Primaria Bacau are 6 procese cu Autoritatea de Management (AM) POS Mediu. Edilii contesta mai multe sanctiuni impuse de oficialii din Ministerul Mediului, care au descoperit nereguli cu carul in gestionarea fondurilor europene pe mediu accesate de municipalitate.
Fondurile pe mediu accesate de municipalitatea Bacau risca sa se evapore, din cauza neregulilor in gestionarea lor, descoperite de oficialii Ministerului Mediului, pe parcursul lui 2011 si in prima parte a lui 2012. Conform unui raspuns remis cotidianului Desteptarea de AM POS Mediu, Primaria Bacau a deschis 6 actiuni in instanta având ca obiect anularea unor sanctiuni aplicate de AM in urma unor controale. Reprezentantii AM POS Mediu au catalogat drept „contradictoriu” modul de actiune al Primariei, care s-a grabit sa conteste notele de control ale AM. Controalele efectuate in 2011 si 2012, atât de Autoritatea de Audit, cât si de AM au vizat un contract atribuit in toamna lui 2009, in valoare de peste 10,2 milioane lei, având ca obiect reabilitarea si modernizarea a 5 Puncte Termice din municipiul Bacau, respectiv a retelelor termice aferente acestora.
Administratia Stavarache isi bate joc de fondurile europene. Cel putin asta reiese din concluziile mai multor note de constatare elaborate de AM POS Mediu care, la finalul lui 2011 si inceputul lui 2012, a efectuat un amplu control in municipiul Bacau. Acesta a vizat o serie de contracte atribuite de Primarie, in toamna lui 2009, catre doua consortii de firme in vederea modernizarii a 5 PT-uri din municipiu, dar si a retelelor termice aferente lor.
Notele de constatare sunt devastatoare, oficialii din Ministerul Mediului descoperind in Bacau nereguli cu duiumul in gestionarea fondurilor europene. Conform unui raspuns remis cotidianului Desteptarea de directorul general al AM POS Mediu, Ciprian Ghioc, neregulile descoperite au dus la impunerea mai multor corectii financiare, variind intre 5 si 25 la suta din valoarea contractelor suplimentare de lucrari incheiate cu respectivele consortii. Contractele dubioase incheiate de administratia Stavarache pe seama fondurilor europene au facut obiectul unor verificari efectuate inclusiv de Autoritatea de Audit de pe lânga Curtea de Conturi a României.
„Ca urmare a Raportului preliminar de audit nr. 51548/09.12.2011 si a propriilor constatari, angajatii AM POS Mediu au realizat investigatii privind suspiciunile de nereguli ridicate, constatând ca acestea se justifica si ca se impune stabilirea unei serii de corectii financiare, care variaza de la 5% la 25% din valoarea contractelor/actelor aditionale la acestea. Fata de cele constatate, Primaria Bacau a avut un punct de vedere contradictoriu, introducând actiuni in instanta, prin care solicita anularea notelor de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare”, se precizeaza in raspunsul remis Desteptarii de conducerea AM POS Mediu.
Clientela politica a primarului s-a infruptat din banii europenilor
Cel mai important beneficiar al „pomenii” cu fonduri UE facuta de Primaria a fost, de departe, consortiul alcatuit din firmele Branpis – Segama – Multiservice – Thic Izolatii – General Electric. In 2009, din cele 5 PT-uri scoase la modernizat de municipalitate, 4 au revenit consortiului amintit, la fiecare contract existând intelegeri privind diverse lucrari suplimentare. Contractele arvunite de asocierea amintita au vizat PT 7, PT 13, PT 31, respectiv PT 69.
Lucrarile suplimentare au fost incredintate prin procedura „negocierii fara anunt de participare”, socotita nelegala de reprezentantii AM POS Mediu. Incredintarea lucrarilor suplimentare a fost motivata de existenta unor „imprejurari imprevizibile”, care nu puteau fi luate in calcul la data semnarii contractelor.
Modernizare PT 7 a fost adjudecata de Branpis & co. in schimbul a 1,75 milioane lei (fara TVA), contractul fiind atribuit la finele lui august 2009. Dupa niciun an, consortiul s-a ales cu un contract de lucrari suplimentare in suma de peste 238.000 lei. La PT 13 cuantumul lucrarilor suplimentare s-a cifrat la peste 243.000 lei, in timp ce la PT 31 nivelul acestora a atins suma record de 568.000 lei. In fine, la PT 69 consortiul condus de Branpis si Segama s-a ales cu lucrari suplimentare in valoare de 481.000 lei. Asocierea de firme amintita a obtinut, doar din contracte suplimentare, peste 1,5 milioane lei in plus. Suma este cu atât mai considerabila, cu cât municipiul Bacau parcurge o criza economica ce a pus pe chituci numeroase firme de constructii cu traditie in domeniu.
