27 noiembrie 2024

Prin Europa mea, învățând în manieră nonformală

La data de 1 septembrie 2019, la Palatul Copiilor Bacău a fost demarat proiectul Erasmus+ KA229 intitulat ”Intercultural awareness by photography”. Elevii participanți în proiect sunt din școli aflate în Cipru, Italia, Polonia și România. Datorită pandemiei de Coronavirus perioada de implementare a fost prelungită cu un an, astfel că acest proiect se va încheia în luna august 2022.

Obiectivul principal al acestui proiect a fost promovarea dezvoltării interculturale a elevilor prin intermediul fotografiei dar și dezvoltarea la aceștia a abilităților de fotograf, cunoașterea tehnicilor de fotografiere dar și de editare de fotografii pentru ca produsul final să ”bucure” ochiul privitorului.



De asemenea, s-a urmărit creșterea motivației în învățare a elevilor care frecventează cercurile Palatului Copiilor din Bacău, îmbunătățirea capacității de înțelegere a diversității culturale și a sentimentului de identitate națională în diversitatea culturii europene, dezvoltarea abilităților de comunicare în limba engleză și a competențelor digitale a acestora.

În perioada 12-18 iulie 2022 a fost organizată o întâlnire de lucru – în Olanda – loc de întâlnire destinat încheierii acestui proiect, organizatorul activității de învățare-predare-instruire fiind școala română. La această ultimă întâlnire de proiect au participat două eleve: Grigoraș Alesia și Ungureanu Elena, însoțite de doamnele Nela Dumea și Diana Păduraru.

Elevii din cele patru școli partenere au fost cazați la diferite hoteluri din Amsterdam, aceștia întâlnindu-se în fiecare dimineata pentru a face activități în echipă europeană, a vizita diverse locuri cu impact în activitatea de învățare și pentru a se cunoaște mai bine. Au lucrat sub îndrumarea cadrelor didactice însoțitoare în parcul Rijsk și Vondelpark din Amsterdam dar și în trenul cu care au călătorit la Haga în cea de-a treia zi de activitate. Au realizat colaje din fotografii făcute în muzeu, au realizat documente colaborative cu ajutorul diverselor aplicații și au realizat cărți electronice comune.

Tema acestei întâlniri a fost „Europa mea – Cum să trăim într-o Europă mai buna”. Elevii au pregătit texte despre cum s-ar putea construi, în opinia lor, o Europă mai buna. „Pentru o Europă mai bună, ar trebui să promovăm evenimentele care atrag atenția asupra stigmatizării persoanelor cu handicap și să contribuim la schimbarea concepțiilor greșite despre persoanele cu handicap în societatea europeană” spune Josefina Adamou, din Cipru. Greta Ginestra, din Italia, susține de asemenea faptul că „sunt mândră că sunt cetățean European, pentru că am dreptul la libera exprimare și dreptul de a trăi pe teritoriul oricărui stat membru UE”. Elevii participanți la mobilitate au realizat materiale audio-video, învățând tehnici de editare a fotografiilor cu ajutorul aplicațiilor Photoshop și Lightroom urmărind două webinarii realizate de echipa română. Aceste webinarii au fost obținute în urma realizării a două workshopuri pentru elevii români din acest proiect, activități susținute de către fotografii băcăuani cu experiență în domeniu Nicu Chirobocea și Sandu Floarea Aceștia au dăruit cu drag din timpul și priceperea lor, oferind informații și exemple practice curioșilor noștri elevi.

Pe perioada întânirii olandeze elevii au vizitat muzee precum Muzeul Van Gogh, unde au putut afla mai multe despre viața celebrului pictor, înțelegându-i în acest fel mai bine arta. Au fost uimiți de interactivitatea Muzeului de Știință și Tehnică ”NEMO”, unde au descoperit mai multe despre fizică, spațiu, corpul uman, mecanisme de memorare, explorări galactice și multe alte domenii prin experimente practice și teste psihologice interactive. Vizita de documentare realizată la Muzeul de Fotografie ”Huis Marseille”, a dus la cunoașterea profundă a rolului unei fotografii atunci când vorbim despre biografia cuiva sau când documentăm un eveniment. Muzeul de artă ”Mauritshuis” a prezentat elevilor noștri alăturări de picturi celebre, realizate de pictori faimoși ai secolului al XVII-lea cu fotografii realizate de pictori contemporani care abordau aceeași temă, sute de ani mai tîrziu. Iar spre surprinderea tuturor, emoția dată de proaspăta fotografie contemporană era asemănătoare cu cea dată de consacrata pictură celebră.

Un punct important în cunoașterea Europei noastre l-a constituit vizita de documentare de la Haga. Aici, elevii din cele patru țări partenere au avut oportunitatea de a trece porțile Palatului Păcii ce funcționează ca sediu al Curții Internationale de Justiție, principalul corp judecător al ONU. Au aflat că în Haga sunt și alte instituții legate de rezolvarea conflictelor internaționale, fiindu-le descrise mecanismele după care acestea lucrează. In Haga se află și Curtea Permanentă de Arbitraj, Academia Legii Internaționale iar un punct de atracție deosebit al locului este Biblioteca Palatului Păcii.

Elevii au făcut schimb de experiență și în materie de jocuri locale, fiecare din ei învățând cel puțin un joc din școala parteneră. Momentele petrecute împreună nu vor fi uitate vreodată de participanți, în această săptămână legându-se relații de prietenie ce vor continua peste ani.

Putem spune că într-adevăr Erasmus+ e un program care schimbă vieți, deschizând minți!



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014