27 noiembrie 2024

Sancțiunile nu lovesc pe cine trebuie

Conform Chartei ONU, sancțiunile economice, ca măsură de presiune asupra unei țări, pot fi impuse doar de către Consiliul de Securitate al organizației. Prin urmare, toate sancțiunile unilaterale împotriva Rusiei sunt, din acest punct de vedere, ilegale. Dar acest aspect este mai puțîn important; mai relevant este faptul că sancțiunile – după cum au recunoscut chiar oficialii europeni sau americani – nu funcționează. Nu afectează foarte mult Rusia ci, din contra, afectează țările care le-au impus.

De exemplu, Departamentul de Stat al SUA a estimat veniturile petroliere ale Rusiei la cel puțin 1 miliard de dolari pe zi. Compania Kpler, care urmărește livrările de petrol din întreaga lume, estimează că exporturile Rusiei au crescut de la 3,3 milioane de barili în martie la 3,6 milioane în perioada 1-24 aprilie.



Dincolo, însă, de încasările crescute ale Rusiei pentru furnizarea petrolului și gazului (apropo, în vreme ce cer UE să renunțe la resursele energetice rusești, SUA importă cantități enorme de petrol rusesc) există situații tot mai multe în care sancțiunile au efect de bumerang. Nu e vorba doar de creșterea prețurilor și de dispariția produselor de pe rafturi.

Pentru cei care se veseleau că firmele străine sunt forțate să iasă de pe piață rusească, am o veste proastă: Renault își vinde participația la AvtoVAZ către unul dintre producătorii auto chinezi. Vânzarea ar putea avea loc încă din mai sau iunie. De ce e veste proastă pentru România? Pentru că AvtoVAZ asambla modele de Dacia pentru piața rusească iar componentele erau exportate de fabrica de la Mioveni.  Adică Dacia va fi lovită direct de sancțiunile împotriva Rusiei și, odată cu ea, furnizorii săi de subansable din România. Contează? Da, contează, pentru că anul trecut, Automobile Dacia a fost cel mai mare exportator român în Rusia.

Turcia, care are o economie bazată foarte mult pe turism, se străduiește să creeze mai multe companii aviatice care să aducă turiștii ruși. Dar TUI Tantur , reprezentantul turc al celui mai mare tour-operator european TUI, a trimis o scrisoare hotelurilor din țară prin care cere anularea rezervărilor turiştilor ruşi, conform ziarul turc Turizmgazetesi. Se relatează că aceste de măsuri au fost luate ca urmare a presiunilor turoperatorilor baltici care cooperează cu compania. Desigur, măsura nu are nici o legătură cu sancțiunile oficiale, e doar o altă formă de a pune presiune pe Turcia, care nu a cedat solicitărilor SUA de a impune sancțiuni Rusiei. Cred că și problema Bosforului e relevantă.

Polonezii sunt cei mai creativi în materie de sancțiuni. Ei au impus sancțiuni împotriva companiilor rusești Wildberries și Kaspersky Lab, precum și împotriva fondatorilor și liderilor acestor companii pe motiv că firmele în cauza sunt mari contribuabili care asigură venituri bugetului de stat rusesc.

Să încheiem cu o notă veselă: pentru prima dată după 2020, Emiratele Arabe Unite vor trimite un petrolier în Europa. Petrolierul a fost închiriat de francezii de la TotalEnergies și se numește… Moscow Spirit.

 

spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014