Bacaul are aparenta unui mare santier, pe care sunt incepute o multime de lucrari. Proiectele sunt in plina derulare, chiar daca pe alocuri par abandonate. Rabdarea locuitorilor orasului este insa limitata.
Nu putini sunt cei care reproseaza ca reparatia unor drumuri treneaza si o multime de alte probleme edilitare par fara sfârsit. Actuala echipa de administratie de la Primaria Bacau, formata din primarul interimar Vasile Tescaru si viceprimarii Iulian Stoican si Radu Ababei, sprijinita de Consiliul Local, da asigurari ca totul este sub control si nu va mai dura mult pâna când multe dintre aceste probleme vor fi rezolvate.
„Suntem o echipa completa, care functioneaza la capacitate maxima si avem determinarea sa ducem lucrurile la bun sfârsit. Iar acest lucru se va vedea in curând, odata cu finalizarea proiectelor”, spune primarul Tescaru.
Scadenta pentru principalele proiecte de infrastructura rutiera
Probabil nu exista sofer care sa fi circulat pe strada Milcov si sa nu-si fi plâns de mila masina. Lucrarile de reabilitare a arterelor IL Caragiale-Milcov, „centura mica” atât de tranzitata, au inceput de multe luni si pareau sa mearga in regula pâna la un punct, când parca au inghetat.
Primarul interimar Vasile Tescaru spune insa ca totul este in grafic si ca lucrarile de acum sunt mai putin vizibile, fiindca se desfasoara mai ales in subteran.
„E drept ca poate cetatenilor li se pare ca se lucreaza lent, deranjul este evident, dar acum se munceste la conductele subterane si de aceea efortul e mai putin vizibil. Cert este ca bani pentru intreaga lucrare exista, totul este conform graficului stabilit cu Uniunea Europeana, iar constructorul a promis ca pâna la prima zapada va fi turnat primul strat de asfalt, sa se circule in conditii cât mai bune in sezonul rece. Mai ramân de rezolvat trotuarele si tot ce inseamna infrastructura pe marginea carosabilului. Cred ca prin aprilie 2015 va fi gata totul”, spune primarul Tescaru.
Cât priveste celelalte proiecte importante demarate in oras, iata si stadiul unora dintre ele, precum si problemele pe care le intâmpina, dupa cum le-a explicat tot primarul interimar Vasile Tescaru:
– Calea Moinesti – ultimul termen de executie fixat impreuna cu firma constructoare este sâmbata, 4 octombrie, când ar trebui terimata turnarea asfaltului si reluat traficul. „Daca se va trece peste aceasta data, constructorul va plati penalitati si nu cred intentioneaza asta. L-am avertizat ca nu accept nici un fel de intârziere”, spune primarul Tescaru;
– Strada Mioritei – Saptamâna aceasta se finalizeaza lucrarile de modernizare pe Vadul Bistritei, ceea ce inseamna, practic, finalul intregii lucrari de pe Mioritei;
– Spitalul Municipal – Dupa falimentul firmelor care lucrau la partea de constructii si cea de instalatii, in prezent se face expertiza calitatii lucrarilor realizate si se evalueaza cele ramase de facut. „Apoi urmeaza organizarea licitatiei pentru desemnarea unui nou constructor, iar restul de lucrari pot fi realizate in câteva luni. Acum suntem la un stadiu de circa 90%. Aparatura deja instalata sau depozitata in spital nu prezinta deocamdata risc de uzura morala, dar daca se va ajunge la asta, este vorba doar de inlocuirea unor programe, nu si de aparatura in sine”, a spus primarul. Bani pentru finalizarea lucrarilor exista in proportie de 40% si diferenta se poate acoperi din creditul contractat de municipalitate la CEC Bank.
Sedinta a Consiliului Local animata de proiectul stadionului
Sedinta ordinara a Consiliului Local Bacau, de ieri, a fost una mai animata decât de obicei, cum nu s-a mai prea vazut in ultima vreme.
A fost si o prezenta foarte numeroasa, aproape toate locurile fiind ocupate de catre consilieri si invitati. Iar dezbaterile au durat mai mult de ora, ceea ce iarasi este un lucru mai rar. Motivul: o ordine de zi foarte bogata, de pe care s-a distins clar cel putin un subiect, legat de modernizarea Stadionului Municipal.
Astfel ca, daca aproape toate proiectele au fost votate in unanimitate, la foc automat, cel referitor la stadion a iscat discutii. „Vom fi al cincilea oras din tara unde va exista un asemenea stadion, de categoria a II-a, ceea ce l-ar putea transforma chiar intr-o arena de rezerva pentru meciurile Campionatului European din 2020.
