavarache si consilierii sai au intentionat sa scoata la licitatie serviciile de transport public. Judecatorii au ajuns la concluzia ca autoritatile locale din Bacau au incalcat in mod abuziv prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr. 1370 care fundamenteaza organizarea si functionarea serviciilor publice la nivelul intregii Uniuni Europene. Este un act de care Stavarache ar fi trebuit sa stie in amanunt, din moment ce sta mai mult pe la Bruxelles decat in orasul care l-a ales de trei ori pana acum… Hotararea Consiliului Local a fost din start atacata la instanta de contencios administrativ, initial de Prefectura (prin prefectul de atunci, Claudiu Balan), dar si de societatea Transport Public SA. Din motive obiective, Inalta Curte de Casatie si Justitie a decis stramutarea procesului la instantele din Brasov, considerand ca in Bacau exista posibilitatea unor sentinte partinitoare. Magistratii de la Tribunalul Brasov au hotarat sa anuleze hotararea emisa de Consiliul Local Bacau, mentionand ca autoritatile locale erau obligate sa anunte cu cel putin un an inainte intentia de a scoate la licitatie traseele pentru transportul public. Aceasta in contextul in care alesii bacauani au lucrat la foc automat, adoptand hotararea de consiliu pe 16 aprilie 2010 si au publicat anuntul de intentie pentru licitatie pe 17 iunie 2010 urmand ca pe 19 iulie sa fie deschise ofertele. Doar ca socoteala de acasa nu s-a potrivit cu cea din fata judecatorilor, care au subliniat ca „rationamentul paratului Consiliul Local al Municipiului Bacau potrivit caruia prevederile Regulamentului nu ii sunt aplicabile deoarece acesta a intrat in vigoare abia la data de 3.12.2009, in conditiile in care lansarea invitatiei de participare ar fi trebuit sa fie publicata in iunie 2009, este eronat (…). In iunie 2010, paratul putea doar publica informatiile prevazute de Regulament urmand ca ulterior, dupa trecerea termenului de cel putin un an, sa lanseze invitatia de participare la procedura de atribuire ori sa procedeze la atribuirea directa”. Nu in ultimul rand, autoritatile bacauane au adoptat hotararea ignorand si un alt act, anume contractul de concesiune nr. 11252 din 2004, incheiat intre societatea Transport Public SA si municipalitatea bacauana. Astfel, contractul cu pricina trebuie derulat daca nu apar probleme majore pana la data mentionata explicit, fiind asadar valabil pana in 2029.
Hotarare definitiva!
Bineinteles, alesii locali din Bacau in frunte cu Stavarache nu au fost multumiti de concluzia magistratilor de la Tribunalul Brasov si au mers mai departe, atacand cu recurs hotararea. Dar nici de aceasta data nu le-a iesit mai bine, pentru ca legea este una, iar primarul din Bacau trebuie si el sa se supuna acesteia. Curtea de Apel din Brasov a mentinut hotararea Tribunalului, respingand recursul declarat de Consiliul Local al Municipiului Bacau si de Municipiul Bacau prin primarul Stavarache. Sentinta, pronuntata in sedinta publica din 27 noiembrie 2012, este irevocabila. „Este incurajanta practica instantelor de a se axa in solutiile date, pe dreptul comunitar, cu prioritate fata de normele nationale. In cazul de fata, speta este cu atat mai importanta cu cat confirma in premiera nationala, la nivel de precedent, dreptul operatorilor de transport public ce avau incheiate deja contracte de concesionare a traseelor, de a presta serviciile castigate la licitatie publica, pe toata perioada contractuala stabilita de comun acord cu autoritatea locala, in cazul nostru, pe o perioada de 25 de ani. Asadar la acest moment, a fost confirmata necomunitatea prevederilor legale nationale, care reduceau termenele de prestare a serviciului la o perioada de numai 6 ani, in care practic nu se amortizau nici macar jumatate din investitiile efectuate in activitatea de transport in comun. Asa bineinteles daca vorbim de transportatori seriosi, cu programe reale de investitii. De altfel, niciun transportator de acest nivel, care investeste in material rulant de calitate, nu putea sa-si exprime interesul in a participa la o licitatie pentru o perioada limitata de 6 ani, in care practic nu isi puteau amortiza nici macar jumatate din investitii, daramite sa vorbim de un minim profit. Bineinteles ca anumiti transportatori aparuti peste noapte si agreati de catre decidentii locali participau la un simulacru de licitatie, in considerarea anumitor aditionale ulterioare care sa mareasca tarifele intr-o asa masura incat perioada de 6 ani in concesiune, sa fie atractiva. E timpul ca, in Romania zilelor noastre, socoteala de acasa sa tina cont de targul comunitatii europene”, a declarat Gabriel Ionita, avocatul societatii Transport Public SA.