19 noiembrie 2024

Profesorul Costica Lupu lecuieste vanatai metodice si psiho-pedagogice

Traim, ami spune un profesor, vremuri de mare tristete din perspectiva pregatirii metodice a multor tineri profesori si anvatatori. Motivul e simplu: multe dintre institutiile de anvatamant cu profil pedagogic nu acorda importanta pregatirii metodice si psiho-pedagogice a studentilor care intentioneaza sa lucreze an anvatamant. Am intalnit profesori tineri care ne-au marturisit ca nu stiu sa schiteze un proiect didactic, nu pot elabora o planificare calendaristica, n-au sustinut o singura lectie, ca studenti. Cu mare sinceritate, unii care au anscris pe diploma si modulul psiho-pedagogic ne-au spus ca n-au fost prezenti nici macar la un singur curs de acest fel, pentru ca, farmecul studentiei este, uneori – nu-i asa ? – si acela de a stabili si recorduri de genul anicio prezenta la curs”… Inspectoratele scolare au fost nevoite, din aceasta cauza, sa solicite directorilor acordarea unei asistente speciale, intensive, metodice si psiho-pedagogice, cadrelor didactice tinere. an acest context, aparitia recenta a lucrarii prof.dr. Costica Lupu, aParadigma psihopedagogica a didacticii disciplinei scolare”, la Editura Didactica si Pedagogica, R.A., poate fi privita ca o terapie pentru abolile”… metodico-psiho-pedagogice, caci adeschide calea cresterii eficientei activitatii de instruire (predare-anvatare-evaluare) organizata de profesorul de specialitate la toate nivelurile procesului de anvatamant”, dupa cum apreciaza prof.univ.dr. Sorin Cristea an prefata cartii. Costica Lupu a publicat alte cincisprezece manuale si lucrari cu profil matematic, este profesor an anvatamantul liceal si lector dr. universitar asociat, director al Colegiului National Pedagogic aStefan cel Mare” Bacau, un profesionist al catedrei. Lucrarea prezinta o paradigma a didacticii unei discipline scolare, cu aplicatii si exemplificari din sfera matematicii. Paradigma este o constructie mentala larg acceptata, care ofera unei comunitati sau unei societati, pe perioada andelungata, o baza pentru crearea unei identitati de sine, an vederea rezolvarii unor sarcini. Thomas Kuhn – filosof al stiintei, epistemolog – spune ca la baza practicii cercetarii si a consensului antr-o stiinta care a atins stadiul maturitatii nu sta teoria stiintifica, ci ceva mai complex, paradigma. Kuhn argumenteaza ca an disciplinele care au ajuns an acest stadiu cercetarea stiintifica nu este condusa an primul rand de teorii si reguli metodologice generale, ci de experiente ampartasite an comun, ce sunt ancastrate an paradigme. Din aceasta perspectiva, valoarea acestei carti trebuie si mai mult aplaudata. Suntem invitati antr-un univers special an care didactica generala se antalneste cu didactica disciplinei de anvatamant. Didactica disciplinei matematica (1950-1989 1990-2004), fundamentarea psihopedagogica a elaborarii paradigmei didacticii disciplinei, construirea acestei paradigme sunt principalele repere ale lucrarii. O valoroasa bibliografie ne trimite catre cucerirea unor noi orizonturi specifice. Scrisa cu talent si pragmatism, cartea depaseste interesul profesorilor de matematica si al anvatatorilor. Ea poate fi un instrument didactic grozav pentru toate cadrele didactice, fiind un eveniment al literaturii de specialitate.

Scris de Ion Fercu






Descoperă mai multe la Desteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014