15 noiembrie 2024

Prefectul da startul exproprierilor pentru soseaua de centura a Bacaului

Proiectul privind construirea soselei de centura a municipiului Bacau revine in prim-plan dupa mai bine de 8 ani de la conceperea sa. Prefectul Constantin Scripat a anuntat ca a primit unda verde din partea Ministerului Transporturilor pentru a demara procedurile de expropriere a terenurilor pe care va trece soseaua. In acest sens, Scripat a organizat o intalnire de lucru la care au participat atat primarii comunelor ce vor fi tranzitate de varianta ocolitoare, cat si presedintele Consiliului Judetean.

Soseaua de centura a municipiului Bacau va fi realizata in intervalul 2012-2014. Anuntul a fost facut de prefectul Constantin Scripat, in cadrul unei intalniri de lucru cu primarii comunelor pe raza carora va trece varianta ocolitoare.
Prefectul a dezvaluit ca a primit unda verde din partea Ministerului Transporturilor pentru a demara procedura de expropriere a terenurilor afectate proiectului de infrastructura. Reprezentantul Guvernului in teritoriu a pledat pentru cooperare administrativa, afirmand ca se vor infiinta mai multe comisii de lucru in jurul institutiilor deconcentrate prinse in proiect. Scripat a aratat ca Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, dar si Directia Agricola sau Directia Silvica vor juca un rol cheie pe parcursul exproprierilor. "Tine de noi acest proiect. Trebuie sa avem o gandire unitara, o gandire spre viitor. Proiectul are in jur de 30 de kilometri, pe 3 tronsoane, la un cost de 142 de milioane de euro", a spus Scripat. El a dezvaluit ca cel mai important tronson va fi semi-inelul estic al centurii, primul care urmeaza sa fie dat in constructie. Acesta va avea aproximativ 17 kilometri si va fi realizat in regim de autostrada. Potrivit prefectului, proiectul are ca termen de finalizare anul 2014. "Termenul de executie e de doi ani, 2012-2014. Nu va pot asigura ca centura va fi finalizata, in intregime, in 2014. Vital e semi-inelul estic. Conteaza sa intelegem importanta acestui obiectiv. Vom avea comisii de lucru la nivelul fiecarui UAT (n.r. – unitate administrativ teritoriala) prin care va trece varianta ocolitoare. Acest obiectiv este de interes public si va intra sub incidenta legii 255 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica", a mai spus prefectul. Scripat le-a cerut primarilor sa sustina proiectul si sa abandoneze abordarile politicianiste. Conform prefectului, centura va fi finantata din fonduri europene, 75 la suta fiind asistenta UE, iar 25 la suta contributia statului.

Schimb de replici



Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean (CJ) Bacau, a afirmat ca intalnirile comisiei de lucru trebuie sa includa, obligatoriu, si reprezentanti din cadrul Ministerului Transporturilor. Benea a precizat, de asemenea, ca autoritatile implicate trebuie sa cunosca stradiul in care se afla proiectul tehnic al centurii. El a aratat ca in decursul anilor, doi ministri s-au facut vinovati de blocarea proiectului – Radu Berceanu de la PDL si Ludovic Orban de la PNL. "Aceasta sedinta e un lucru pozitiv. Proiectul pe care l-ati prezentat dumneavoastra a mai fost prezentat. Este acel studiu de fezabilitate avansat in Ministerul Transporturilor, in 2004, cand era secretar de stat domnul Sergiu Sechelariu. Daca Bacaul astazi nu are centura se datoreaza a doua persoane, a doi ministri absolut inconstienti, Berceanu si Orban. Atunci cand au fost ministri, n-au fost capabili sa finalizeze proiectul tehnic cand centura era prinsa pe finantarea Bancii Mondiale", a declarat Benea. Ulterior, intre cei doi sefi ai administratiei bacauane a izbucnit un diferend, Benea afirmand ca proiectul soselei de centura nu se afla intre prioritatile Ministerului Transporturilor. "Pe zona Moldovei era un singur proiect prevazut de Ministerul Transporturilor. Centura nu se regasea. Nu stiu ce cadenta vreti sa dati acestor intalniri, dar ar trebui sa avem un reprezentant al ministerului care sa ne spuna in ce stadiu se afla documentatia tehnica a acestei centuri ocolitoare. Daca vorbim de fonduri europene, trebuie sa existe – obligatoriu – un contract de finantare pe fonduri europene", a spus presedintele CJ. El a fost temperat de prefect care l-a intrebat daca isi doreste, cu adevarat, soseaua de centura. "Daca vreti centura, haideti sa incercam sa privim in viitor. Dumneavoastra sunteti mult mai tanar ca mine si astept o pozitie mai transanta si spre viitor din partea dumneavoastra. Nu ce a spus un ministru secretar de stat care a venit la Centrul de Afaceri si n-are nicio legatura cu acea sosea de centura. Sa nu asteptam sa vina cei de la Ministerul Transporturilor ca nu stiu cat isi doresc cei de la Bucuresti aceasta sosea si cat ar trebui sa ne-o dorim noi. Cu ce ne ajuta acum faptul ca ar mai fi un director din minister sa ne spuna zilnic, ce sa ne spuna? Noua ni s-a dat o tema care nu mai tine de Ministerul Transporturilor. Azi, ea tine de noi", a apreciat Scripat. Benea a avut un de replici si cu primarul pedelist al comunei Magura. Acesta l-a acuzat pe seful CJ Bacau ca i-ar fi blocat, in mod intentionat, un proiect local.

