19 octombrie 2024
ActualitateSechestrati in aeroport

Sechestrati in aeroport

Sute de pasageri au inghetat de frig in aerogara Aeroportului International Bacau, dupa ce zborul catre Torino a fost anulat in ultimul moment. Alaturi de adulti, nu mai putin de 15 copii cu varste cuprinse intre 0 si 7 ani, au dormit cu totii pe bagaje sau pe scaune. Calatorii au fost obligati sa suporte aceasta situatie de mai bine de 24 de ore. Oamenii au intrat in zona de siguranta inca din data de 3 ianuarie, de la orele 14.00 si de atunci nu au mai avut niciun contact cu exteriorul.

aStam aici ca si cainii, fara mancare si apa. Suntem cu copii mici, femei insarcinate. Nimeni nu ne baga in seama”…. Oameni revoltati. Situatie fara precedent la Aeroportul International Bacau. O cursa anulata catre Italia a dat peste cap planurile a peste 160 de pasageri. Multi dintre ei din Bacau, dar si din Suceava sau Iasi. Printre ei se aflau nu numai romani veniti acasa pentru sarbatorile de iarna, ci si italieni. Revolta oamenilor a fost cu atat mai mare cu cat ei au fost anuntati de anularea zborului abia dupa ce li s-a facut check-in-ul. Asta inseamna ca nu au mai putut parasi aeroportul nici macar pentru a-si cumpara o sticla de apa. Pana ieri, tarziu, spre seara, ei au fost amagiti ca vor putea decola, dar acest lucru nu s-a intamplat. Toata noaptea, au dormit pe scaune, pe bagaje, sprijiniti de perete, pe unde au apucat si au asteptat in zadar un raspuns de la reprezentantii firmei.

Stare tensionata

aStau aici de la ora 09.00 din data de 3 ianuarie. Nu se poate asa ceva. Fara apa, fara mancare. Abia noaptea tarziu, pe la ora 02.00, au adus niste apa si o punga de covrigi la fiecare, echivalentul a trei euro de om. E inadmisibil. Mai bine sluga la straini decat o asa umilinta”, ne-a declarat ieri, din zona de siguranta a aeroportului, Rodica Matanie. aAm cerut explicatii si ni s-a pus pumnul in gura de fiecare data. Am cerut sa ni se puna la dispozitia autocare sau alte curse, dar nu ne-au dat niciun raspuns. Numai minciuni si minciuni”, striga o alta femeia. Oamenii au ajuns la capatul rabdarii. Ieri, la ora 14.00, inca nu stiau daca o sa plece. aStam cu copii in brate, ni se face rau, nu ne-au lasat sa mergem nici la un hotel. Am dat telefoane la Ambulanta, dar nu au permis sa intre nimeni. Ne-au inchis si televizoarele sa nu aflam ca e anulata cursa. Asa ceva nu se poate”, a spus si Rodica Dadelcu. aStam aici de 24 de ore si nimeni nu ne baga in seama. Numai in Romania se poate intampla asta…”. aEu trebuia sa ajung la munca de doua zile. O firma care se respecta ar fi gasit o solutie. ne-au dus minut cu minut numai in eroare. O sa-mi pierd locul de munca”. Situatia parea fara sfarsit. Tensiunea plutea in aer, femeile plangeau, copiii icneau. aStam inchisi aici ca prizonierii, fara informatii, nimeni nu ne zice nimic, suntem ai nimanui..”

