In 2010, angajatii Serviciului Public de Evidenta a Persoanelor din municipiul Bacau au inregistrat un record de volum de munca. Ei au preluat date de la aproximativ 36.000 de persoane care au devenit bacauani cu acte in regula. Munca functionarilor a fost insa ingreunata pentru ca si legislatia impune schimbarea cartii de identitate mult mai des decat inainte.
In cursul anului trecut s-au emis cu 20 la suta mai multe carti de identitate decat in urma cu doi ani. Conform datelor Serviciului de Evidenta a Persoanelor, anul trecut au fost emise 32.258 de carti de identitate, 1.528 de carti de identitate provizorii si alte 2.962 de vize de flotant. Nu au fost niciodata atat de multe documente, recunoaste conducerea institutiei. "Anul trecut am inregistrat un record de activitate. Acest fapt se datoreaza faptului ca din 2007 se circula in spatiul european si in baza cartii de identitate, care costa mai putin decat un pasaport.
In plus, avem arondate si 35 de comune, pe langa municipiul Bacau. Au mai fost solicitari si pentru ca legislatia privind ajutoarele sociale s-a modificat, iar in acest an pentru ajutorul de caldura oamenii au fost nevoiti sa dovedeasca ca locuiesc sub acelasi acoperis", a explicat Ioan Prisecaru, comisarul sef al serviciului.
Perioade mai scurte de valabilitate
In plus, din 2005 incoace, cartile de identitate au perioada mai redusa de valabilitate decat inainte. Astfel, minorii trebuie sa isi faca buletin la 14, dar si la 18 ani, pentru ca fizionomia lor se schimba de la un an la altul. Pe acest segment volumul de lucru s-a dublat. Mai mult decat atat, s-a renuntat la camera mobila de preluare a imaginilor, care dadea posibilitatea angajatilor sa intocmeasca dosarele pe unitati de invatamant, de unde se preluau imagini in aceeasi zi de la clase intregi de elevi. "Acum, minorul trebuie sa fie insotit de unul dintre parinti atunci cand isi face dosarul pentru cartea de identitate. Acesta este si unul dintre motivele pentru care am renuntat la camera mobila. Nu toti parintii pot veni la aceeasi ora, la scoala. Minorii trebuie sa solicite, la 15 zile de la implinirea varstei de 14 ani, documentul de identitate", a mai precizat seful serviciului. Amenzile pentru cei care depasesc acest termen sunt intre 40 si 80 de lei. Buletinul este valabil patru ani pentru minorii cu varste cuprinse intre 14 si 18 ani, sapte ani pentru categoria de varsta 18-25 de ani, zece ani pentru cei peste 25 de ani si nelimitat pentru cei care depasesc 55 de ani.
Personal redus
In acest moment, serviciul are 15 angajati, comparativ cu cei 25 pe care ii avea in luna octombrie, cand s-au operat cateva modificari la schema de personal. Proportia ar trebui sa fie insa de un functionar la 6.500 de locuitori ai municipiului. Personalul este insuficient pentru miile de cereri care se primesc lunar. Numai in primele doua luni din acest, au fost emise in jur de 6.000 de noi buletine. Termenul de eliberare a cartilor de indentitate este de 15 zile lucratoare, dar se admit si exceptii pentru urgentele dovedite. Cei care lucreaza in strainatate, trebuie sa se inscrie la un examen sau au nevoie de un tratament pot obtine documentul in 3-4 zile. (N.T.)
Documente de care aveti nevoie pentru eliberarea cartii de identitate, in cazul minorilor:
– certificatul de nastere,
– certificatul de casatorie al parintilor,
– cartea de identitate a parintelui care insoteste minorul,
– actul de proprietate care dovedeste domiciliul,
– formularul tip,
– dosar plic si dovada achitarii taxelor de 7 si 4 lei la Directia de Taxe si Impozite Locale.
In cazul celor care solicita schimbarea documentului de identitate:
– certificatul de nastere,
– documente care atesta starea civila (certificat de casatorie, divort, deces),
– actul de proprietate care dovedeste domiciliul,
– formularul tip,
– dosar plic si dovada achitarii taxelor de 7 si 4 lei la Directia de Taxe si Impozite Locale.