Pentru ce mergem noi, copiii, la scoala? Ca sa invatam lucruri noi si interesante! Corect? Corect. Sau poate… nu neaparat. De cate ori in ultima vreme v-ati intors acasa si v-ati tras parintii de maneca, „mama, mama, sa-ti spun ce chestie interesanta am aflat eu la scoala azi!”? Cam rar, asa-i? Parca nici cand eram mai mici nu ne manifestam cu atat entuziasm fata de actul invatarii… Eh, daca Uniunea Europeana e considerata un subiect asa de interesant, atunci initiativa SSE-istilor („Societatea Studentilor Europenisti” din cadrul Facultatii de Studii Europene, Universitatea , Cluj Napoca) e chiar laudabila. Aceasta organizatie a demarat un proiect cu numele „Intelege Europa” ce dureaza de sase ani si se desfasoara in mai multe orase ale tarii. Proiectul nu reprezinta o propaganda pro (sau contra) europenizarii, ci are scopul de a informa tinerii despre UE. In Bacau, membrii SSE au poposit marti si miercuri si au vizitat Colegiile „Ferdinand I” si „Vranceanu”, urmand ca in ziua urmatoare sa-si continuie „pelerinajul” in Brasov. Cum s-a desfasurat actiunea? SSE-istii au intrat prin clase si au prezentat informatii generale despre UE (formare, simboluri, componenta, au antrenat elevii in dezbateri despre avantajele si dezavantajele integrarii, au propus formarea unor grupuri de „europenism” la nivel de liceu si i-au anuntat pe elevi ca organizeaza la vara o tabara (la Alcalia, Bistrita) cu tematica europeana, bineinteles. Tot ce trebuie sa faca cei interesati este sa scrie un referat despre Europa sau UE, in functie de care vor fi selectati pentru participarea la tabara. Adrese utile de web: www.europa.eu.int, www.infoeuropa.ro, www.sse.ro (site aflat inca in constructie), iar pentru detalii, intelegeeuropa@yahoogroups.com – adresa unde trebuie sa fie trimise referatele. Cum au primit elevii aceasta actiune? Unii au fost foarte receptivi, s-au implicat in dezbatere, au dat dovada ca detin informatii despre UE si integrare. Altii, mai reticenti, neinteresati de subiect. S-a pus problema ca unii elevi nu au luat parte la discutii din cauza ca, deh, elevii de liceu sunt obisnuiti sa taca din gura si sa pastreze linistea in clasa in timp ce profesorul preda. Deci sa dam vina pe sistem pentru carenta in interactivitate. Mai degraba cred ca este vorba de ignoranta personala… UE, pentru unii muma, pentru altii ciuma, sau nici macar atata. Un subiect total neinteresant. Il luam pe „nu” in brate, noi, vorba aia, „viitorul tarii”. „Eu sunt mic, nu stiu nimic” sau mai bine zis nu vreau sa stiu. Neatingand inca pragul de 18 ani, care te pune oarecum vrei-nu vrei fata in fata cu manifestarea dreptului de vot, cu faptul ca esti de acum adult si ar trebui sa te implici putin in viata politica a „patriei”, prea putini se gandesc ca o fi si UE, asta, importanta… Mai ales cu mentalitatea ca tot ce tine de politica e murdar, si hai sa le lasam in continuare locurile de conducere celor mai in varsta, dinozaurilor care oricum nu se prea dau ridicati din confortabilele fotolii de guvernanti. Si
„problema” UE se confunda oarecum cu sfera politica, fata de care tinerii simt, daca nu repulsie, atunci ignoranta. Grav. Nu deschidem prea bine ochii la realitatea imediata, vorbesc de realitatea ce exclude viata mult-ravnita a starurilor pe care unii dintre noi ni le-am ales drept modele. Avem impresia ca politica nu ne atinge poate nu in mod direct, dar in subsidiar problemele noastre graviteaza de cele mai multe ori in jurul acestei sfere, de care ne-am obisnuit sa nu prea tinem cont… Ce-am invatat eu? In afara de faptul ca steagul UE are 12 stelute, toate cu varful in sus, care nu reprezinta numarul statelor componente ci ideea de perfectiune, ca trebuie sa ma „trezesc”, sa devin constienta si de acest aspect si ca o informare mai aprofundata nu mi-ar strica…
Scris de Oana TANASA
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.