Firmele vor fi ajutate de stat să depășescă perioada de criză generată de pandemia de coronavirus. Astfel, angajatorii care-și trimit salariații în șomaj tehnic vor putea primi o parte din banii pentru salarii. Ajutorul, însă, va fi acordat doar până la un anumit nivel salarial, restul fiind suportat tot de firme. Bani se vor da și pentru părinții care stau acasă cu copiii.
De precizat că, de această măsură – șomajul tehnic -, vor beneficia firmele afectate de criza actuală, însă care le suspendă contractele angajaților, nu îi concediază. Atenție!, căci mecanismul exact prin care angajatorii vor primi ajutorul de la guvern va fi stabilit de normele metodologice de aplicare a ordonanței de urgență care urmează să fie publicate.
Până atunci, se știe că statul va prelua până la nivelul de 75% din salariul mediu brut pe economie, nu până la nivelul întregului salariu al unui angajat. Ajutorul guvernamental va fi astfel de 75% din salariul mediu brut pe economie, restul fiind suportat de angajatori.
• Conform Ordonanței 30/ 2020, pe perioada stării de urgență instituită prin Decretul Președintelui României nr.195/2020, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătite din fondul de salarii, se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
Așadar, fiecare persoană cu contractul de muncă suspendat (șomaj tehnic) va primi 75% din salariul tarifar. Din acesta se vor reține impozitul pe salariu aferent, precum și contribuțiile de asigurări sociale (sănătate și pensii). Un salariat aflat în această situație nu va primi mai mult de 2.381 lei (75 la sută din câștigul salarial mediu brut pe economie = 5.429 lei, la acest moment, pentru anul 2020, conform Legii Bugetului de Stat).
Pe timpul șomajului tehnic, salariații vor fi la dispoziția angajatorului, astfel că acesta îi poate chema din concediu în orice moment în care va avea nevoie de ei.
Ce trebuie să facă angajatorul
De șomaj tehnic vor beneficia angajații agenților economici care își întrerup activitatea, total sau parțial, în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, conform legii, pe perioada stării de urgență decretate. Angajatorii în cauză vor solicita fonduri pentru șomaj tehnic de la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău, unde trebuie să prezinte Cerificatul de situații de urgență, care este emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Primesc sprijinul financiar necesar și agenții economici care își reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea de a-i plăti pe toți salariații. Ei vor beneficia de fonduri pentru 75 la sută dintre salariații care au contracte individuale de muncă active. Plata, în cazul lor, se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere. Din aceasta trebuie să rezulte că angajatorul în cauză înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației, cu 25 la sută față de media sumelor de bani realizate în perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a-i plăti pe toți angajații. Sumele vor fi alocate în termen de 30 zile de la depunerea documentelor la AJOFM Bacău.
Se așteaptă normele de aplicare
Nu se știe, deocamdată, dacă angajatorul va trebui să își plătească, mai întâi, salariatul, urmând ca apoi să își recupereze banii de la stat. Nici care sunt firmele care se vor califica la ajutor de stat. Potrivit premierului Ludovic Orban, intră în calcul firmele afectate direct de „măsurile restrictive care au fost dispuse de autorități în situația de urgență”, cum ar fi hotelurile, restaurantele, cafenelele, instituțiile de spectacole, frizeriile etc., o listă exactă a codurilor CAEN urmând a fi publicată în OUG. Pentru aceasta, Guvernul pregătește un certificat pentru situaţii de urgenţă care, cel mai probabil, de săptămâna aceasta, va putea fi eliberat online, prin acest document, firmele putând să ateste închiderea afacerii. Tot din declarațiile premierului, se înțelege că vor beneficia de acest sprijin și firmele afectate indirect de criză. În cazul lor, va fi nevoie de dovezi (inclusiv o declarație pe proprie răspundere) ale reducerii cu minimum 25% a cifrei de afaceri. Potrivit ministrului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, de luna viitoare, când se va face plata șomajului tehnic aferent lunii martie, firmele trebuie să depună la AJOFM lista cu angajații aflați în această situație.
185 lei pe fiecare zi, pentru părinții care stau acasă cu copiii
În privința părinților care, din cauza crizei noului coronavirus, sunt nevoiți să stea acasă cu copiii, unitățile de învățământ fiind închise temporar, vor putea primi cel mult 185 lei pe fiecare zi lucrătoare. Indemnizația reprezintă 75% din salariul pentru o zi lucrătoare. Calculul este făcut luând în considerare că luna martie are 22 de zile lucrătoare, iar salarial mediu brut, stabilit prin Legea nr. 6/2020 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 este de 5.429 lei. Zilele libere se acordă la cererea unuia dintre părinţi, depusă la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul, precum şi copia certificatului de naştere al copilului. Pentru decontarea sumelor reprezentând plata indemnizaţiei, angajatorul va depune cerere la AJOFM, însoţită de lista angajaţilor care au beneficiat de zilele libere, precum şi indemnizaţia acordată pe această perioadă, copii de pe statele de plată din care să reiasă acordarea indemnizaţiei, declaraţia pe propria răspundere a angajatorului prin care se atestă că lista conţine persoanele care îndeplinesc condiţiile legii, dovada plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente lunii în care s-a plătit indemnizaţia.
Alte decizii
La final, amintim și restul măsurilor economice luate, săptămâna trecută, de Guvernul Orban. Astfel, s-a suspendat plata penalităţilor pentru declaraţiile nedepuse de către companii în termenul de 25 ale lunii. Au fost suspendate acţiunile de control fiscal, cu excepţia celor care se pot realiza la distanţă, precum şi a cazurilor în care se constată fapte de evaziune fiscală. În plus, a fost majorat plafonul de garantare pentru IMM-uri, iar dobânzile la credite de până la 1 milion de lei vor fi subvenționate cu 100%. Pentru a asigura fluxuri de capital, guvernanții au mai decis și rambursarea TVA, până în limita de 9 miliarde de lei.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.