Pentru Dorin Macovei, dragostea pentru desen s-a manifestat inca din copilarie. La inceput doar cu un creion sau o bucatica de carbune, apoi cu pigmenti color, lucrul a devenit din ce in ce mai atractiv si realizarile tot mai complexe.
„Este un drum asemanator mai tuturor celor care indragesc artele vizuale”, spune Dorin Macovei, acum, la 54 de ani, pe care i-a implinit in primavara. A absolvit Liceul de Muzica si Arte Plastice (in prezent Colegiul National de Arta „George Apostu”) Bacau, sectia pictura, la clasa profesorului Gheorghe Velea, dupa care a studiat arta sacra in cadrul Universitatii „Al. I. Cuza”, la Facultatea de Teologie Ortodoxa „Dumitru Staniloae” Iasi. „Studiile de arta sacra pe care le-am aprofundat mi-au deschis noi orizonturi si mi-au influentat pictura de sevalet”, a completat pictorul. Intre timp a urmat si un master in specializarea „Patrimoniu Cultural”, in cadrul aceleiasi facultati, iar din 2011 este doctorand al Universitatii de Arte Vizuale si Design „George Enescu” Iasi.
Prima expozitie, alaturi de pictori consacrati
Dorin Macovei isi aminteste cum prin clasele primare descoperise si experimentase uleiul. Erau tuburi micute pe care le cumpara de la librarie si care se vindeau separat. Achizitiona câteva tuburi si facea incercari, amestecuri onctuase pe carton duplex nepreparat. Era atras de pictura in pasta groasa a unor maestri precum Scweitzer Cumpana, Nicu Enea, Nicolae Grigorescu, Corneliu Baba, ale caror albume le cumpara de la librarie sau de la anticariat. „Era un tip de pictura incitant, care ma stapânea. Am lucrat in acea perioada, din minte, biserica Precista care se afla in apropierea locuintei mele. Un tablou si, apoi, inca unul, o cana de lut cu flori violet, le-am pictat folosind un cutit de paleta improvizat. Le-am expus ulterior la galeriile vechi de arta din oras. A fost prima mea iesire in public si eram foarte mândru”, a marturist Dorin Macovei. Si cum sa nu fie mândru, pentru ca la acea expozitie au participat cu lucrari si pictori consacrati precum Ilie Boca sau Aurel Stanciu. Din pacate, acele tablouri nu le-a mai recuperat dupa terminarea expozitiei.
„Relatia cu icoana iti impune un comportament adecvat”
Un truditor in ale picturii, de-a lungul carierei sale, experimenteaza neincetat abordari stilistice, tehnice si estetice diferite. Aceasta cautare continua, aceasta framântare, este absolut necesara in conturarea unei stilistici si unei modalitati proprii. E vorba despre acea munca asidua din atelier, nevazuta de nimeni, dar care are un rol important in definirea personalitatii artistice. Ce spune Dorin Macovei despre stilul sau?
„Abordarea mea actuala se vrea una rafinata si sobra, bazata pe o simbolistica elocventa, de o factura clasica si moderna in egala masura. Ea este rodul unei atente observatii asupra compozitiilor ce tin de arta sacra si a unor mari artisti moderni in acelasi timp. As enumera aici artisti ca Horia Bernea si Horia Damian.” O parte dintre noi, ca simpli privitori si chiar admiratori ai picturilor bisericesti, ne punem o intrebare: oare ce era in sufletul artistului atunci când a pictat acea lucrare? Acest lucru incercam sa-l aflam de la iconarul Dorin Macovei. „Arta sacra implica o traire si o participare deosebita. Relatia cu icoana iti impune un comportament adecvat. Când lucrezi, trebuie sa te daruiesti total si sa te rupi de lume. Este o bucurie si o mare
responsabilitate. Pictura monumentala, zidul bisericii, cere un efort sustinut si o concentrare pe masura. Trebuie sa fii un adevarat «atlet al Lui Dumnezeu» ca sa poti rezista unui asemenea demers”, a explicat Dorin Macovei. Pictorul iconar ne-a asigurat ca pregatirea pentru o asemenea preocupare trebuie inceputa inca din frageda copilarie, cu o educatie aleasa, o informare adecvata si continua, precum si o neincetata cultivare a spiritului. Este o munca frumoasa, dar care implica mult studiu si daruire totala. Acest lucru poate fi posibil doar atunci când exista pasiune si o nemarginita iubire fata de Adevar.
Din impresionantul CV al pictorului Dorin Macovei spicuim câteva din realizarile de pictura monumentala:
– biserica cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” din Beresti-Tazlau, Bacau, intre anii 1999 – 2000, pictura monumentala realizata in tehnica al secco;
– biserica din Moreni, Bacau, intre 2000 – 2001, pictura monumentala realizata in tehnica al secco;
– biserica din Orasa, Bacau, intre 2002 – 2004, pictura monumentala realizata in tehnica al secco;
– biserica romano-catolica din Nicoresti, Bacau, in 2003, panouri mobile;
– biserica cu hramul „Sfintii Trei Ierarhi” Bacau, intre 2005 – 2006, pictura monumentala realizata in tehnica al fresco;
– ansamblu monumental (troita), pictura pe zid – tehnica acril, in Padureni, Bacau;
– biserica cu hramul „Sf. Dimitrie” din Nicolae Balcescu, Bacau, intre 2008 – 2009, pictura monumentala realizata in tehnica acril;
– biserica cu hramul „Sf. Ioan Botezatorul”, Bacau, intre 2009 – 2011, pictura monumentala realizata in tehnica al secco;
– biserica veche (ortodoxa) din Siretu, Bacau, intre 2012 – 2013, pictura monumentala realizata in tehnica al secco.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.