26 octombrie 2024
ActualitatePrimariile nu pot angaja specialisti

Primariile nu pot angaja specialisti

Ordonanta 223 blocheaza administratia
Primariile rurale au fost criticate mereu ca lucreaza prost, putin, din birou. Edilii s-au aparat, aratand ca nu au bani si specialisti. Sperau ca 2009 le va aduce fonduri europene, pe baza de proiecte. A aparut, insa, un nou vinovat: OUG 223. Chiar sa vrea, administratiile nu mai pot face angajari.

In 2009, anul in care, spera primarii, vor veni fonduri europene „la greu” si va fi nevoie de specialisti in scrierea proiectelor, autoritatile locale nu vor putea face angajari. Or, nu poti sa te dezvolti fara sa investesti. Vinovata e OUG 223, care a blocat toate posturile vacante la sfarsit de an. Intre institutiile afectate de blocaj se afla primariile rurale, care si asa gasesc foarte greu tineri cu studii superioare, bine pregatiti si dispusi, in acelasi timp, sa faca naveta pe un salariu de 7-8 milioane lei vechi. „Cu exceptia posturilor unice, cum sunt cele de sef de serviciu, sefa birou sau secretar de comuna, toate sunt blocate pana pe 30 decembrie 2009, arata Angela Bogea, director de resurse umane in CJ Bacau. Mai exista o exceptie: daca o institutie nu se poate lipsi de anumiti specialisti, poate face angajari, dar numai cu aprobarea Ministerului Finantelor si al Muncii”.



Urbanistii fac contabilitate

In ultimii ani, primarii s-au plans mai ales de lipsa asistentilor sociali, toata fiind facuta de un referent, care, adin cauza hartiilor”, nu are timp sa faca teren. Criza e si in alte sectoare. „Contabila noastra nu reuseste sa faca fata, o mai ajuta angajata de la urbanism, dar avem neaparat nevoie de inca un inspector”, arata Ionel Turcan, primarul comunei Horgesti. Va fi mult de lucru si la cadastru, in 2009, deoarece PD-L a promis ca schitele pentru terenurile private vor fi realizate gratuit, pe banii statului. Ionel Turcanu nu are cadastrist, dar va folosi „un inginer bun, de la Biroul de consultanta agricola, pe care il vom trimite la specializare”. Primaria Poduri avea vacant un post de arhivar-referent, care a fost blocat. „Noi ne descurcam. Desi suntem comuna de gradul I, cu peste 8000 de locuitori, avem doar 12 angajati. Cand se dau subventii pe agricultura sau incalzire, ne mobilizam toti”, afirma primarul Ioan Dobrovat.

aNe-ar trebuia 50-60 de angajati”

Lipsa arhivarului nu e o nenorocire, dar cine va face proiecte? „Asa, daca ne-am potrivi, ne-ar trebui 50-60 de angajati, declara Dobrovat. Biroul de proiecte si programe, pentru accesarea fondurilor europene, trebuia sa aiba 5 angajati. Vom apela la o firma de profil si vom rezolva”. La fel si la cadastru, in loc sa angajeze, primaria va face o conventie cu un cadastrist. Tot din declaratiile primarilor stim, insa, ca tarifele percepute de firme nu sunt mici. In pofida blocajului impus de OUG 223, pe site-ul Prefecturii sunt anuntate 4 concursuri. „Este adevarat, dar exista si exceptii de la lege: consilierii ale caror atributii nu figureaza in fisa postului altor persoane”, arata Gheorghe Hura, subprefectul judetului. El precizeaza ca intre OUG 223 si ANFP e o controversa, care tine de interpretare. Anunturile au fost publicate inainte de data aparitiei ordonantei. „Nu a fost organizat niciun concurs, primul e pe 15 ianuarie, arata Hura. Asteptam, pe marti-miercuri, sa primim punctul de vedere al ANFP”.
Silvia Patrascanu



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img