Inspectorii sociali au sanctionat patru primarii pentru ca dosarele de ajutor social nu aveau toate documentele la zi. Conducerile primariilor in cauza sustin ca beneficiarilor le este greu sa depuna toate documentele, pentru ca ii costa mult obtinerea lor. Nu mai putin de 2.500 de beneficiari de ajutor de incalzire, insa, trebuie sa dea banii inapoi pentru ca nu aveau dreptul la ei. Ei au declarat venituri mai mici si bunuri mai putine, pentru a obtine ajutorul.
Controlul intreprins de catre Agentia Judeteana de Plati si Inspectie Sociala (AJPIS) Bacau, in perioada 1 aprilie-31 iulie, la toate cele 93 de primarii din judet s-a terminat pentru unele dintre ele cu totul neplacut. Cateva au fost sanctionate contraventional, amenda pe care vor trebui sa o plateasca fiind destul de substantiala. „Pentru neindeplinirea prevederilor legale in ce priveste acordarea ajutorului social, patru primarii, respectiv Livezi, Urechesti, Plopana si Rosiori au fost sanctionate. Valoarea amenzilor se ridica la 10.000 lei, in total. Primaria Plopana a mai luat o amenda de 200 lei, deoarece nu a intocmit actele privind anchetele sociale la domiciliul beneficiarilor de alocatie de sustinere familiala”, ne-a spus Teodor Agachi, inspector social al AJPIS Bacau.
Frauda de peste 200.000 lei la ajutoarele de incalzire
Actiunea de verificare derulata de catre inspectorii sociali a vizat modul in care au fost acordate ajutoarele sociale si cele de incalzire, precum si alocatiile de sustinere familiala, in primul semestru al acestui an. Din cele peste 7.500 de dosare de ajutor social au fost supuse controlului 3.665. In cazul a 471 de familii beneficiare de o astfel de prestatie sociala verificarile s-au facut si la domiciliul lor. Aceasta pentru a vedea daca numarul membrilor familiei, veniturile si bunurile declarate in cerere corespund cu situatia reala. Asa s-a stabilit ca 37 de familii nu aveau dreptul la ajutor, deoarece au primit subventii de la Agentia de Plati si Investitii in Agricultura (APIA) ori realizeaza venituri din pensii. La alte 1.278 familii primariile nu efectuasera ancheta sociala, pentru a stabili la fata locului veridicitatea celor declarate de catre ele in cerere iar 157 nu si-au reinnoit in scris solicitarea din sase in sase luni, asa cum prevede legea. Probleme au fost si la dosarele de plata a alocatiei de sustinere familiala. Nu mai putin de 2.441 de familii dintre cele 8.868 luate in vizor (la 672 inspectorii au facut verificari la domiciliu) nu au depus o noua cerere dupa sase luni iar la 53 nu a fost efectuata ancheta sociala. Dar mult mai grav stau lucrurile la ajutoarele de incalzire platite pentru iarna 2011-2012. Astfel, 2.500 de beneficiari nu aveau dreptul la ajutor de incalzire dintre cei 32.038 al caror dosar a fost verificat. Prin confruntarea bazelor de date de la cinci institutii, inspectorii sociali au depistat ca toate cele 2.500 de familii aveau mai multe venituri si bunuri decat au declarat pe propria raspundere si fata de cat prevede legea pentru acordarea ajutorului de incalzire, de unde concluzia ca au obtinut fraudulos acest drept. Ele trebuie sa dea inapoi, in total, 200.332 lei. In cazul celor cu ajutor social sau alocatie de sustinere, plata a fost incetata ori suspendata, de la cei care au dat declaratie falsa urmand sa se recupereze prejudiciul.
„Au fost mici deficiente”
Reprezentantii unora dintre primariile amendate, contactate telefonic, considera, insa, ca neregulile constatate nu sunt grave. „Au fost mici deficiente la dosare, dar, intr-adevar, nu s-a respectat legea. Cererile nu au fost actualizate din sase in sase luni. Beneficiarii au zis ca nu trebuie sa depuna o noua cerere, daca veniturile si bunurile lor au ramas aceleasi. A mai fost o problema ca nu s-au afisat la sediul primariei normele de lucru pe fiecare beneficiar apt de munca si care trebuie sa presteze activitati de interes comunitar. Dar toate au fost remediate deja”, ne-a spus Gheorghe Dorneanu, secretarul Primariei Plopana. Nereguli in dosare au fost si la Primaria Livezi. „Oamenii nu au adus in fiecare luna adeverinta de la agentia de somaj si de la comisia de expertiza medicala. Nici noi nu le-am cerut in fiecare luna, pentru ca ne-am gandit ca ii costa foarte mult transportul pana la Onesti. Si asa sunt foarte saraci, de ce sa-i mai purtam pe drumuri!? Dar, daca asa prevede legea, acum au inceput sa-si aduca toate actele necesare”, ne-a declarat Dorin Enea, viceprimarul comunei Livezi.
Unii au dreptul la ajutor, dar nu-l primesc
Dar sunt si familii pe deplin justificate sa primeasca ajutoare si alocatie de sustinere, dar ele nu beneficiaza de acestea pentru ca nu au alte tipuri de acte cerute de lege. Ele nu pot avea acces la aceste prestatii sociale deoarece nu au certificat de nastere, carte de identitate ori certificat de handicap pentru cei cu dizabilitati. Si aceasta deoarece nu dispun de bani pentru a obtine actele amintite.
Scopul controlului a fost si acela de a identifica grupurile defavorizate din acest punct de vedere si a discuta cu primariile de domiciliu pentru a le sprijini in dobandirea actelor respective. Dar principalul obiectiv al actiunii desfasurate de AJPIS Bacau a fost acela de a reduce numarul de beneficiari care iau fraudulos ajutor ori alocatie si a diminua erorile administrative in intocmirea dosarelor. Atat primariile cat si beneficiarii trebuie sa stie ca verificari de acest gen vor mai fi facute, astfel ca persoanele care obtin fraudulos prestatii sociale vor fi depistate usor.