Oficialii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) recunosc, intr-un Drept la replica remis cotidianului Desteptarea, ca pasajul subteran din municipiul Bacau nu a mai fost „scanat” cu raze X. La inceputul acestei saptamani, o ancheta publicata de ziar (n.r. – „Murgeanu musamalizeaza problemele pasajului subteran”) demonstra, cu documente si declaratii, ca reprezentantii MDRT au pasat problema verificarii pasajului subteran catre Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC), dupa ce in luna august promiteau o investigatie de amploare, coordonata de o echipa independenta de experti. Mai mult, oficialii MDRT au ignorat, se pare cu buna stiinta, o sesizare transmisa ministerului – pe 27 iulie – de prefectul Bacaului, Constantin Scripat. Razvan Murgeanu, secretar de stat in MDRT, a mintit intr-o declaratie data cotidianului Desteptarea, apreciind ca prefectul ar fi sesizat ministerul pe fondul unor intense presiuni mediatice. Sesizarea transmisa de Scripat catre MDRT a fost facuta cu 3 zile inainte ca presa sa ia act de problemele de la pasajul subteran. Tunelul urmeaza sa fie controlat de o echipa de inspectori in constructii venita de la Bucuresti. Verificarile promise in august de Murgeanu fusesera facute din… birou.
La inceputul acestei saptamani, cotidianul Desteptarea prezenta – intr-o ampla ancheta – culisele tentativei de musamalizare a problemelor constructive cu care se confrunta pasajul subteran din municipiul Bacau. Din materialul publicat de ziar (n.r. – BLAT POLITIC. In plina campanie electorala pentru candidatul Stavarache, Murgeanu musamalizeaza problemele pasajului subteran) rezulta, negru pe alb, ca oficialii MDRT nu au mai verificat starea in care se afla pasajul, asa cum promisesera in august, cand secretarul de stat Razvan Murgeanu decreta ca tunelul va fi investigat cu raze X. Ancheta Desteptarii n-a fost pe placul reprezentantilor MDRT, care au remis un Drept la replica ziarului. Extrem de succint, ba chiar lapidar, documentul transmis Desteptarii de MDRT evita sa raspunda la mai multe intrebari cheie, legate de probleme semnalate in materialul de presa publicat la inceputul saptamanii de ziar.
Nici raze X, nici deplasare in teren
Potrivit Dreptului la replica, MDRT ar fi primit o sesizare din Bacau cu privire la calitatea lucrarilor de la pasajul subteran. Sesizarea ar fi fost transmisa, mai departe, catre ISC, organismul insarcinat de lege cu verificarea calitatii lucrarilor de constructii. In august 2011, Razvan Murgeanu decreta ca pasajul va fi verificat de o comisie independenta de experti – tocmita de MDRT – nicidecum de o structura aflata in subordinea ministerului. Situatia pasajului era oricum complicata de faptul ca obiectivul a fost construit cu fonduri europene, nu cu bani de la Guvern, astfel incat investigarea pasajului de o comisie independenta se impunea de la sine in acest caz.
"Ministerul va ordona un control si o expertiza foarte tare la nivelul constructiei, sa ne lamurim exact despre ce este vorba. S-a primit, intr-adevar, o sesizare, iar in momentul de fata facem un contract cu cineva care sa faca o expertiza tehnica. Nu se va sti nici cand se va face expertiza, nici cine va face expertiza, ca nu cumva sa ma trezesc cu alte minuni. Se va veni cu raze Rontgen sa se vada daca exista fisuri, se vor face incercari nedistructive. E o intreaga tehnologie aici, nu e usor. Eu am dat tema expertizei, dar nu iti pot spune cand va incepe. Cat dureaza ea? O saptamana”, promitea – in august – secretarul de stat din MDRT.
A sucit-o ca la Ploiesti
Controlul "epocal" anuntat de Murgeanu n-a mai avut loc si, de fapt, pasajul subteran n-a mai fost verificat de nimeni. Intr-o declaratie consemnata de cotidianul Desteptarea, Murgeanu afirma ca verificarea cu raze X ar fi fost o sugestie personala, secretarul de stat facand recurs la calitatea sa de inginer constructor (!). Cu alte cuvinte, oficialul MDRT si-a dat cu parerea, in august, despre cum ar trebui derulat controlul la pasaj, urmare a sesizarii facute de Prefectura Bacau. De la opinie la fapta calea e, insa, lunga.