Totul va fi refacut, de la structura de rezistenta pâna la infrastructura din jurul stadionului. Refacerea este programata sa dureze trei ani, dar sunt premise sa fie finalizat mai devreme”, a precizat primarul interimar Vasile Tescaru. De mentionat, insa, ca proiectul este acum in faza de documentatie, deci nu se poate discuta acum concret si despre finantare. „Lucrarile au fost estimate la circa 120 de milioane de lei. Surse de finantare pot fi multe: bugetul local, bugetul national, fonduri europene”, a spus si viceprimarul Radu Ababei.
Proiectul de modernizare apartine firmei Vanel-Exim, iar sef de proiect este arhitectul Constantin Amâiei. Firma are mai multe realizari remarcabile in oras: sediul Universitatii „George Bacovia”, Catedrala ortodoxa, Tribunalul Bacau, Gara modernizata, centrul comercial Arena Mall, blocuri de locuinte, etc.
Optimismul autoritatilor s-a lovit insa de intrebarile consilierului Cristi Manolache (Partidul Ecologist Român). „Noi sustinem proiectul de modernizare, dar sa ne spuneti de unde vin banii, sa nu fie loc de interpretari. Mai vreau sa stiu de ce nu sunt finalizate pâna acum lucrarile deja incepute, de ce s-a pierdut finantarea de la Federatia Româna de Fotbal si daca puteti oferi garantii ca lucrurile vor decurge in termen”. Primarul interimar Vasile Tescaru a explicat ca nu se pot da astfel de garantii, si a mai explicat ca lucrarile incepute sunt in grafic. „Banii de la FRF s-au pierdut fiindca ei nu ar fi vrut sistem de incalzire a gazonului, dar noi am tinut sa avem, daca tot facem un stadion de calitate. In curând cred ca vom organiza licitatie pentru desemnarea constructorului”, a mai spus Vasile Tescaru.
Viceprimarul Radu Ababei a tinut sa raspunda si scrisorii deschise trimise de o organizatie non-guvernamentala, care pune sub semnul intrebarii necesitatea ridicarii unui asemenea obiectiv. „S-a demonstrat ca locuitorii orasului nu doresc un stadion nou peste calea ferata, in zona de vest a orasului, asa ca il vom reface pe cel existent. Stadionul este necesar pentru dezvoltarea sportului, mai ales ca Primaria are preocupari in aceasta directie”, a spus Radu Ababei.
Cu acestea fiind spuse, consilierii locali au aprobat in unanimitate documentatia tehnico-economica, faza documentatie de avizare a lucrarilor de interventie (D.A.L.I.) pentru obiectivul de investitii „Consolidare si modernizare Stadion Municipal Bacau”.
Tot din sedinta de ieri a Consiliului Local ar fi de amintit aprobarea sumei de aproape 240.000 de lei pentru organizarea „Zilelor Bacaului” sau participarea municipiului Bacau in calitate de partener la mai multe proiecte social-culturale. De pe ordinea de zi a fost retras un proiect referitor la serviciul de salubritate derulat de societatea SOMA, pentru corectarea unor sume, si proiectul privind accesul pe domeniul public privind serviciile de comunicatii.
Arena moderna, cu 20.000 de locuri
Modernizarea Stadionului Municipal va presupune in primul rând consolidarea structurii existente, a tribunelor A sI B si a peluzelor. Pâna acum a fost realizata instalatia de incalzire a viitorului gazon si drenajul. Pista de atletism va avea opt culoare.
Lucrarile exterioare vor presupune drumuri de acces, un pasaj spre strada Theodor Aman, racorduri de apa, canalizare, incalzire si instalatii electrice. Va fi instalata si centrala termica proprie, sistem de ventilatie, sisteme video, se va realiza securizarea accesului. Tribunele vor fi dotate cu scaune si mobilier nou, vor fi acoperite, iar actuala instalatie de nocturna va fi dezafectata si inlocuita cu una noua, amplasata pe conturul acoperisului tribunei. De asemenea, tabela de marcaj va fi una foarte moderna.
In final, stadionul va avea o capacitate totala de 20.000 de locuri, din care 483 la tribuna oficiala si 92 de locuri vor fi pentru presa. Autoritatile locale spun ca va fi al cincilea stadion din tara cu astfel de dotari (ca ordine cronologica).
Valoarea totala a investitiei este de 114 milioane de lei, iar proiectul de hotarâre votat ieri in Consiliul Local spune ca banii provin din bugetul local. Viceprimarul Radu Ababei spune, insa, ca se va proceda la gasirea altor surse de finantare decât cea precizata.
