6 septembrie 2024
Cultură"Saloanele Moldovei" - 2024. "Podul de flori" al românității

“Saloanele Moldovei” – 2024. “Podul de flori” al românității

Saloane cu istorie. Istoria Saloanelor 

Expoziția-concurs de artă plastică contemporană „Saloanele Moldovei” reprezintă un proiect de suflet, ce leagă de 34 de ani cele două state românești de pe malurile Prutului, în numele unei identități comune, al unor valori și idealuri comune, în numele unui fel aparte, unic, de a ne raporta la spectacolul lumii și la miracolul vieții, după cum ne dovedesc lucrările prezentate, etalate și premiate în fiecare an.

Un proiect ale cărui origini, după cum preciza criticul de artă Valentin Ciucă în cuvântul de deschidere al catalogului primei ediții (1991), trebuie căutate în vocația noastră de a recupera, de a relua proiecte începute, dar abandonate pe drum, întrerupte uneori brutal de o fatalitate istorică implacabilă. Este și cazul acestui proiect cultural născut în perioada interbelică la Iași, din dorința de a strânge legăturile dintre artiștii din Basarabia și cei din România Mare, în numele unui etos românesc integrant, ce trebuia (re)descoperit, promovat și adaptat noilor realități teritoriale de după anul 1918. Proiectul interbelic, unul lipsit de trăinicie și cu un grad redus de atractivitate, a fost abandonat la scurt timp și imposibil de reluat la finalul celui de-al Doilea Război Mondial, într-o lume ce și-a găsit echilibrul fragil în formatul global impus de Războiul Rece.

După aproape jumătate de secol de îngheț ideologic, renașterea Saloanelor Moldovei a fost posibilă în contextul entuziasmului generat de fenomenul politic și cultural al „Podurilor de flori”, unul în spatele căruia vibra puternic ideea de (re)unificare cu Republica Moldova. A fost nevoie ca maestrul Ilie Boca să treacă Prutul în anul 1990, să fie primit cu mare entuziasm la Chișinău, invitat cu o „personală” istorică în jurul căreia s-a conturat o trilaterală ce a resuscitat vechiul proiect al Saloanelor. Ilie Boca, Sergiu Cuciuc, fostul președinte al UAPRM, și Mihail Grecu, simbolul plasticii basarabene, au reaprins acest vis, desigur, cu acordul factorului politic ministerial – Ion Ungureanu și Andrei Pleșu – și cu sprijinul autorităților locale din Bacău și Chișinău.

Bacăul și Chișinăul reprezintă astăzi polii celui mai trainic și longeviv proiect cultural stabilit vreodată între România și Republica Moldova, un proiect ce privilegiază valoarea și originalitatea artiștilor români, un proiect complex, ce acoperă o gamă largă de tehnici și forme de exprimare în spațiul artei plastice contemporane, un proiect ce a făcut din Muzeul de Artă din Bacău cel mai mare deținător și administrator de lucrări semnate de artiști basarabeni. Astăzi, numai pe „filiera” Saloanelor, Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” are în patrimoniu peste 130 de astfel de lucrări. „Saloanele Moldovei” reprezintă o veritabilă radiografie a destinului postdecembrist al artelor vizuale românești, o pagină importantă de istorie culturală, un spațiu ce ne conectează la valori naționale și universale, un spațiu al dialogului între generații, între tradiție și modernitate, între public și artiștii participanți.  

Saloanele Moldovei – Ediția 2024 

Vernisajul Expoziției-concurs „Saloanele Moldovei” – cea de-a XXXIV-a ediție – a avut loc joi, 18 iulie 2024, la Galeriile Alfa din Bacău, începând cu ora 16.00. A fost prezent un public select format din artiști plastici din România și Republica Moldova, membri ai juriului, reprezentanți ai instituțiilor partenere din țară și din străinătate, iubitori de artă și de frumos de toate vârstele. În deschidere, au luat cuvântul reprezentanții instituțiilor organizatoare – dr. Alin Sebastian Popa, manager al Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, și doamna Florina Breazu, președinte al Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova.

A urmat apoi momentul mult așteptat al acordării celor 12 premii ale Expoziției-concurs „Saloanele Moldovei”, ediția 2024:

– Vervega Beti (București) – Premiul Ministerului Culturii al Republicii Moldova;

– Svernei Igor (Chișinău) – Premiul Consiliului Județean Bacău, România;

– Buză Sveatoslav (Chișinău) – Premiul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău;

– Albu Elena Nicoleta (București) – Premiul Muzeului Național de Artă al Moldovei, Republica Moldova;

– Bulat Cornelii (Chișinău) – Premiul Centrului de Cultură „George Apostu” Bacău;

– Nicodim Sorin (Timișoara) – Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România;

– Zărnescu Gheorghe (Bacău) – Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova;

– Crăiţă-Mândră Marius (Bacău) – Premiul Direcției de Cultură a Primăriei Municipiului Chișinău, Republica Moldova;

– Bolboceanu Dumitru (Chișinău) – Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România, Filiala Bacău;

– Damian Mihai (Chișinău) – Premiul Tabăra Internațională Rezidența Tescani – Bacău;

– Otânjac Sorin (Iași) – Premiul „Nicu Enea”, Bacău;

– Ionescu Ovidiu (București) – Premiul Primăriei Municipiului Chișinău, Republica Moldova.

 

Prin dimensiunea sa internațională, prin numărul mare de participanți – peste 300 de artiști, prin calitatea lucrărilor înscrise la concurs, prin tradiție și, totodată, prin ancorarea în contemporaneitate, „Saloanele Moldovei” continuă să fie o veritabilă sărbătoare a artei și creativității românești.

Biroul de presă,

Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”

 



spot_img
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img