"Ocolitoare" conceputa de Sechelariu

Proiectul variantei ocolitoare a Bacaului a fost elaborat, intre 2003 si 2004, de Sergiu Sechelariu, pe vremea cand acesta era secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Soseaua de centura facea parte dintr-un pachet de proiecte de infrastructura cu finantare de la Banca Mondiala. Pe 31 decembrie 2009, Guvernul a pierdut finantarea oferita de banca. Potrivit prefectului Constantin Scripat, la inceputul lui decembrie 2011 proiectul tehnic al soselei de centura a intrat intr-o procedura de revizuire. Aceasta va dura 3 luni. Dupa revizuire, a afirmat reprezentantul Guvernului in teritoriu, autoritatile vor demara in regim de urgenta exproprierile necesare construirii soselei.

Primarii tin cu dintii de soseaua de centura

Primarii comunelor ce vor fi tranzitate de soseaua de centura spun ca proiectul de infrastructura este vital. Acestia au decretat ca fara cooperare administrativa, proiectul nu se va materializa prea curand. "Perspectivele sunt bune. Vrem ca acest vis frumos sa se indeplineasca. Mi-a placut cum a zis domnul prefect, sa nu politizam. Sa se faca, domne’, proiectul. Nu-i ridicam statuie nici lui Benea, nici lui Scripat. Mi-a placut ce a zis prefectul. Dupa revizuirea proiectului, o sa luam legatura cu oamenii. Facem adunare campeneasca cu oamenii, va dati seama ca toti vor. Pana la urma, unde-i lege nu-i tocmeala", a declarat Constantin Ghindea (PNL), primarul comunei Letea Veche. Edilul comunei Itesti s-a declarat un sustinator al proiectului. Vasile Ciubotaru (PNL) a afirmat ca asteapta centura de 12 ani. "Cinstit si realist va spun, as vrea sa se faca. Tot ce se face, e bun facut si-i pentru cine o sa vina si-o sa mosteneasca pamantul asta. Nu e loc de lasat pentru discutii. Trebuie sa ne unim fortele si sa facem aceasta sosea. Acest proiect eu il stiu si-l astept de 12-13 ani. Eu zic ca daca va fi intelegere intre toti factorii se va face fara probleme", a opinat Ciubotaru.

Va mai amintiti minciuna de 84 de milioane de euro? Stavarache are centura lui! A inaugurat-o in 2008. De doua ori

In 2008, in preajma alegerilor locale, primarul Romeo Stavarache a inaugurat centura in doua randuri, cu prilejul vizitei premierului Tariceanu, respectiv a ministrului Transporturilor Ludovic Orban, desi aceasta nu exista. Stavarache a prezentat in campania electorala soseaua de centura drept un obiectiv realizat. Centura a fost primul proiect inscris pe panourile electorale ale PNL si Stavarache. In aceasta toamna, edilul bacauan si-a dat din nou in petec, anuntand ca va cere Ministerului Transporturilor sa lase proiectul variantei ocolitoare in seama Primariei Bacau. Asta in conditiile in care pedelistii anuntasera ca soseaua se afla in lista de investitii pe 2012 a ministerului de resort.
Lucian Bogdanel




Descoperă mai multe la Desteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Alte titluri

spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014