Creditul de 63 milioane de lei (aproximativ 15 milioane euro) pe care municipalitatea l-a convenit cu BCR ii va costa pe bacauani pana la 57 de milioane de lei, dobanzi plus comisioane, daca Primaria Bacau nu va rambursa imprumutul mai devreme de 20 de ani.
Conform declaratiilor directorului economic al Primariei, Leonard Padureanu, creditul angajat de administratia locala este unul ieftin in conditii de criza. Padureanu a confirmat pentru cotidianul Desteptarea ca suma de 15 milioane de euro pe care Primaria urmeaza sa o imprumute de la institutia financiar-bancara va genera dobanzi si comisioane suplimentare de peste 10 milioane de euro. Contractul de creditare urmeaza a fi semnat, cel mai probabil, in cursul lunii august, BCR castigand duelul cu BRD pentru imprumutarea municipalitatii. „Daca vom rambursa in 20 de ani, pe cifrele actuale, costul total al creditului va fi de 57 de milioane de lei. Pare o suma mare, dar in conditii de criza eu cred ca am obtinut ce ne-am propus”, a afirmat Padureanu. Directorul economic a adaugat ca se gandeste la o strategie de refinantare a imprumutului, astfel incat costul acestuia sa se diminueze in timp, iar rambursarea sa se produca intr-o perioada mai scurta de 20 de ani. „Consider ca piata se va stabiliza in timp. Peste vreo doi ani datele problemei vor fi altele”, a spus, optimist, Leonard Padureanu. Potrivit variantei de lucru a contractului de creditare, municipalitatea va suporta o rata a dobanzii de 4,5 la suta plus ROBOR calculat la 3 luni, valoarea totala a dobanzii ajungand, in acest caz, la un procent de aproximativ 13 la suta pe an. Oficialul din Primaria Bacau a mai precizat ca spera intr-o revigorare a cursului leu – euro, fapt ce ar putea duce la o scadere a cuantumului dobanzii. Totul va depinde insa de mersul pietei financiare, dupa cum a recunoscut directorul Padureanu.
Unde se duc banii?
[ad#stire] Din banii obtinuti in urma creditarii, administratia locala va incearca sa asigure cofinantarea mai multor proiecte de interes local, insa doar pasajul subteran Oituz – Stefan Guse sau Centrul de Afaceri au planuri si termene relativ certe. Conform promisiunilor facute de edili, lucrarile la pasaj vor debuta in septembrie, costurile totale ale proiectului ridicandu-se la aproximativ 31 milioane de lei, din care doar 6 milioane vor fi suportati din bugetul local. De cealalta parte, santierul Centrului de Afaceri a fost deschis in urma cu un an, costurile proiectului fiind de 13 milioane de euro. Aproximativ 60 la suta din suma reprezinta aportul fondurilor europene, Primaria avand o contributie de 5 milioane de euro. Un alt obiectiv aflat pe agenda municipalitatii este Teatrul de Vara ale carui lucrari sunt in intarziere. Inceputa in martie 2008, reabilitarea Teatrului trebuia finalizata in 8 luni la un cost total de 8 milioane de lei, investitia fiind suportata din bugetul local. Potrivit calculelor edililor, cea mai mare parte a banilor imprumutati vor merge catre finantarea Spitalului Municipal, un proiect rezultat dintr-o ambitie personala a primarului Stavarache si ramas fara sprijin financiar din partea guvernantilor care au decis sa construiasca un nou spital de urgente in Bacau.
Lucian Bogdanel