Caldura la acelasi pret ca iarna trecuta
Societatea CET SA a intrat in faliment, iar in locul ei a aparut o alta firma care va gestiona furnizarea de apa calda si caldura. Cu alte cuvinte, problemele juridice din birourile de la CET nu ajung neaparat si in locuintele bacauanilor, care vor primi in continuare apa calda si caldura de parca nimic nu s-ar fi intâmplat. De altfel, Consiliul Local, care a infiintat noua SC Thermoenergy, a si facut demersurile necesare pentru licentierea societatii.
Falimentul CET era previzibil, din cauza datoriilor foarte mari, de peste 170 de milioane de lei si a imposibilitatii de redresare, pe fondul debransarilor masive si a starii proaste a retelelor de transport a agentului termic, mai ales cele primare.
Procesul in care judecatorii au admis falimentul a inceput in septembrie 2013, când societatea CET SA a cerut intrarea in insolventa. Printre cei care ridica pretentii de la CET se numara asociatii de proprietari, dar si mari societati din Bacau.
Falimentul CET SA nu va afecta, asadar, confortul bacauanilor. In plus, acestia vor primi agent termic la acelasi pret ca si iarna trecuta, dupa cum a declarat viceprimarul Iulian Stoican. In plus, viceprimarul intrevede si o revigorare a sistemului centralizat.
„Incalzirea pe gaze devine tot mai scumpa, mai ales ca va intra in vigoare si taxa pe centrala. De aceea, este recomandabil ca orice locatar sa aiba o sursa alternativa la cea pe care o detine deja, iar solutia ar putea fi sistemul centralizat. Tot in acest sistem intentionam sa atragem, de exemplu, institutii de invatamânt care nu isi permit sa achite facturile de gaz. Se fac investitii in reteaua de transport si este bine de stiut ca pierderile din retea nu sunt suportate de locatari”, a precizat viceprimarul Stoican.
De mentionat ca incepe si strângerea de cereri pentru acordarea de subventii la incalzire familiilor cu venituri reduse.
„Nu sunt multumit de actul managerial in scoli”
Marcat si el de lipsa manualelor, invatamântul bacauan se poate lauda totusi ca a pornit la drum fara probleme de autorizare a institutiilor de invatamânt, intrucât igienizarea s-a facut peste tot, iar fondurile au fost suficiente. „Am igienizat si spatiile verzi din jurul scolilor si am facut reparatii inclusiv in curtile scolilor. Vom incerca sa reducem suprafetele de beton din curti, in favoarea spatiilor verzi”, spune viceprimarul Radu Ababei.
Si anul acesta, elevii cei mai performanti vor fi rasplatiti cu bursele acordate de Primarie, la fel ca si in anii trecuti, iar lor li se vor adauga dascalii care i-au pregatit, dar si directorii institutiilor cele mai meritorii. De asemenea, se va organiza in continuare Gala invatamântului bacauan.
Viceprimarul Ababei are insa si reprosuri de facut. „Nu sunt multumit intru totul de calitatea actului managerial in scoli, fiindca uneori primesc solicitari care nu au legatura neaparat cu procesul didactic. Voi avea o intâlnire cu directorii de institutii pentru a incerca sa prioritizam necesitatile si sa fim cât mai eficienti in cheltuirea banilor publici”, a spus viceprimarul Radu Ababei.
Asociatiile private, solutia pentru dezvoltarea fotbalului bacauan
Sportul bacauan are premise pentru dezvoltare, fiindca exista o strategie in acest sens, mai ales in privinta sportului de masa, la nivel de copii si juniori. „Banii sunt putini, dar avem planuri sa atragem cât mai multe fonduri.
Intentionam sa contribuim la infiintarea a cât mai multe asociatii private, astfel ca aportul Primariei sa fie cât mai mult. Acest lucru este valabil mai ales la fotbal, pentru ca vrem si aici performanta, chiar daca rezultatele au lipsit in ultima vreme.
Oricum, obiectivul ocuparii unui loc in primele patru in aceasta editie de campionat este inca valabil pentru SCM Bacau. Este mai ales o problema morala”, spune viceprimarul Ababei.
Câteva dintre proiectele pe termen scurt ale Primariei:
– un nou sens giratoriu la intersectia strazilor 9 Mai-Mioritei- Stefan cel Mare;
– fluidizarea traficului in zona benzinariei din cartierul Serbanesti, prin reamenajarea spatiului existent;
– sens giratoriu in intersectia strazilor Milcov si Izvoare;
– noi parcari ecologice, in completarea celor realizate deja in acest an, nu in locul celor deja existente, ci mai ales pe spatiile virane folosite de locatari ad-hoc drept locuri de stationare.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.