Chiar si autoritatile au scapat situatia de sub control

Autoritatile au catalogat situatia nu ca una de criza, ci, mai degraba, ca una mai speciala. Reprezentantii Aerogarii Bacau si ai firmei de transport aerian spun ca prioritatea lor o reprezinta imbarcarea pasagerilor intr-o alta nava. aE o situatie fortata, creata de blocarea aeroportului din Baneasa. O cursa care a intarziat. O situatie neobisnuita. Incercam si noi sa o detensionam. Nu i-am putut lasa pe pasageri sa se cazeze undeva pentru ca mereu erau semnale ca o sa vina cursa. Asa ca si oamenii au preferat sa astepte in aerogara. Totul a inceput de ieri, cand avioanele nu s-au ridicat de pe Baneasa. Avioanele sunt in aer si asteptam o fereastra ca sa poata lua pasagerii. Daca mai dureaza, le vom permite sa iasa in oras…”, a declarat vizibil stingherit de situatia in cauza Radu Gabriel Bondar, comandantul Aeroportului International Bacau. In vederea monitorizarii situatiei create si asigurarii masurilor de prevenire a unor eventuale momente de criza, s-a deplasat la fata locului si un echipaj din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta a Mr. Constantin Ene” al Judetului (ISUJ) Bacau. aNoi ca institutie, am venit la sesizarea facuta prin Comitetul pentru Situatii de Urgenta, a spus si lt. col Catalin Felegeanu, adjunct al inspectorului sef al ISUJ Bacau. Luam masuri pentru asigurarea apei si hranei. Nu este o situatie de criza, mai mult este un factor psihologic, de agitatie, care insa poate degebera intr-o situatie de urgenta din cauza faptului ca oamenii sunt nemancati, temperatura de afara este foarte scazuta si astfel se impun masuri de limitare a producerii unei situatii de criza”.

Unii pasageri au cedat

Pasagerii au chemat la fata locului si medicii de la Ambulanta Bacau, dar si reprezentantii Oficiului pentru Protectia Consumatorilor (OPC). Abia spre dimineata s-a vorbit cu firmele de catering pentru a asigura o masa calda bacauanilor sechestrati in aeroport. Dupa atatea ore de apteptare, unora li s-a facut rau. Un cetatean italian ramas in aeroport a suferit o criza de epilepsie. I-a fost acordat primul ajutor medical de catre membrii echipajelor de la Ambulanaa si Crucea Rosie. Cetateanul a fost internat in regim de urgenta in Spitalul Judetean Bacau. Alte trei persoane au lesinat, dar din fericire acestea nu au necesitat internare. Doi copii, unul sugar, altul de nici doi ani, au fost monitorizati permanent de medicii de la Serviciul de Ambulanta a Judetului (SJA) Bacau. aE multa agitatie, din cauza oboselii. Primul copilas, de numai trei luni, are nevoie de un lapte special pentru ca este alergic la proiteina animala, iar al doilea a fost diagnosticat cu o boala diareica acuta, care dupa parerea mea ar trebui sa fie dus la spital”, a precizat intre doua consultatii si dr. Marian Gherghelescu, medic SJA Bacau. Ieri, majoritatea pasagerilor au depus reclamatii la OPC pentru conditiile pe care le-au indurat in aeroport. Ei sunt hotarati sa dea in judecata firma de transport aerian. aSuntem si noi aici de la ora 08.00. Am vorbit cu oamenii, sunt foarte revoltati, a afirmat Mirel Miclaus, inspector sef adunct OPC Bacau. Am solicitat documentele la firma de transport si sa asigure conditii decente in aceasta situatie, conform regulamentelor europene. Vor putea fi despagubiti. Calatorii au la mijloc trei posibilitati: fie isi anuleaza cursa si cer banii inapoi, fie asteapta sa fie imbarcati intr-o alta aeronava, fie pot cere redirectionarea pe alte rute. In Bacau, pana acum, nu am avut un astfel de caz si de o astfel de amploare”. Situatia ramane in continuare neclara. Daca initial se vehicula ideea unui transport pana in Bucuresti cu o cursa de Roma sau chiar si cu autocare, ca o ironie a sortii, si acestea au fost anulate. Spre seara, doua avioane venite de la Roma urmau sa-i imbarce, in sfarsit pe cei 165 de calatori.Scris de Roxana Neagu