Echipa de conducere a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Bacău a fost întregită, la mijlocul lunii trecute, de prof. Camelia Stamate, numită pe funcția de inspector școlar adjunct, alături de prof. Ida Vlad, inspector școlar general, și prof. Ana-Maria Egarmin, inspector școlar adjunct, pe tot ce ține de curriculum și inspecție școlară. Prof. Camelia Stamate se ocupă de activitatea din Compartimentul Management. Aceasta a mai ocupat funcția de adjunct la ISJ în perioada 2012 – august 2014. A revenit în instituție din postura de director general la Școala Gimnazială „Alexandru cel Bun” din Bacău. Cum a fost preluarea de ștafetă și ce schimbări au intervenit în sistemul de educație, ne-a explicat într-un scurt interviu acordat între două ședințe de lucru. Pentru că programul său, la fel ca și al colegilor din Inspectorat, este unul foarte încărcat!
– Sunteți din nou numită pe funcția de inspector școlar general adjunct la ISJ Bacău, pe coordonarea activității de management. Care este agenda dumneavoastră de lucru în această perioadă?
– Este adevărat că sunt nou numită pe funcția de inspector general adjunct, dar, spre deosebire de perioada 2012-2014, când am coordonat compartimentul Curriculum și inspecție școlară, acum coordonez Compartimentul Management.
Conform atribuțiilor, pe agenda de lucru în această perioadă se află mobilitatea personalului didactic pentru anul școlar 2020-2021, în sensul că se află în derulare etapele de mobilitate conform calendarului, apoi înscrierea copiilor în învățământul primar ale cărei prime etape sunt, de asemenea, în plină desfășurare, am demarat și concursul pentru acordarea gradațiilor de merit începând cu 1 septembrie 2020 și se află spre finalizare concursul de selecție pentru dobândirea calității de membru al Corpului Național de experți în management educațional.
Ceea ce v-am spus reprezintă o parte din activitate. În rest, pe agenda zilnică se află inspecțiile tematice pe linie de management, răspunsuri la petiții și, nu în ultimul rând, legătura cu unitățile școlare în ceea ce privește situația stării de sănătate a elevilor și a cadrelor didactice în contextul răspândirii unor categorii de virusuri și, bineînțeles, rezolvarea multor situații neprevăzute.
– Ce schimbări va aduce noul an școlar? Să detaliem cele mai importante, dacă sunt.
– Anul școlar următor nu se anunță cu mari schimbări. În ceea ce privește mobilitatea personalului didactic există un calendar ale cărui etape curg până în luna septembrie 2020, etape similare cu cele corespunzătoare anilor precedenți. În ceea ce privește examenele naționale, ordinele de ministru apar în luna august, astfel încât este devreme să putem anticipa eventualele schimbări. Deci, modificări nu sunt, deocamdată.
– Simulările la examenele naționale bat la ușă. Care este calendarul? Suntem pregătiți să obținem măcar aceleași rezultate ca în anii trecuți? Și mă refer aici mai ales la rata de promovare de la Bacalaureat, care ne-a situat în topul național în ultimii ani.
– Ordinul nr. 3066/2020 privind organizarea simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat național, în anul școlar 2019-2020, prevede și calendarul de desfășurare astfel:
a) Simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a:
• 23 martie 2020 Limba și literatura română – probă scrisă
• 24 martie 2020 Matematică – probă scrisă
• 25 martie 2020 Limba și literatura maternă – probă scrisă
• 3 aprilie 2020 Comunicarea rezultatelor.
b) Simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat național:
• 23 martie 2020 Proba E) a) – probă scrisă – Limba și literatura română
• 24 martie 2020 Proba E) c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
• 25 martie 2020 Proba E) b) – probă scrisă – Limba și literatura maternă
• 26 martie 2020 Proba E) d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului și specializării
• 3 aprilie 2020 Comunicarea rezultatelor.
Din experiența anilor trecuți, notele obținute la simulare au fost mai mici decât la examen, ceea ce e un lucru bun, decât să fie invers …. Acesta este, de altfel, și scopul organizării acestor simulari ale examenelor, să arate fiecărui actor implicat – elev, cadru didactic, părinte – nivelul de cunoștințe la care se află viitorul absolvent și măsurile care trebuie luate pentru remediere. Și da, suntem pregătiți pentru a obține rezultate chiar mai bune decât în anii precedenți.
– Se tot vorbește despre desființarea inspectoratelor școlare, care nu și-ar mai avea rostul în tot ce înseamnă Educație, la nivel local și județean. Ce părere aveți legat de acest lucru?
– Nu știu dacă pot să exprim o părere obiectivă în legătură cu acest subiect. Un lucru este clar și o spun și din experiența de director: indiferent cât de mult s-ar reduce schema de personal sau oricât s-ar comasa departamentele și indiferent cum s-ar redenumi, trebuie să existe un organism care să supervizeze încadrarea personalului și repartizarea bugetului alocat.
– O întrebare pe care nu v-am adresat-o și la care voiați să răspundeți?
– Lucrurile în sistemul de educație s-au schimbat mult față de acum 5 ani, 10-20 de ani și sunt într-o continuă schimbare. Unele schimbări au fost benefice, altele mai puțin. Ceea ce nu trebuie să uităm este menirea noastră, motivul principal pentru care am venit la catedră, și anume copiii. Fără copii, nu există școală, nu existăm nici noi ca și categorie profesională. Oricât de absorbiți am fi de grijile de zi cu zi, de problemele care parazitează procesul de predare-învățare, copiii trebuie să fie preocuparea noastră principală. Mă refer aici la o atitudine pozitivă, nu-i mult și dacă spun să îi înconjurăm cu dragoste, cu atenție, cu un zâmbet pe chip și sigur, toate completate cu o atitudine fermă.
Le urez tuturor copiilor, părinților și cadrelor didactice să fie sănătoși și puternici!
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.