"Am dat spre rezolvare ISC-ului, care mi-a facut un raport in care cei care au fost acolo isi asuma responsabilitatea ca acel pasaj este in regula, n-are nicio problema de stabilitate. A fost o comisie in care a fost si Inspectoratul de la Bacau (n.r. – ISC Bacau), dar si de la central. Nu stiu daca a facut-o si cu asta (n.r. – verificarea cu raze X). Asta-i o chestie pe care o stiu eu, ca-s inginer constructor. Ei isi asuma ce au scris acolo. Nu le-am dat indicatii, ca nu asta e treaba mea. AM-ul (n.r. – Autoritatea de Management din MDRT) a ordonat o verificare catre ISC, pe care ISC-ul si-o asuma", a declarat Murgeanu pentru Desteptarea.
O pagina de consemnari din birou
Comisia din ISC insarcinata de Razvan Murgeanu cu verificarea pasajului a remis Prefecturii un raspuns de aproximativ o pagina (!). Acesta este dimensiunea "investigatiei" efectuate de reprezentantii MDRT la pasajul subteran. Nici nu se putea altfel, pentru ca verificarea problemelor sesizate de Scripat s-a facut din birourile de la Bucuresti ale ISC, nu la fata locului – pe teren. Conform raspunsului – datat 25 august 2011 – pasajul subteran ar fi fost verificat de zeci de ori de inspectorii de stat in constructii din Bacau. "In urma acestor verificari, nu s-au constatat nerespectari ale proiectului tehnic si ale dispozitiilor de santier aferente", sta scris in raspunsul transmis Prefecturii Bacau de MDRT, pe 25 august.
"Investigatiile" din birou efectuate, la ordinul lui Murgeanu, de reprezentantii ISC n-au fost decat o reluare a unor informatii prezentate, in timp, de angajati ai ISC Bacau cu privire la mersul lucrarilor de la pasaj. Nicidecum o "expertiza foarte tare la nivelul constructiei", cum promitea in august secretarul de stat. Modul in care a actionat MDRT e cu atat mai dubios, cu cat sesizarea efectuata de Prefectura se baza pe informatii tehnice extrem de bine fundamentate si nu pe speculatii de presa, asa cum a lasat de inteles Murgeanu. Potrivit prefectului Constantin Scripat, informatiile vizau mai multe paliere ale proiectului pasajului subteran (n.r. – abateri de la proiect, reduceri de materiale in detrimentul proiectului etc.).
"La baza nu au stat sesizarile din presa, care uneori pot fi doar simple speculatii. Au fost informatii strict tehnice legate de executie, de derularea proiectului, de abateri de la proiect care nu s-au facut, totdeauna, cu acceptul proiectantului sau a constructorului. Sunt niste acuze de genul ca s-a incercat o reducere de materiale in detrimentul proiectului, s-au facut niste faze de executie fara acceptul proiectantului. Sesizarea o consider intemeiata", a declarat pentru Desteptarea prefectul Bacaului. Sub sanctiunea secretului de serviciu, cel mai probabil, Scripat nu a dezvaluit sursa informatiilor care au stat la baza sesizarii remisa MDRT la finele lui iulie.
Schimbarea solutiei tehnice, capacul pe sicriul pasajului
La inceputul lui august, cotidianul Desteptarea publica prima ancheta privitoare la situatia in care se afla pasajul subteran din municipiul Bacau (n.r. – "Tavanul" pasajului subteran este fisurat). Materialul dezvaluia ca beneficiarul investitiei – Primaria Bacau – de comun acord cu proiectantul si constructorul au decis schimbarea solutiei tehnice de executie a tunelului rutier subteran.
