Sistem de management al activitatii scolare
Revolutie informatica in evidenta situatiei scolare a elevilor. Cel putin asta intentiona sa realizeze un grup de profesori care au initiat si introdus in unele scoli catalogul electronic. In timp insa, acesta s-a dovedit a fi un program care a atras atat pareri pro, cat mai ales contra. Reticenta parintilor de a vedea notele si absentele copiilor in aceste cataloage online, dar si a cadrelor didactice, care au vazut in acest program o munca suplimentara, a mai scazut din entuziasmul celor care l-au implementat. Totusi, in acest moment, catalogul electronic este folosit in peste 40 de scoli din Bacau, dar si din mediul rural.
Cu un singur click parintii pot vedea absentele si notele copilului. Asta s-a dorit a fi ceea ce s-a numit catalogul electronic, o aplicatie implementata in scolile bacauane inca de acum doi ani. In timp insa, proiectul a functionat cu sincope, unii l-au acceptat si l-au accesat, altii nu, iar cei mai multi nici nu s-au mai interesat de el. „Am implementat aceasta aplicatie inca de anul trecut la noi in scoala si acum actualizam colectivele de elevi, cream conturi noi. Nu este folosit in totalitate de toti colegii din scoala si nici de catre parinti. Unii sunt reticentii, altii nu au acces la aceste mijloace de comunicare, altii nici nu s-au interesat. Insa cei care il folosesc sunt multumiti”, ne-a declarat Catalina Aioanei, informatician la Scoala „Constantin Platon” Bacau.
Transparenta totala
Aplicatia permite profesorilor sa introduca online note si absente la clasele la care predau, dirigintilor, sa motiveze absentele si sa comunice cu parintii elevilor, in timp ce, directorii pot modifica sau chiar sterge note sau absente. Programul poate chiar sa si trimita un sms catre parinti cu situatia scolara a elevilor, iar accesul in baza de date se poate face numai cu o parola definita de utilizator. Aplicatia se preteaza pentru utilizarea in cadrul claselor I-XII si efectueaza automat calculul mediilor, intocmeste rapoarte specifice sfarsitului de semestru si de an scolar. Cu toate acestea, programul nu este agreat de unii profesori si nici de unii parinti. Explicatia o are chiar prof. Gheorghe Manolache, initiatorul acestei aplicatii. „Orice inceput e greu. Nu suntem primii. Sunt si altii in tara care au aceste aplicatii. In orice situatie sunt pareri pro si contra. Initial am plecat cu un mic experiement, cu un proiect pe un catalog simplu – cu note si absente on line, si am constatat ca e greu, ca e o munca in plus pentru profesor, care trebuie sa mai faca si altceva pentru ca el e cheia. Am inceput cu 6 scoli. Ulterior, am imbunatatit programul, l-am oferit gratuit si mereu adaugam date noi. Asta nu inseamna ca nu am dori sa avem parteneri care sa ne sprijine, sa putem sa implementam proiectul in toate scolile din judet, mai ales ca este un instrument util pentru toata comunitatea, in final”, a precizat prof. de istorie Gheorghe Manolache, de la Colegiul „Henri Coanda”.
A functionat si nu prea
Ulterior, programul a fost completat, oferit gratuit si transformat intr-un sistem de management al activitatii scolare. Un instrument complex care ajuta profesorul sa-si creeze diferite rapoarte de care se poate folosi in toata actiunea sa la catedra si in scoala. „La noi nu prea a functionat, a aratat si prof. Livia Sibisteanu, director Scoala «Spiru Haret». Din mai multe motive – la un moment dat s-a blocat la parinti, probabil nu au introdus bine parola sau nu au accesat corect programul, iar pe de alta parte majoritatea colegilor mei profesori au fost reticenti in implementarea lui. Pentru noi ca scoala ar fi un program foarte bun pentru ca putem foarte usor sa accesam datele – absentele, notele, se fac grafice, se poate vedea progresul elevilor, fara a face calcule manuale, dar asta numai daca sunt introduse toate datele.” Pe acest program, al catalogului on line, parintele este doar un simplu beneficiar de informatii – afla astfel care sunt notele copilului, absentele, poate tine o corespondenta cu profesorul sau dirigintele. Programul a prins cel mai bine la parintii care sunt plecati in strainatate – in Spania, Italia, Germania, dupa cum arata chiar traficul soft-ului.
Catalogul clasic nu se desfiinteaza
In acest moment au incheiate protocoale de folosire a aplicatiei aproape 40 de unitati de invatamant atat din Bacau, cat si din mediul rural, in special din comunele Tamasi, Sarata sau Margineni. Securitatea datelor din acest catalog electronic este asigurata la fel ca orice aplicatie de stocare a informatiilor. Sistemul functioneaza in paralel cu catalogul clasic, care ramane documentul oficial ce inregistreaza permanent situatia scolara a elevului.
„Mi se pare o idee foarte buna ca parintii sa aiba acces neingradit la situatia scolara a elevilor. Nu am accesat acest program inca. Am copil in clasa zero si aceasta aplicatie nu functioneaza la acest nivel. Insa cand va fi pe clasa I, ma voi interesa si sigur voi folosi acest program.”
Marius Fartescu„E adevarat ca acest catalog electronic are avantajele lui, pe care nu le contest, dar are si unele dezavantaje. In primul rand se rupe legatura intre parinte cu scoala si profesorul, iar in al doilea rand pentru noi e o munca in plus.”
Prof. Gabriela Veliche
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.