Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Bacău derulează, pentru al patrulea an, un amplu program de microgranturi, cu finanțare de la UNICEF, de incluziune socială prin servicii integrate la nivel comunitar, componenta „Dezvoltarea de capacități și sprijin pentru școli selectate”.
Un program în care grupul ţintă este format, în fiecare activitate derulată, din 30 de elevi (10 primar, 10 gimnazial şi 10 liceal şi profesional), cu risc de abandon şcolar, proveniţi din medii sociale defavorizate (elevi rromi din cartierul Şerbăneşti – Bacău, din familii monoparentale, navetişti din mediul rural, elevii cu situaţie economică precară, cu părinţii în străinătate), grupul suport – 30 de elevi ai şcolii care nu se află în risc de abandon şcolar (10 primar, 10 gimnazial, 5 liceu şi 5 înv. profesional) ca beneficiari indirecţi, dar ca suport moral pentru colegii din grupul ţintă, dar și părinţii şi bunicii copiilor cu risc de abandon.
Activitățile sunt susținute de profesorii din şcoală, de consilierul educativ, consilierul şcolar şi mediatorul şcolar. Liceul Tehnologic „Petru Rareș” este singurul din Bacău care a reușit să obțină această finanțare de 4 ani în programul de microgranturi de la UNICEF.
Dacă în ceilalți ani din acest program s-au derulat activități pe diferite teme – „Călătorim împreună spre succes” (2016), „Scoala – prioritate socială pentru civilizație și educație” (2017) și „Creativitatea – o treaptă spre succesul școlar” (2018) -, în acest an sunt organizate diferite acțiuni pe tema „Nu abandona – Școala este șansa ta!”, care are o finanțare de 5.000 de lei. Până acum, în acest al patrulea an din program au fost deja activități de tipul „Atelierele iepurașului” și „Educația – dreptul la viitor”, iar ieri, 16 mai 2019, a fost ziua în care s-a organizat a treia activitate „Promovarea tradițiilor și obiceiurilor”.
O activitate cu elevi și despre elevi, de egalizare de șanse, indiferent de statut social, etnie, religie, gen, educație etc, cu scopul de creare a unui climat echitabil și nondiscriminativ, în care toate persoanele implicate – elevi, părinți, cadre didactice -, să se simtă tratați cu obiectivitate și imparțialitate, punând în valoare abilitățile și talentele fiecărui participant la activitate, precum și porturile populare străvechi specifice fiecărei categorii în parte. O activitate, de data aceasta, a cadrelor didactice de la Catedra de Alimentație Publică, sub coordonarea profesorilor Angelica Farcaș, Maria Nica, Adriana Dumitrașc și Mihaela Damian.
„În această activitate, elevii din grupul țintă, implicați în proiect, au participat deja la tot ce înseamnă documentare, s-au informat asupra preparatelor tradiționale specifice comunității rrome și comunității române, au căutat rețete specifice gastronomiei comunității şi apoi le-au preparat. A fost alături de noi, pentru prezentarea unui moment artistic, ca invitați, și un grup de elevi de la Colegiul Național de Artă «George Apostu» din Bacău”, a explicat prof. Mariana Ștefan, directorul adjunct al liceului.
Iar pregătirea preparatelor tradiționale (o tocăniță tigănească și plăcinte poale-n brâu) s-a realizat la Magic Garden, la agentul economic Ghervase& Ghervase, o pensiune din cartierul Șerbănești, un partener permanent al Liceului Tehnologic „Petru Rareș” în practica elevilor. S-a gătit, s-a dansat, s-au degustat delicioasele preparate, s-au promovat porturi polulare și dansuri specifice, în funcție de etnie și religie, s-a socializat.
„Este prima dată când organizăm o activitate din acest proiect cu finanțare de la UNICEF în afara școlii. Până acum, toate activitățile s-au desfășurat în incinta liceului. Acum am vrut să fie ceva altfel, copiii să se simtă bine, atât cei din grupul țintă, cât și cei de suport, care le sunt alături. Încercăm să le valorificăm potențialul creativ prin implicarea lor în diferite activități, care să consolideze parteneriatul Școală – Familie – Comunitate. Ne dorim ca prin acest proiect, care anul acesta se încheie, să reducem absenteismul și abandonul școlar, să dezvoltăm competențe și abilități practice elevilor din grupul țintă și să îi orientăm profesional. Rezultatele activităților vor fi utilizate ca material didactic, la clasele cu profil de specialitate, de alimentație publică și turism, și ca «Ghid de bune practici» în revista școlii.”
prof. Ioan Stan, directorul Liceului Tehnologic „Petru Rareș” Bacău
Până la finalul anului școlar în curs vor mai fi derulate în liceu ultimele două activități din program, respectiv pe 1 iunie – de Ziua Copilului – o excursie în zona Sucevei (cu vizitarea Muzeului de Istorie, a Cetății de Scaun, dar și a Castelului din Miclăușeni), dar și „Emoții din ghiozdan” – o activitate realizată de consilierul școlar Mihaela Marcu și mediatorul școlar Monica Ciorcilă, despre dezvoltarea gândirii critice, prin care elevii vor descrie conţinutul… ghiozdanului tocmai prin prisma emoţiilor pe care le transmit.