De verificarile oficialilor AM POS Mediu nu a scapat nici al doilea consortiu, alcatuit din firmele Vlanda Company – Gironap – Izoterom – Hidroterm. Asocierea de firme si-a adjudecat modernizarea PT 33, in schimbul a 1,67 milioane lei. Ulterior, consortiul a beneficiat de lucrari suplimentare in valoare de alte 238.000 lei, contractul fiind atribuit tot prin „negociere fara anunt de participare”.
Motivatiile cretine ale Primariei:
Un stâlp electric, un „echipament” Romtelecom, precipitatii, dar si doua-trei proprietati private, cauzele lucrarilor suplimentare
Argumentele Primariei impotriva notelor de constatare rezultate in urma controalelor efectuate de AM POS Mediu sunt incredibile. La propriu si la figurat. Edilii Bacaului se apara invocând imprejurari din care rezulta ca acestia sunt straini de realitatile orasului, precum si de implicatiile proiectului vizând modernizarea retelelor termice din municipiu.
Pentru a va face o idee cu privire la minciunile cu care se apara administratia Stavarache e suficient sa amintim de lucrarile suplimentare de la PT 13. Acestea au fost puse pe seama ploilor abundente cazute in iulie 2010, in Bacau, desi contractul de lucrari suplimentare a fost atribuit la inceputul lunii mai (!!!) a aceluiasi an, cu 2 luni inainte de ploi. Lucrarile suplimentare de la PT 13 au mai fost motivate de descoperirea unui stâlp de electricitate, a unei pompe de apa (!!!), dar si a unui echipament apartinând RomTelecom.
Lucrarile suplimentare de la celelalte puncte termice au fost motivate prin diferite operatiuni de realizare a unor camine de golire in zona unor blocuri, dar si prin „acoperirea canalului termic” cu dalele si pamântul rezultat in urma excavatiilor (!!!). La PT 69, edilii au motivat necesitatea lucrarilor suplimentare prin faptul ca infrastructura termica se intersecta cu doua-trei proprietati private, ca si când acestea nu puteau fi identificate inainte de demararea lucrarilor, la etapa proiectului tehnic când inca se mai puteau face corectiile de rigoare.
Ce spun vecinii din Roman despre aiurelile administratiei Stavarache:
„Consortiul condus de Branpis n-avea lucrari similare la activ”
Conducerea Hidroterm Roman, firma prezenta in consortiul de firme care a reabilitat PT 33, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca licitatia organizata in 2009 de Primaria Bacau a fost una dubioasa din capul locului. Lucrarile, au precizat oficialii Hidroterm, trebuiau finalizate la 31 decembrie 2009. Doar asocierea de firme care a modernizat PT 33 s-a incadrat in marja de timp ceruta.
„Noi am avut un PT pe care l-am terminat la timp. Celelalte toate s-au prelungit. Contractul spunea clar ca lucrarile se vor termina la 31 decembrie 2009. In plus, penalitatile erau drastice, fiind aplicate la valoarea contractului. Branpis si celelalte firme nu aveau la activ lucrari de asemenea dimensiune, dar s-au ales cu 4 puncte termice”, a afirmat Ioan Taralunga, managerul Hidroterm Roman.
Licitatia pentru modernizarea a 25 PT-uri, marele tun pregatit de edili
Municipalitatea Bacau a finalizat licitatia privind incredintarea contractului de modernizare a 25 de PT-uri din oras, in cadrul proiectului de retehnologizare a sistemului public de termoficare. Conform unor surse administrative, lupta se da intre doua consortii de firme. Unul are in componenta firmele Elsaco – Branpis – Segama – Multiservice; celalalt societatile Conextrust – Hidroterm – Aquaterm Botosani. Miza este mult mai mare decât in 2009, in conditiile in care contractul este estimat de municipalitate la peste 112 milioane lei (fara TVA), de 10 ori mai mult ca cel de acum 3 ani. Licitatia a fost suspendata o perioada indelungata de timp, iar documentatia de atribuire a suferit amendari succesive, sub presiunea forurilor centrale care gestioneaza legalitatea in domeniul achizitiilor publice. La 31 august 2012 era programata deschiderea ofertelor. Pâna in prezent, Primaria nu a stabilit niciun câstigator.