Expozitia Concurs „Saloanele Moldovei” din acest an a generat adevarate conflicte intre artisti si organizatori. Membrii filialei bacauane a Uniunii Artistilor Plastici considera ca lucrarile lor nu au fost luate in calcul in vederea unei premieri care sa rasplateasca
adevaratele valori.
Expozitia-concurs „Saloanele Moldovei” a fost initata in 1991 de catre pictorul Ilie Boca si s-a bucurat de foarte mult succes, deoarece a reusit sa pastreze o legatura intre artistii bacauani si cei de peste Prut. Acest schimb cultural nu s-a bucurat intotdeauna de o organizare foarte buna, insa cert este ca acest eveniment continua sa aiba loc in fiecare an, dovedind ca interesul artistilor plastici pentru acest concurs nu a scazut, indiferent de auspicii. Evenimentul ajuns la editia a XVIII-a a a fost inaugurat ieri, la Galeriile „Alfa” si a reunit oameni de cultura din Bacau, dar si din Republica Moldova. Anul acesta au participat la aceasta competitie 291 de autori cu 324 de lucrari care, incepand de ieri, sunt expuse la urmatoarele galerii: „Alfa”, „I. Frunzetti”, Muzeul de Istorie si Muzeul de Arta Contemporana „George Apostu”. Totodata, au fost acordate si diplome celor care s-au remarcat la aceasta editie, insa unele decizii au facut ca credibilitatea juriului sa fie pusa la indoiala.
UAP-istii nu au primit nicio diploma
Faptul ca Anca Musat si Mari Bucur au fost premiate, in ciuda faptului ca nu sunt membre a filialei bacauane a Uniunii Artistilor Plastici, a iscat un adevarat conflict intre artistii profesionisti si organizatorii evenimentului. Juriul a fost format din: sculptorul Mariana Popa, pictorul Iilie Boca si Mihai Chiuaru, alaturi de Geta Barbu, sefa Sectiei de Arta a Muzeului „Iulian Antonescu”, doi artisti din Bucuresti si 4 delegati din Chisinau. Juriul a desemnat castigatorii luna trecuta. Din cauza faptului ca filiala bacauana UAP nu a avut un reprezentat in juriu, desemnat de catre conducerea locala, i-a facut pe profesionisti sa creada ca au fost neindreptatiti. Mai mult, convingerea lor este sustinuta si de lipsa unui critic de arta, care ar fi putut fi un „arbitru” pentru eventualele diferende de opinie. „Jurizarea nu a fost una corecta. As fi vrut ca si filiala bacauana sa fie implicata prin intermediul unui reprezentant in juriu. Acest lucru nu s-a mai intamplat de trei ani, motiv pentru care sunt inclinat sa cred ca este vorba despre un afront adus institutiei. Votul nu trebuia sa fie secret si componenta juriului trebuia schimbata. In consecinta, s-au denigrat unele lucrari, iar altele au fost laudate excesiv”, a declarat Ioan Burlacu, membrul consiliului de conducere UAP Bacau. Parerea lui este sustinuta si de pictorul Vasile Craita Mandra care a precizat ca „lipsa unui critic de arta in juriu a fost un minus pentru acesta editie. El ar fi avut darul unui egalizator care ar fi putut echilibra fortele. S-a procedat pripit”. Fiul acestuia, Marius Craita Mandra, a renuntat sa participe la acest concurs in momentul in care a aflat componenta juriului. Indignat, el a caracterizat evenimentul ca fiind „o manarie facuta intre ei. Totul s-a judecat dintr-un punct de vedere subiectiv, iar Mihai Chiuaru probabil a vrut sa-si rasplateasca niste copii de suflet prin intermediul premiilor substantiale. Totul a fost aranjat”.
aEu vreau liniste, dar nu se poate!”
Pe cealalta parte a baricadei Geta Barbu, principalul Organizator al Saloanelor a afirmat ca „metoda jurizarii a fost aceeasi ca in fiecare an. Lucrarile au primit un numar dupa nominalizare, dupa care a urmat votul nostru. Regulamentul nu impune ca numai membrii filialelor uniunilor artistilor plastici din Romania sa participe la acest concurs. Oricine e binevenit. S-a jurizat corect, chiar daca parerile sunt impartite. Imi doresc in fiecare an lucrurile sa mearga ca pe roate. Eu vreau liniste, dar nu se poate. Apar conflicte, dar sper ca in viitor acestea sa nu mai existe, pentru ca Saloanele Moldovei sunt agura de aera cu Basarabia”. Scris de Daniela Pilat
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.