19 octombrie 2024
ActualitateSalariu pentru asistentii invatatorilor.Legea Educatiei nu ajuta „alternativele";

Salariu pentru asistentii invatatorilor.Legea Educatiei nu ajuta „alternativele”;

In scolile din Occident, pentru metodele moderne de educatie, statul asigura profesionisti, manuale, spatii, dotari. La noi, dascalii care aplica sistemele „alternative” si sunt toata ziua in scoala, nici macar salarii si sporuri corespunzatoare nu primesc.

Angela Sterpu, inspector de programe la ISJ Bacau, este si vicepresedinte al Consiliului National pentru Alternative Educationale (CNAE). In aceasta calitate, ea a participat ieri la o sedinta in care au fost discutate amendamentele CNAE la Legea Invatamantului Preuniversitar. Propunerile trebuie inaintate MECT pana pe 17 februarie. „Noi avem exemplul altor tari in care alternativele educationale au succes si sunt sprijinite, a declarat prof. Sterpu. Foarte bun e modelul Ungariei, tara in care Ministerul Educatiei a desemnat niste scoli-pilot pentru a implementa aceste metode. Parintii vin, vad cum se desfasoara orele si aleg in cunostinta de cauza. La noi, MECT nu are finantare pentru scoli-pilot, dar poate sa incurajeze cadrele didactice deoarece in sistemul aStep by stepa e foarte multa munca”. In Romania s-au implementat 5 alternative: Waldorf, Step by step, Freynet, Montessori si Pedagogia curativa, din care in Bacau s-au aplicat primele trei. In sistemul Montessori, de exemplu, nu exista lucrari de control, care sa se restituie corectate cu rosu, iar copiii nu se plictisesc niciodata. Grija CNAE a fost sa se elaboreze materialele necesare educatiei alternative. Acum exista o lucrare pe care dascalii o pot consulta si ea se gaseste atat la CCD cat si in librarii. Nu e insa suficient. aNoi vrem ca, prin noua lege, asistentul invatatorului Step by step sa fie remunerat”, declara Angela Sterpu. In acest moment, asistentul face voluntariat sau e platit modic, in cazul in care comitetul de parinti vrea sa contribuie.



aSpor de alternativa” pentru invatatori

aUn alt amendament este acordarea , deoarece cadrele didactice din acest sistem muncesc mult mai mult”, a declarat prof. Sterpu. Un invatator care preda dupa metoda aStep by step” sta in scoala 8-9 ore, adica pana in momentul in care elevii sunt luati acasa. aNe gandim si la formarea personalului, la schimbarea mentalitatii fata de alternativele educationale. Exista o lipsa de informare, dar si o lipsa de interes din partea dascalilor si a parintilor”. Ca sistemele moderne sunt benefice o dovedeste modul in care reactioneaza elevii. aStiti ca la Step by step, copiii nu vor sa plece acasa la ora 16, cand vin parintii? Nu asta ne dorim, sa se simta bine copilul la scoala? Cred ca e mai important decat prestigiul scolii si al directorului”. O alta propunere e infiintarea postului de ainspector pentru alternativele educationale”, astfel incat activitatea sa nu fie doar o anexa, o sarcina in plus pentru un inspector de alta specialitate. aTrebuie sa existe si institutii care sa-i formeze. Exista expertiza in Germania, Franta si Italia, va trebui sa ne-o insusim”, sustine Angela Sterpu. Cea mai mare libertate, in acest sens, exista in Olanda, care aplica educatia alternativa in scolile din sistemul public de invatamant, in cel privat si in cel confesional.
Nu avem scoli pentru manageri

In 2003, Forul European pentru Libertatea in Educatie (EFFE) a organizat cel de-al XXV-lea congres in Romania. aLa inceput a fost o emulatie, un entuziasm fata de aceste metode, apoi interesul s-a stins”, afirma inspectorul. E ciudat ca educatia alternativa sa se afle intr-un con de umbra acum, dupa integrarea in UE. aSunt mai multe cauze, afirma Angela Sterpu. E vorba de problemele interne, de instabilitatea din sistem, de opozitia cadrelor didactice fata de tot ce-i nou, de lipsa unor rezultate imediate ale acestor metode”. Resurse umane exista, dar nu indeajuns. In Occident formarea profesionistilor e esentiala. La noi, conform noii legii, scolile pot fi conduse de orice ins cu studii superioare, fie el agronom sau economist. aCare este institutia care pregateste manageri educationali in Romania? In Franta exista un institut, cel din Poitiers, care pregateste inspectori si directori. Fiecare doritor sta un an in scoala, pe propriul buzunar, desi numai 40 la suta din cursanti sunt selectati ca manageri educationali. E o meserie care trebuie invatata. Si in Anglia e la fel”. sustine Angela Sterpu. Si mai e ceva: aSunt foarte bine platiti, dar sunt la dispozitia sistemului. Se duc acolo unde e nevoie de ei. Vrem sa facem o propunere in sensul asta, ca sa ne apropiem de Europa”.Scris de Silvia Patrascanu



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img