În zarva politică de început de decembrie, orice bun român își amintește de momentul astral al făuririi României mari – aceea dublată ca suprafață și populație – dar care a fost precedat de marele război și mari frământări politice și eforturi diplomatice, în care Regina Maria a fost plenar implicată.
Știam puține despre ea, ca tot românul. Nimic din școală. Indignată de indiscrețiile despre viața ei privată apărute pe internet, am purces la aprigă documentare. Mi s-a revelat o personalitate dea dreptul magnetică: un melanj rarissim între regine, de forță și feminitate, creativitate politico-diplomatică și artistică, de romantism și modernitate, de umanitate și tenacitate și câte alte virtuți. Am ales s-o prezint în formă dramatică, într-un film artistic de lung metraj. Am scris scenariul în jurul reginei ajunsă la senectute. Provocator sau doar necomercial? Tocmai împlinise 58 ani și se afla într-o vilă din Elveția. Partea întâi pare o veritabilă lecție de istorie, reliefând isprăvile majestății sale și ale monarhiei, lecție ținută de regină nepotului ei, Mihai, de 13 ani. Povestea este prezentată prin oglinda emblematicului an 1933.
În partea a II-a regina își trăiește cu resemnare și demnitate – firește una roială – drama senectuții, după îndepărtarea de la Curte de către propriul fiu, regele Carol II. Circumstanțe potrivnice, disjuncte cu aureola unei regine cu un trecut glorios și atât de iubită de popor. Așadar, în acest film, regina nu este glamorous, în palate fastuoase și în ținute mirabolante, conform imaginii ei din mentalului colectiv și din filmele documentare de pânâ atunci (2023 când a fost lansat acest film) sau din singurul lungmetraj artistic, din 2019, regizat de italianul Alexis Cahill, film care a avut un buget considerabil și o echipă pe măsură. Așadar, filmul meu se află la polul opus, fără buget, iar eu preluând mai toată corvoada realizării unui film artistic, incluzând regia precum și un rol secundar.
Astfel, creionarea acestui ingrat moment existential al reginei într-un film artistic și documentar (conține și scene și fotografii de arhivă) este un ambițios proiect de voluntariat, născut din admirația mea nețărmurită pentru o anglo-rusoaică, care s-a identificat magistral cu idealurile românilor. Un model de patriotism și dăruire, peste veacuri!
Filmul a fost realizat cu actori talentati și dedicați meseriei de la Teatrul Bacovia. Prestația de excepție a talentatei și complexei actrițe Mihaela Murafa, regina, în amplu dialog cu harnicul elev de la școala Cuza, Darius Mihailă, în rolul nepotului adolescent, Mihai, întrupează încadrarea istorică a dramei. Figuri din anturajul restrâns al reginei din acel an, precum loialul prinț Barbu Știrbey, alias actorul Dumitru Rusu – care reușește să-l fidel întruchipeze pe nobilul și blajinul personaj istoric. Deasemenea, pitoreasca Maruca Tescanu – Cantacuzino – Enescu, concepută în scenariu ca o apariție meteorică, în film este întruchipată fidel de vulcanica Eliza Noemi Judeu.
A rulat (pro bono, desigur) aproape în toate locațiile culturale din Bacău, deasemenea în multe școli (și din afara urbei noastre), iar zilele acestea de început de decembrie, la o sală cu studenți ieșeni).
Cei interesați mă pot contacta…
Cecilia Moldovan