Angajații CFR trag semnalul de alarmă în privința situației deastruoase în care se află societatea națională de cale ferată. Sindicaliștii cer luarea imediată a măsurilor menite să resusciteze compania, aflată, de ani de zile, în moarte clinică.
Pe 15 septembrie, sindicaliștii afiliați Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, cea mai mare și mai reprezentativă organizație sindicală a ceferiștilor, vor intra în grevă de avertisment. Măsura are scopul de atrage atenția asupra „impasului în care s-a ajuns în privința dialogului social dintre ceferiști și stat”, dar și a „unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului”.
„Din păcate, așa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, așa cum bine se știe, de ani și ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiștii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorități formulată cu claritate și public de către lucrătorul feroviar. (…) O simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiționat, nu rezolvă problema”, au transmis reprezentanții ceferiștilor.
Liderii feroviarilor anunță că „întreaga procedură legală de declanşare a conflictului de muncă a fost parcursă, iar «detaliile» prin care s-a încercat amânarea sau anularea protestului au fost, la rândul lor, rezolvate.
Lipsuri peste lipsuri
Sindicaliștii acuză, printre altele, lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate, lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern, precum și lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generații de ceferiști. „Pentru readucerea structurii feroviare românești la parametrii europeni este nevoie de un proiect de țară corect coordonat cu structurile europene și finanțat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat, iar deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării”, spun ceferiștii, arătând acuzator spre lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul în curs, ceea ce conduce, inevitabil, la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
Sindicaliștii se tem că, în lipsa bugetelor, nu vor fi aplicate majorările salariale prevăzute în „Statutul Personalului Feroviar”, lege prorogată de mai multe ori care se aplică de la 1 iunie. În această situație ar fi circa 50.000 de salariați de la „Infrastructură”, „Călători”, „Marfă” și atelierele de reparații, impactul bugetar fiind de 1,2 miliarde de lei.
Problemele siguranței circulaţiei, rezolvate cu improvizaţiile angajaților CFR
Sindicaliștii atrag atenţia asupra faptului că toate companiile de stat din domeniul feroviar, „unităţi strategice pentru economia românească”, vor rămâne fără angajaţi. „Deja, deficitul de angajaţi depăşeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii”, se plâng angajații de la calea ferată. Aceștia reiterează numeroasele probleme nerezolvate legate de statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.
„Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari”, mai spun sindicaliștii CFR. La final, aceștia cer înțelegere de la întreaga societate faţa de acţiunea de protest social, subliniid că s-a „discutat tot ce se putea discuta, și s-a negociat tot ce se putea negocia”, fără niciun rezultat.
„Niciun fost ministru al transportului şi nici actualul nu vor putea spune că Federaţia Naţionala Feroviară Mişcare Comercial Vagoane nu a dat dovadă de flexibilitate şi înţelegere şi nu a avut răbdarea cuvenită. Însă, nici răbdarea nu s-a dovedit a fi o soluţie”, mai transmit liderii ceferiştilor. Reamintim că ceferiștii au protestat toată vara în fața ministerului de resort și a Guvernului, fără niciun rezultat. Cel mai recent protest al ceferiștilor a fost în decembrie, 2021, când timp de 9 ore, activitatea feroviară a fost blocată (inclusiv în județul Bacău), ca urmare a unui protest spontan declanșat la nivelul întregii țări.