Cineva, candva, a daramat cladirea vechii Statii CFR Bacau si, intr-un an, a fost construita o alta. Intr-un an. Toate utilitatile au fost mutate in spatiile de vis-a vis, acolo unde functionau alimentare si alte spatii comerciale. Proiect generos. Constructori pe masura.
A fost mobilizata intreaga capacitate a orasului, dar si cea a Regionalei CFR Iasi. S-a dorit o statie moderna. Cu toate utilitatile. De la Bucuresti la Suceava si apoi la Iasi, de la Bucuresti la Oradea, alta statie ca aceea de la Bacau nu exista. S-au cheltuit multi bani. S-a incorporat multa iteligenta si materiale de ultima generatie. Generatia anilor 󈦰. A fost, in proiectul initial, marmura, gresie, travertin, mozaic italian. Era o sala de protocol, una pentru clasa intai, alta pentru clasa a doua si una, moderna, pentru „mama si copilul”. Au fost. Cladirea statiei CFR Bacau a incorporat si spatii pentru tehnica necesara dirijarii, tranzitarii si conducerii traficului pe calea ferata. Proiectul, la solicitarea autoritatilor, a fost suplimentat cu acoperisul pentru liniile principale. Cea mai mare realizare a fost tunelul pe sub linii, cu acces din doua in doua linii, care rezolva si problema accesului din oras spre cartierul CFR, ocolind, astfel, podul metalic, dar si traversarea directa peste linii. A fost o izbanda. Dupa exact un an, Statia CFR Bacau a revenit in noua locatie. S-a taiat pamblica. S-au rostit discursuri. Mai putin important. Aveam o gara moderna. Doar proiectantul si constructorul stiu cat din original a fost si transpuns in practica. Si e pacat. Bani au fost. O parte, spun cei implicati, au fost folositi si in alte destinatii, cum ar fi un bloc din fata pietei. Totul a trecut.
Dupa 1989, Statia CFR a intrat intr-o zodie nefavorabila. Sala de asteptare clasa a II-a a fost desfiintata, ca si cea de protocol. Alte spatii au fost scoase la licitatie si s-au montat tot felul de chioscuri. Peroanele au ajuns intr-o stare de degradare peste limita decentei. Gardurile de protectie au fost daramate, pericolul unor accidente fiind iminent. Ploua peste tot si peste toate. In ultimii ani s-au incercat mai multe solutii de modernizare si schimbare a fatadelor. Discutabile, in raport cu proiectul initial. Impresia actuala este dezolanta. Cea mai modera Statie CFR din Moldova a ajuns o ruina.
Au inceput unele lucrari de reparatii si modernizare. Este in constructie o copertina la intrarea principala, alte lucrari sunt in derulare in marea sala de la intrare si asteptare. Din informatiile noastre, in acest proiect nu intra peroanele si accesul dintre linii. Tunelul care face legatura dintre oras si cartierul CFR este intr-o stare deplorabila. Primaria Bacau a alocat o gramada de bani pentru partea dinspre oras. S-a ales praful. Nu este lumina, spatiile destinate desfasurarii unor activitati comerciale au ajuns depozite de gunoi. Sobolanii misuna peste tot, excrementele umane si animale iti taie calea si cheful de a trece prin acest spatiu. Mizerie, pericol si frica. Cine mai indrazneste sa treaca prin acest tunel? Mai bine risti traversarea peste linii. Cand ploua apa navaleste in tunel. Spatiul este folosit mai ales ca buda, veceu sau hazna, cum vreti sa-i spuneti.
Lucrarile de reparatii sunt in toi. Va vom prezenta in editiile urmatoare stadiul acestora dar si proiectul aprobat de Regionala CFR Iasi.Scris de Gheorghe BALTATESCU
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.