– de ieri a început simularea examenului de Evaluare Națională la clasele a VIII-a, cu prima probă, cea la Limba și literatura română – deși încă de duminică se vorbea de un boicot al profesorilor la aceste simulări, în Bacău, nemulțumirile lor nu a afectat derularea testării – din cei 5.976 de elevi de gimnaziu, din an terminal, au fost prezenți doar 5.656, pentru că 320 au ales să absenteze – s-a înregistrat și un eliminat, pentru tentativă de fraudare a testului – probele se susțin în 146 de centre de examen
Ziua de 5 martie, ieri, ora 9.00. În toate școlile și colegiile care au și clase de gimnaziu s-a organizat simularea examenului de Evaluare Națională, la clasele a VIII-a. Un test care a respectat toate cerințele examenului real: subiecte unice la nivel național, elaborate de către specialiștii Centrului Național de Evaluare și Examinare, în mod similar cu modelele publicate pe www.subiecte.edu.ro., timp de lucru două ore, supraveghere video în fiecare clasă. Notele obținute la aceste testări nu pot fi contestate, nu se trec în catalog, însă vor fi discutate și analizate la nivelul fiecărei școli, la clasă, la ședințele cu părinții, în consiliile profesorale, pentru a se stabili ce se poate îmbunățăți până la examenele propriu-zise.
Fabula, o surpriză pentru unii candidați
La primul subiect, elevii au avut un text de Gheorghe Sion, „Stejarul și trestia”, după care au trebuit să răspundă la mai multe cerințe legate de sinonime (la cuvintele „să te mândrești” și „iute”), rolul virgulei într-o secvență, modul de formare a unor cuvinte subliniate, număr de litere și sunete, formularea unor idei principale etc, dar și să redacteze o compunere de minimum 150 de cuvinte prin care să motiveze apartenența la specia literară fabulă a textului dat, cerință ce a cam încurcat pe unii dintre ei, după cum ne-au declarat la ieșirea din examen.
La al doilea subiect, după un nou text, „Cartea junglei explicată. Fiarele sălbatice”, din Terra Magazin, cerințele au fost legate de anul când a fost publicată pentru prima dată „Cartea junglei”, personajul creat de cineaști, diateza și modul verbelor subliniate în text, funcția sintactică a unor cuvinte, dar și redactarea unei narațiuni despre o întâmplare personală petrecută la o grădină zoologică, în care să se respecte anumite cerințe de succesiune a evenimentelor, cadrul spatio-temporal și tipul de compunere cerut.
Astăzi, 6 martie, va avea loc simularea la Matematică, iar pe 7 martie, la Limba și literatura maternă (pentru elevii care studiază la clase de bilingv, respectiv cei 10 elevi de la Școala Gimnazială „Dani Gergely” de la Ghimeș Făget).
Comunicarea rezultatelor este prevăzută pentru data de 16 martie.
„Au fost subiecte de dificultate relativă. Cine a învățat, a știut. Sunt subiecte care au respectat programa stipulată pentru simulare, s-au încadrat în tiparul obișnuit, cu cerințe adaptate celor din anii anteriori. A fost o experiență pentru elevi. Au văzut cum e un examen național, cum își pot gestiona emoțiile, cum se încadrează în timp, ce cunoștințe au până acum.”
Prof. de limba și literatura română Mihaela Hahui, Școala „Mihail Sadoveanu”
„Subiectele au fost de dificultate medie, destul de accesibile pentru toți elevii. Bineînțeles că unele cerințe au solicitat și o anumită atenție sporită din partea lor. Însă, aceste simulări urmăresc familiarizarea lor cu rigorile evaluărilor pe care le vor susține la finalul anului școlar.”
Prof. de limba și literatura română Ana-Maria Popa, Școala „Octavian Voicu”
Simularea a început sub amenințarea boicotului. Asta după ce Federația Sindicatului Liber din Învățământ a anunțat, cu doar o zi înainte de testări, că profesorii membri de sindicat ar fi optat să boicoteze testarea. Nu s-a mai întâmplat acest lucru, pentru că Ministerul Educației a făcut duminică seara un apel către toate cadrele didactice „să nu îi afecteze pe elevi prin aceste demersuri radicale.”