Tehnologia blockchain a explodat în conștiința publică odată cu lansarea Bitcoin și a altor criptomonede. În mod normal ai avea nevoie de o diplomă în informatică pentru a înțelege beneficiile speciale ale blockchain–urilor atunci când vine vorba de moneda digitală, dar oamenii obișnuiți încep să înțeleagă că blockchain–urile au potențialul de a rezolva probleme persistente chiar și dincolo criptomonede: managementul lanțului de aprovizionare, ID–uri digitale, remitențe internaționale, și multe altele.
Cu ajutorul criptării cu cheie publică, a arhitecturii distribuite și a suportului pentru aplicații descentralizate, blockchain–urile par să fie mai în apele lor cu informatica și nu cu terenul de fotbal. Dar un număr surprinzător de echipe sportive au lansat inițiative majore blockchain – cele mai multe dintre ele legate de jetoanele nefungibile, sau NFT–uri.
Bazele NFT–urilor
Imaginează–ți că moștenești un inel de aur sau că primești unul în dar. Probabil că ai vrea să știi care este valoarea inelului, nu–i așa? Ai duce inelul a bijutier să ți–l evalueze.
Însă evaluarea nu este ultimul pas. Era inelul de logodnă al bunicii tale, are o proveniență unică ce cântărește greu în valoarea inelului. Nici o evaluarea a bijutierului nu–ți poate spune cât valorează pentru că nu mai există altul la fel
Inelele care nu au valoare sentimentală, care nu au valoare unică, sunt fungibile. Cuvântul „fungibil” este un jargon pe care avocații din industria de asigurări îl folosesc pentru a descrie obiecte generice care pot fi înlocuite cu elemente care sunt în esență identice.
Cele mai multe criptomonede și jetoane sunt fungibile. O monedă Ethernet este la fel ca oricare alta. Însă unele jetoane sunt asociate cu articole unice din lumea reală – cum ar fi capodoperele artistice.
Când cumperi jetoanele, cumperi proprietatea parțială sau totală a acelei opere unice de artă. Acest drept de proprietate este reprezentat ca un NFT, ceea ce înseamnă „jeton nefungibil”. Jetoanele NFT funcționează ca numere de serie: Au o relație unică în raport cu mărfurile online sau offline cu care sunt asociate.
Fiecare jeton fungibil are exact aceeași valoare, în timp ce jetoanele nefungibile pot avea fiecare o valoare unică bazată pe relația monedei NFT cu un activ subiacent. Aceasta înseamnă că NFT–urile sunt cumpărate și vândute în funcție de factorii de piață, inclusiv raritatea, valoarea inerentă, potențialul de investiții și semnificația activului asociat.
NFT–urile sportive: Dincolo de Bored Apes
În forma lor cea mai larg mediatizată, NFT–urile sunt asociate cu imagini de desene animate digitale ale Bored Apes și ale tocilarilor înrăiți.
Însă multe echipe sportive încep să facă din NFT–uri o componentă centrală a eforturilor de a construi și angrena o baza mare de fani.
Socios este o piață de top pentru fanii NFT–urilor sportive. Site–ul susține în prezent mai mult de 50 de echipe sportive profesioniste cu NFT–uri care oferă fanilor beneficii unice.
De exemplu, fanii care au achiziționat NFT–uri pot fi invitați la evenimente speciale unde se pot întâlni cu jucători. Ei pot avea locuri preferate la evenimente sportive. Unele echipe trimit tricouri semnate de membrii echipei. Alții permit deținătorilor de NFT să aleagă ce muzică va fi pusă pe stadioane atunci când se prezintă echipa sau când un membru al echipei înscrie un gol.
Socios a început prin conectarea cluburilor de fotbal europene cu fanii, dar platforma s–a ramificat. Astăzi, oferă servicii bazate pe NFT cluburilor din multe sporturi: fotbal, jocuri, lupte, motorsport, baschet, tenis, fotbal american, hochei pe gheață, mls, rugbi, și mai multe.
Poți să vizitezi website–ul Socios ca să cumperi NFT–uri pentru a susține anumite echipe. Dacă vrei să investești pe platforma propriu–zisă, va trebui să vizitezi o bursă de criptomonede cum este Kriptomat și să cumperi jetoane care alimentează website–ul: Chiliz, sau CHZ. Jetoanele Chiliz servesc ca monedă internă la Socios, iar când cumperi Chiliz e ca și cum ai investi pe platforma Socios.
Socios oferă un cadru unic pe care francizele din sport îl folosesc ca să crească veniturile și angajamentul cu fanii. Însă când vine vorba de jetoanele din sport, acestea devin un fenomen tot mai obișnuit. Poți de asemenea să alegi NFT–uri sportive la OpenSea, Rarible, Aesoft, Enjin, Accubits, Nifty Gateway, AirNFT–uri, Sorare, Dibbs și alte platforme.
Direct la Sursă
Unele echipe sportive, jucători, au avut o altă abordare în ce privește tehnologia blockchain ocolind piețele și oferind NFT–uri direct fanilor.
De exemplu, Asociația Națională de Baschet din America oferă Asociației NFT, un set de jetoane reprezentând jucători profesioniști de baschet. Aceste NFT–uri „dinamice” își schimbă aspectul în funcție de performanța reală a jucătorilor pe care îi reprezintă. O piață efervescentă de cumpărare, vânzare și tranzacționare transferă comisioanele în buzunarele NBA.
Major League Baseball lucrează la o inițiativă similară. În 2021, echipa de hochei pe gheață New Jersey Devils a devenit prima echipă NHL care și–a vândut propriile NFT–uri.
Înainte de Asociația NFT–urilor, NBA a lucrat cu Dapper Labs pentru a crea NBA TopShots, NFT–uri care au fost asociate cu momente minunate din istoria baschetului.
Clubul de fotbal FC Barcelona și–a creat propria criptomonedă – nu un NFT, ci o criptomonedă cu scop general, FC Barcelona Fan Token, care se tranzacționează ca BAR.
Cele mai multe piețe de desfacere a NFT–urilor cer clienților să plătească NFT–uri și taxe asociate utilizând criptomonedele. Ca rezultat, primul pas din călătoria NFT–urilor sportive poate fi crearea unui cont pe o platformă de critpomonede ușor de utilizat cum ar fi Kriptomat.
Despre Kriptomat
Fondat în 2018, Kriptomat a revoluționat lumea criptomonedelor prin introducerea celei mai simple platforme din Europa. Kriptomat face finanțele digitale atât de simple încât toată lumea de pretutindeni poate avea acces la libertatea, corectitudinea și împlinirea pe care o reprezintă criptomonedele. Sute de mii de clienți din întreaga Europă și din 120 de țări din întreaga lume au încredere în Kriptomat atunci când cumpără, vând, schimbă, câștigă, distribuie și investesc în criptomonede.