Am ajuns la o întâlnire de afaceri, dar prima impresie care-mi trece prin minte e că am nimerit la o întrunire de sectă religioasă. Mă aflu într-o sală plină de oameni veseli și bine îmbrăcați, care se îmbrățișează cu zâmbete și pupături, ca la o nuntă. Îmi vine să mă feresc de acest „ritual” prietenos și reușesc să scap de câteva îmbrățișări. Poate, dacă erau mai tinerele, m-aș fi împiedicat puțin la intrare.
E aproape ora șapte, sala e aproape plină – câteva zeci de oameni, inclusiv multe cupluri. Mi se șoptește că domnul grizonat a câștigat luna trecută 90 de milioane, iar doamna zâmbitoare de lângă el a luat vreo 50 de milioane. Îmi pregătesc psihologic o doză de scepticism.
Apare pe scenă Elena Frunză, Maestru de ceremonii – pe care mi-o imaginez ca pe o Mare Preoteasă. „Trebuie să ai încredere în tine… E o energie care ne leagă”, spune ea. Toată lumea aplaudă la fiecare pauză, și toți par încântați. Ni se explică că este o întâlnire informativă a unui grup care lucrează în sistemul Stillmay*. Femeia vorbește despre experiența sa în vânzări și cum a reușit să câștige bine muncind câteva ore în timpul liber. Îmi dau seama că e vorba de o structură de tip MLM, căci am mai auzit de produse vândute „de la om la om”.
Pe scenă urcă Mitică Dragomir (nu cel din fotbal), un fost militar, căsătorit, cu doi copii. Prezintă un plan de marketing, explicând cum funcționează sistemul de vânzări piramidal. „Oricine poate câștiga bani în timpul liber”, spune el, descriind cum profitul din vânzări este împărțit în funcție de munca fiecăruia. Își încheie prezentarea în aplauzele mulțimii.
Maestra de ceremonii o prezintă pe Veronica Ciobanu, care aduce pe scenă un detergent-minune. Ne demonstrează eficiența acestuia murdărindu-se cu cremă de ghete în palmă, aplicând câteva picături din soluție și ștergându-se cu o lavetă. Totul curge ca la o demonstrație de magie casnică, iar publicul o aplaudă încântat.
Momentul culminant al serii îl aduce „cel mai de succes om de afaceri din sală”, Ștefan Bot. Fost tâmplar, el a descoperit acest sistem de vânzări în Ungaria și a adus conceptul în România în 1991. Vorbește ca un predicator american, cu gesturi largi și zâmbetul fixat, apelând la glume și antrenând publicul. Explică cum trebuie să-i abordezi pe oameni, cum să-i inviți la o întâlnire și cum e mai bine ca invitația să fie adresată unui cuplu, astfel încât să nu apară tensiuni în familie.
Seara se încheie în aplauze. Mi-a plăcut spectacolul, dar nu mă văd vânzând produse de uz casnic. Totul mi-a lăsat impresia unei întâlniri religioase moderne, nu a unei secte, ci poate a noii religii a timpului liber petrecut activ.
*Numele firmei a fost schimbat din rațiuni comerciale.
Scris de Florin Popescu