In pachetul legislativ pe care Ministerul Sanatatii l-a supus de curand dezbaterii publice este inclus si proiectul de lege privind cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate. Cardul european de asigurari de sanatate este un document care stabileste calitatea de asigurat a persoanei care il poseda si durata drepturilor care ii sunt deschise. Cardul este individual, fiecare membru de familie avand propriul card. Acest document este destinat prestatorilor de ingrijiri de sanatate dintr-un alt stat decat cel in care titularul cardului isi are domiciliul permanent. Cardurile nu vor contine informatii despre starea de sanatate a detinatorulu.
Cardul national de asigurari de sanatate va fi instrumentul prin care se va dovedi calitatea de asigurat pe teritoriul Romaniei. Cardul national va fi eliberat numai prin intermediul sistemului informatic unic integrat al asigurarilor sociale de sanatate. De pe cardul national de asigurat vor putea fi accesate urmatoarele informatii: datele de identitate si codul numeric personal, dovada achitarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate, inregistrarea numarului de solicitari de servicii medicale, prin codul furnizorului, diagnostice medicale cu risc vital, consimtamantul referitor la donarea de tesuturi si organe, grupa sanguina si Rh, data expirarii cardului.
Ideea introducerii cardului de asigurat nu apartine actualei echipe ministeriale. De la 1 ianbuarie 2004, acest card ar fi trebuit sa fie functional. Nu s-a reusit, in conditiile in care informatizareacaselor judetene de asigurari de sanatate din alte judete este la pamant. „Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Bacau este pregatita pentru eliberarea si folosirea cardurilor, ne-a declarat dr. Maria Tioc, director general. De asemenea, aproape toti furnizorii de servicii medicale dispun de calculatoare. Mai sunt, insa, si localitati fara acces la Internet. Avem relatii contractuale cu medici de familie care apeleaza la cunostinte pentru a putea face raportarea serviciilor in sistem electronic. Cardul ar fi foarte folositor in primul rand pentru a afla rapid daca o persoana care solicita servicii medicale este sau nu asigurata. Bineinteles, fiecare furnizor de servicii medical va trebui sa achizitioneze aparatul pentru citit cardurile”. De la inceputurile sistemului, au tot existat schimbari. Calitatea de asigurat s-a dovedit mai intai prin prezentarea carnetului de asigurat. A aparut apoi vigneta. Acum, CJAS elibereaza adeverintele de asigurat. Cardul de asigurat ramane singura forma care sa ofere informatii complexe despre asigurati. Casele de asigurari mai au un an la dispozitie pentru a-si pune la punct sistemul informational, caci de la 1 ianuarie 2007, fiecare roman va trebui sa aiba in buzunar cardul.Scris de Doina MINCU