In timp ce in alte orase din tara (Rm. Vâlcea, Cluj, Timisoara, Iasi etc.) pensionarii beneficiaza de transport in comun subventionat integral de primarie, vârstnicii Bacaului sunt umiliti de catre edili ori de câte ori se iveste ocazia. Acestia au transformat categoriile defavorizate din municipiu intr-o masa de manevra politica, in incercarea disperata de a compromite actionariatul societatii Transport Public.
Conflictul orchestrat de actuala conducere a municipalitatii, pe tema acordarii subventiilor la transportul in comun, are drept scop inlaturarea societatii de transport de pe traseele din municipiul Bacau, prin organizarea unei noi licitatii de concesionare a acestora. Asta in conditiile in care Transport Public a câstigat, in 2004, o licitatie privind concesionarea pe 25 de ani a traseelor, respectiv pâna in 2029.
In vreme ce conducerea Primariei pare mai preocupata de minimizarea prejudiciilor de imagine cu care se confrunta, decât de ajutarea concreta a persoanelor defavorizate, reprezentantii Transport Public au propus edililor sa subventioneze transportul pentru toti pensionarii ale caror venituri lunare nu depasesc suma de 650 lei. Propunerea a fost refuzata de Primarie pe motiv ca nu sunt fonduri. Chiar daca afirma ca nu au bani pentru vârstnicii Bacaului, sefii municipalitatii trec sub tacere faptul ca angajatii Primariei au bugetate pe 2010 lefuri ce totalizeaza suma de 7 milioane de euro. O caruta de bani.
Rm. Vâlcea, gratuitati pe toata linia
La Râmnicu Vâlcea, de exemplu, subventionarea transportului in comun pentru pensionari demonstreaza ca edilii vâlceni, spre deosebire de cei bacauani, sunt mult mai preocupati de implementarea unor politici sociale adecvate. Situatia din Rm. Vâlcea, seamana izbitor cu cea din Bacau. Transportul in comun este asigurat tot de o societate privata, SC ETA SA, insa asemanarile se opresc aici. Municipalitatea vâlceana asigura, prin Hotarârea de Consiliu Local nr. 93 din 2006, o paleta larga de gratuitati la transport. Astfel, Articolul 2, alineat a (facsimil, subliniat cu albastru) din hotarârea amintita anterior, prevede gratuitate la transportul in comun pentru „(…) locuitorii municipiului – barbati si femei – care au implinit vârsta de 62 de ani, pe baza actelor de identitate”. In plus, acelasi articol mai stipuleaza, la litera d (facsimil, subliniat cu rosu), „reducerea cu 50 la suta a tarifului abonamentului de calatorie la transportul cu autobuzele societatii pentru pensionarii cu vârsta de pâna la 62 de ani – barbati si femei – cu pensia mai mica decât salariul minim pe economie, pe baza actelor de identitate si a cuponului de pensie”. Mai mult, HCL 93 din 2006, prevede si modul prin care municipalitatea vâlceana va acoperi cheltuielile privitoare la transportul acestor categorii defavorizate (facsimil, subliniat cu verde): „Facilitatea privind transportul gratuit va fi acoperita prin acordarea subventiei din bugetul local, ca diferenta intre cheltuieli si venituri in baza unei metodologii de decontare”, se mai arata in HCL 93.
Alte cazuri din tara
La Oradea, potrivit Regulamentului atasat la HCL nr.719 din 29 septembrie 2005, beneficiaza de gratuitate pe mijloacele de transport in comun persoanele de vârsta a III – a dupa cum urmeaza (facsimil stânga, subliniat cu albastru): 1. Pensionarii peste limita de vârsta cu domiciliul in Oradea; 2. Pensionarii cu pensie anticipata si pensie anticipata partiala; 3. Pensionarii cu boala; 4. Persoanele care nu au calitatea de pensionar, dar care au implinit vârsta legala de pensionare.
La Cluj, prin HCL nr.715 din 27 noiembrie 2006 (facsimil dreapta, subliniat cu rosu), „incepând cu 01.01.2008, toate persoanele vârstnice si pensionarii cu domiciliul stabil in municipiul Cluj-Napoca si care au implinit 70 de ani, beneficiaza de gratuitatea transportului urban, pe mijloacele de transport in comun, pe toate liniile, indiferent de cuantumul veniturilor”.
La Buzau, prin HCL nr. 186 din 30 noiembrie 2006, beneficiaza de gratuitati la transportul in comun „toate categoriile de pensionari din sistemul public de pensii“ (facsimil stânga, subliniat cu verde). De mentionat ca, in Buzau, transportul public este asigurat de o firma privata, la fel ca in Bacau: SC Trans – Bus SA Buzau.
Buget este, vointa lipseste!
Spre deosebire de Rm. Vâlcea, Buzau, Oradea sau Cluj, in Bacau acordarea subventiilor a devenit un subiect de conflict politic ale carui victime colaterale sunt chiar potentialii beneficiari ai acestora: pensionarii si categoriile defavorizate. Desi conducerea Transport Public a cerut Primariei sa dea subventii si pentru pensionarii cu venituri lunare sub 650 lei, municipalitatea a refuzat acest lucru, invocând faptul ca lucreaza cu bani publici. „Bugetul local este construit din taxele si impozitele platite de bacauani. Este o perioada de criza si credem ca Primaria ar trebui sa subventioneze transportul in comun si pentru pensionarii ale caror venituri lunare nu depasesc suma de 650 lei. Nu este un favor pe care edilii sa-l faca pentru cineva. Este o masura normala si, in conditiile sus-amintite, necesara”, a afirmat Nicuta Manea Citu, avocatul Transport Public. Aceasta a mai spus ca in prezent beneficiaza de gratuitati doar pensionarii cu venituri sub 490 de lei pe luna. „Pentru ce depasea 490 de lei pe luna, Transport Public a subventionat cu 70 la suta calatoriile, in timp ce Primaria dadea doar 30 la suta. Asa ceva nu se intâmpla nicaieri in tara. Primaria trebuie sa-si faca datoria fata de persoanele defavorizate si nu o societate privata”, a mai spus avocatul SC Transport Public.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.