Proiectul pasajului subteran a fost realizat de o firma din Iasi. In ianuarie 2008, Primaria Bacau incredinta societatii Pod Proiect SRL un contract in suma de 780.200 lei (fara TVA) in vederea realizarii documentatiei de proiectare a pasajului. Potrivit "Memoriului tehnic" realizat de Pod Proiect, solutia initiala de executie a pasajului viza sistarea traficului feroviar si indepartarea liniilor de cale ferata pe masura ce sapaturile inaintau. Solutia tehnica propusa de societatea ieseana necesita un timp de executie mai indelungat, astfel incat ea a fost abandonata dupa adjudecarea licitatiei de construire a pasajului. Consortiul castigator, condus de o firma italiana, Procom SRL, a propus ca toate cele 14 linii ferate sa fie subtraversate, iar tunelul din beton in lungime de 80 de metri sa fie lansat pe dedesubt, fara intreruperea circulatiei trenurilor. Proiectantul a pus mai multe conditii privitoare la calitatea lucrarilor, odata cu schimbarea solutiei tehnice de executie a pasajului, conditii care – conform prefectului Scripat – n-au fost respectate, in totalitate, de constructor. Pe fondul modificarilor survenite, tavanul pasajului s-a fisurat in mai multe locuri, reprezentantii ISC Bacau decretand ca fisurile exista, insa ele ar fi normale la o astfel de constructie. Mai mult, intr-un material publicat la mijlocul lui august (n.r. – Pasajul subteran e cas), Desteptarea a prezentat in exclusivitate informatia potrivit careia tunelul subteran ar fi fost deviat in plan vertical in momentul in care lucrarile s-au intersectat cu un strat de pamant cleios (n.r. – pungi de chisai). Stratul nu fusese evidentiat in studiile geotehnice prealabile demararii lucrarilor de constructie a pasajului.
SF cu Ministerul Dezvoltarii: Murgeanu a fost sesizat inca din august 2007 (!!!)
Conform Dreptului la replica remis cotidianului Desteptarea de MDRT, rezulta ca ministerul a fost sesizat cu privire la problemele ivite la pasajul subteran inca de acum 4 ani (!). Astfel, oficialii ministerului recunosc faptul ca “in luna august 2007, MDRT a primit o sesizare cu privire la calitatea lucrarilor din cadrul proiectului «Pasaj rutier subteran Oituz – Stefan Guse» din municipiul Bacau”. Reprezentantii MDRT s-au umplut de ridicolul de pe lume, in conditiile in care forarea tunelului pe sub cele 14 linii de cale ferata a demarat abia in octombrie 2010, nicidecum in 2007. De altfel, acum 4 ani pasajul rutier subteran nici macar nu exista, el fiind – la acel moment – o idee in mintile conducatorilor din Primaria Bacau. Dreptul la replica formulat de MDRT si transmis Desteptarii a fost conceput pe genunchi, parca din dorinta secretarului de stat Razvan Murgeanu de a se detasa de controlul din birou efectuat de ISC in problema pasajului subteran.
Tunelul va fi verificat de ISC Bucuresti
Pasajul subteran va fi, in cele din urma, verificat de o echipa de inspectori in constructii din Capitala. Printr-o adresa remisa conducerii ISC, prefectul Scripat a cerut verificarea pasajului in regim de urgenta. Acesta si-a motivat demersul prin faptul ca MDRT nu a raspuns la sesizarea transmisa in luna august de Prefectura Bacau.
“Am vorbit deja cu seful ISC si se va veni la Bacau cu un control extrem de profesionist, facut pe teren si nu din birou. In acest fel vor disparea toate suspiciunile privitoare la problemele pasajului, la calitatea lucrarii si la nerespectarea proiectului. A nu se intelege ca prefectul este un turnator de profesie, dar nici nu pot trece cu vederea faptul ca sesizarea pe care am trimis-o in august ministerului nu si-a atins scopul, iar la pasaj nu au fost facute verificari. Cei care vor sa-mi terfeleasca imaginea, in fel si chip, n-au decat s-o faca. Nu ma voi opri aici, pentru ca in acest caz adevarul trebuie sa iasa la iveala, indiferent de consecinte”, a declarat Scripat.
Lucian Bogdanel