Începând cu 1 septembrie 2024, intră în vigoare noua Lege a pensiilor, nr. 360/2023, care aduce modificări semnificative pentru beneficiarii de pensii stabiliți în străinătate. Conform noilor reglementări, acești beneficiari (nerezidenți) trebuie să transmită certificatul de viață semestrial, din proprie inițiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.
Procedura de transmitere a certificatului de viață
Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, care va certifica acest fapt. Printre „autoritățile legale” se numără:
- Instituții de pensii
- Autorități administrative locale
- Oficii consulare
- Notari publici
- Avocați
- Consilieri juridici
- Medici de familie
- Birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a încheiat Protocoale de Colaborare, precum: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia.
Consecințele neprezentării certificatului de viață
În cazul în care certificatul de viață nu este prezentat în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată începând cu luna următoare expirării termenului prevăzut (31 martie sau 30 septembrie). Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.
Modele de certificat de viață
Modelul noului certificat de viață, disponibil în mai multe limbi (RO/DE, RO/EN, RO/ES, RO/FR, RO/HU, RO/IT), a fost aprobat prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 874/26.06.2024 și publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651, la data de 09.07.2024. Beneficiarii nerezidenți aflați în plată pot utiliza, de asemenea, modelul anterior de certificat de viață (RO/ES, RO/IT, RO/EN, RO/DE, RO/FR), conform Ordinului Președintelui CNPP nr. 865/29.11.2023.
Transmiterea certificatului de viață
Certificatul de viață poate fi transmis către casa teritorială de pensii prin orice mijloace de comunicare, inclusiv poștă, fax, e-mail. Datele de contact ale acestor instituții se regăsesc pe site-urile oficiale ale respectivelor instituții și pe site-ul CNPP www.cnpp.ro.
Precizări pentru noii beneficiari nerezidenți
În cazul noilor beneficiari nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei au trecut mai mult de 6 luni, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de acordare a pensiei și o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viață. Prima plată a pensiei se va efectua după primirea certificatului completat, semnat și ștampilat, care atestă că beneficiarul este în viață.
Legea nr. 360/2023 și noile proceduri asigură o verificare riguroasă a beneficiarilor de pensii stabiliți în străinătate, garantând astfel corectitudinea și continuitatea plăților.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.